Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Jag tänkte återstarta tråden om mörkerutrustning.
Jag tänker att vi kan dela med oss om den utrustning vi har, eller har provat.

Jag har testat en pvs18 med gen 3 omni IV rör.
Enheten är rätt gammal och sliten och har ett par spots som är synliga, dock inte i de centrala delarna.
Testen skedde utanför byn jag bor i. Dels ute på ett fält med skog bakom, och dels på en parkeringsplats inne i skogen.
Vädret var lätt regn med tjockt molntäcke. Inga stjärnor eller måne var uppe synligt.
Jag provade både utan och med inbyggd irlampa och med separat ir-ficklampa.

Som referens har jag en gen1 enhet med inbyggd irlampa.

Det var alltså rätt mörkt på platserna men efter ett tag hade ögonen vant sig så pass att man kunde gå på en stig i skogen utan att snubbla. Men man kunde inte se något en bit in i skogen.

Tyvärr har jag inga bilder (ännu) men det finns massor på nätet.

Testen började med båda enheterna startade utan extra belysning. Det var precis som alla andra tester visat.
Gen1 ger en i princip oanvändbara bild (för mörk) utan extra belysning.
Gen3 gjorde att man kunde se omgivningen utan problem i den öppna delen uppåt 150-200 meter.
Den inbyggda irlampan störde mer än den hjälpte på gen3:an.
Med ir-ficklampan fungerade gen1:an rätt ok kanske 50meter.
Gen3:an fick med extra belysning mycket bra detaljrikedom och bilden blev precis så där bra som man ser på vissa highendenheter. :D

Den ir-ficklampa jag använde har ett något synligt rött ljus vilket gör att man inte är helt osynlig för det blotta ögat.

Inne på skogsvägen var det inte lönt att starta gen1:an. Det var för mörkt för den.
Gen3:an hade vissa problem och bilden blev mycket mörk med låg detaljrikedom. Det var svårt att få något djup i bilden och karraktären på skogen ändrades. Det var helt enkelt väldigt mörkt utan ströljus. Riktade man den mot himlen eller vägslutet var det betydligt ljusare.

Det fina med denna teknologi är att det inte är någon eftersläpning i förstärkningen när man rör på enheten.

Så vad drar jag för slutsatser av denna korta test?
1. Att kunna se något på natten är viktigt.
2. Jag skulle absolut rekommendera någon form av mörkerutrustning.
3. Man bör fundera på om aktivt eller passivt ljus är viktigt och skaffa utrustning för det.
4. Det kostar att kunna se men inte synas.

Som ett annat exempel hade jag en helt vanlig Silva pannlampa som jag tände upp med rött respektive vitt ljus och det räcker långt om man vill se och inte behöver gömma sig. 285kr...

Så, vad tror ni om mina tankar?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Charlie** »

Bra tråd! Jag saknar all form av erfarenhet av modern utrudtning för mörkerspaning och mörkerriktmedel, förutom den stora bildförstärkaren man hade i lumpen på 80-talet. Jag kommer att följa denna tråd och suga upp allt som skrivs.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

Mkt intressant.

Nån som vill berätta lite om skillnaderna mellan termisk och IR? (Rent tekniskt förstår jag men hur de är att använda i praktiken.)

För den som har till huvudsyfte att upptäcka rådjur och människor på kanske 200-500 m, är det ena eller andra att föredra? Finns det något billigt som klarar den uppgiften? Det finns en del termiska monokikare för runt 10.000 kr men duger de för att upptäcka en människa?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 01 jan 2022 21:20 Mkt intressant.

Nån som vill berätta lite om skillnaderna mellan termisk och IR? (Rent tekniskt förstår jag men hur de är att använda i praktiken.)

För den som har till huvudsyfte att upptäcka rådjur och människor på kanske 200-500 m, är det ena eller andra att föredra? Finns det något billigt som klarar den uppgiften? Det finns en del termiska monokikare för runt 10.000 kr men duger de för att upptäcka en människa?
Upptäcka och identifiera är just de två begreppen som man använder sig av när man talar om avstånden som de olika teknikerna och enheterna fungerar på.

Jag skall se om jag kan hitta länkar på just skillnaderna mellan billiga och lite dyrare värmekameror. Men, brytpunkten verkar ligga runt 17K SEK för den nivån som gör att man kan upptäcka en människa på kanske 300-500 meter och identifiera på kanske 150 meter? Allt handlar om upplösning på sensorn och känsligheten på den.

Vidare tänker jag att värmekamera är bättre för att spana och upptäcka och NVG för att se och identifiera.
Exempel: du ser ett annalkande fordon på kanske 800m med värmekamera, men detaljer med NVG på kanske 300m?

NVG är bättre om du skall röra på dig, speciellt i okänd terräng i och med att upplösning och detaljer på nära håll är bättre.

Men båda har definitivt sina områden.

Jag antar att andra kommer att lägga till erfarenheter med digital mörkerutrustning? Jag tänker att de tex har ett bra case som fast bevakning på en plats där man kan ha IR ljus påslaget?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

Tack för de länkarna och förklaringen! Hittade via länkarna denna https://youtu.be/Fx49t4sv7f0 som visar lite trix med thermal, hur lätt man kan gömma sig från dem och att det också kan vara svårt.

Jag tror en 12 k skulle kunna duga för mina tänkta behov där jag är. Kanske ändå värt att vänta på att 17 k-modellerna kommer ned lite i pris, det var tydlig skillnad. Tack igen!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av xsive »

Hur vet man om en pryl är übercool (Såsom en Pvs18)
- När det sälj dummymodeller av den som bara är ett skal, och det köps av många.

Villhöver men kan INTE motivera kostnaden.
Hmm en sån Silva kanske jag kan motivera
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 01 jan 2022 23:10 Villhöver men kan INTE motivera kostnaden.
:oops: Kan inte heller jag, när det kommer till att slänga fram plasten. Men att ställa dumma frågor och drägla över videos över såna så jag är beredd om jag plötsligt får mer pengar än jag riktigt behöver, det kan jag. :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Japp, man måste så klart hitta sin egna nivå.
Men det är som med allt annat, ju mer man kan och förstår, desto bättre pryl vill man ha :lol:
Grejen är ju, kanske lite som den där bössan för 45K eller amatörriggen för 35K att när du väl har den så äter den inget mer om den inte används, och åldras inte heller nämnvärt :hm:

Bäst är nog att köpa nytt, eller beg via någon som kan det hela.
I princip inga Nvg gen3 rör finns på marknaden i EU "lagligt" utan har trillat av någon lastbil eller liknande (jag överdriver lite, men ni fattar).
Jag följer några FB grupper sedan något år för att lära känna marknaden och se vilka som är betrodda säljare.
En trend just nu är att uppgradera sig från pvs7 till pvs14/18 och sen till bnvd(dubbla) av något slag.
Då går man från kanske 10-15K, via 20-35k och slutar på 60-100K...

Själv ser jag denna och radiodelen som de sista stora posterna inom prepping.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Ongrid »

Hur står sig exvis Sionyx Aurora Pro mot rörbaserade system?
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"