Fråga sjuksköterskan

preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

reboot skrev: 02 feb 2022 07:19 Hej och välkommen till Forumet! Det behövs verkligen lite sjukvårdsproffs här!

En allmän medicinsk fråga som du kan besvara eller inte, efter ditt eget gottfinnande.


Befinner mig f.n. i utlandet typ Indien, där allt utom narkotikaklassat är receptfritt på apoteken.

Är det något elementärt du skulle tänka på att köpa hem några kartor av att lägga i prepperförrådet för en regnig dag?
Typexempel jag har på min lista är några 6-kartor 400mg Albendazole
Tvekar på att köpa några kartor 10x12mg eller 10x6mg Ivermectin......men har inte gjort det än.

Givetvis bara användas ansvarsfullt i ett svårt SHTF-läge och kommer att konsultera utbildade förmågor att ordinera. Inget jag använder som lördagsgodis.... (:)
Ja du, bra fråga, det finns så mycket "bra att ha" läkemedel men jag kan ju drista mig till att dra till med någon form av bredare antibiotika.

Antimetika mot illamående är kanske inte fel, finns lite olika receptbelagda mot detta, kortison tabletter är kanske inte fel. Någon form av lugnande mediciner mot lättare ångesttillstånd, typ Lergigan eller Atarax kan säkert komma till användning i en SHTF-situation, är nog mer än en människa som kommer att drabbas av ångest när världen rämnar.

Men är lite svårt att ge en generell rekommendation, är nästan lättare om jag vet lite mer specifikt vad du vill kunna behandla för tillstånd.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av reboot »

preppernurse skrev: 02 feb 2022 21:05
reboot skrev: 02 feb 2022 07:19 Hej och välkommen till Forumet! Det behövs verkligen lite sjukvårdsproffs här!

En allmän medicinsk fråga som du kan besvara eller inte, efter ditt eget gottfinnande.


Befinner mig f.n. i utlandet typ Indien, där allt utom narkotikaklassat är receptfritt på apoteken.

Är det något elementärt du skulle tänka på att köpa hem några kartor av att lägga i prepperförrådet för en regnig dag?
Typexempel jag har på min lista är några 6-kartor 400mg Albendazole
Tvekar på att köpa några kartor 10x12mg eller 10x6mg Ivermectin......men har inte gjort det än.

Givetvis bara användas ansvarsfullt i ett svårt SHTF-läge och kommer att konsultera utbildade förmågor att ordinera. Inget jag använder som lördagsgodis.... (:)
Ja du, bra fråga, det finns så mycket "bra att ha" läkemedel men jag kan ju drista mig till att dra till med någon form av bredare antibiotika.

Antimetika mot illamående är kanske inte fel, finns lite olika receptbelagda mot detta, kortison tabletter är kanske inte fel. Någon form av lugnande mediciner mot lättare ångesttillstånd, typ Lergigan eller Atarax kan säkert komma till användning i en SHTF-situation, är nog mer än en människa som kommer att drabbas av ångest när världen rämnar.

Men är lite svårt att ge en generell rekommendation, är nästan lättare om jag vet lite mer specifikt vad du vill kunna behandla för tillstånd.
Tackar för tipsen. Ja, ångest och depression kommer säkert, särskillt för den oförberedde. Jag har några 25-kartor Atarax + några starkare för det i mitt "SHTF-TEOTWAWKI-apotek".
Betr. bredspektrumantibiotika har jag typ Augmentin 875+125mg, Ciprofloxacin 500mg & Metronidazol/Flagyl 400mg i "apoteket".
Ska titta på kortison....

Jag startade en tråd om blindtarmsinflammation för ett par år sen.
viewtopic.php?p=2667#p2667
Vet inte om du sett den och reagerat åt något håll.
Har du någon kommentar så vore det välkommet. Jag och troligen många med mig har inte riktig koll på en sjuksköterskas kompetensområde..... :hm:
Går det över din horisont eller skulle/kan du göra det på t.ex. ett barn i din grupp under TEOTWAWKI-läge, om instrumenten, medhjälpare och rimliga medikamenter/desinfektionsmedel finns tillgängliga?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

reboot skrev: 04 feb 2022 15:59
preppernurse skrev: 02 feb 2022 21:05
reboot skrev: 02 feb 2022 07:19 Hej och välkommen till Forumet! Det behövs verkligen lite sjukvårdsproffs här!

En allmän medicinsk fråga som du kan besvara eller inte, efter ditt eget gottfinnande.


Befinner mig f.n. i utlandet typ Indien, där allt utom narkotikaklassat är receptfritt på apoteken.

Är det något elementärt du skulle tänka på att köpa hem några kartor av att lägga i prepperförrådet för en regnig dag?
Typexempel jag har på min lista är några 6-kartor 400mg Albendazole
Tvekar på att köpa några kartor 10x12mg eller 10x6mg Ivermectin......men har inte gjort det än.

Givetvis bara användas ansvarsfullt i ett svårt SHTF-läge och kommer att konsultera utbildade förmågor att ordinera. Inget jag använder som lördagsgodis.... (:)
Ja du, bra fråga, det finns så mycket "bra att ha" läkemedel men jag kan ju drista mig till att dra till med någon form av bredare antibiotika.

Antimetika mot illamående är kanske inte fel, finns lite olika receptbelagda mot detta, kortison tabletter är kanske inte fel. Någon form av lugnande mediciner mot lättare ångesttillstånd, typ Lergigan eller Atarax kan säkert komma till användning i en SHTF-situation, är nog mer än en människa som kommer att drabbas av ångest när världen rämnar.

Men är lite svårt att ge en generell rekommendation, är nästan lättare om jag vet lite mer specifikt vad du vill kunna behandla för tillstånd.
Tackar för tipsen. Ja, ångest och depression kommer säkert, särskillt för den oförberedde. Jag har några 25-kartor Atarax + några starkare för det i mitt "SHTF-TEOTWAWKI-apotek".
Betr. bredspektrumantibiotika har jag typ Augmentin 875+125mg, Ciprofloxacin 500mg & Metronidazol/Flagyl 400mg i "apoteket".
Ska titta på kortison....

Jag startade en tråd om blindtarmsinflammation för ett par år sen.
viewtopic.php?p=2667#p2667
Vet inte om du sett den och reagerat åt något håll.
Har du någon kommentar så vore det välkommet. Jag och troligen många med mig har inte riktig koll på en sjuksköterskas kompetensområde..... :hm:
Går det över din horisont eller skulle/kan du göra det på t.ex. ett barn i din grupp under TEOTWAWKI-läge, om instrumenten, medhjälpare och rimliga medikamenter/desinfektionsmedel finns tillgängliga?
Jag har skummat den tråden men jag skulle inte kunna utföra en operation, jag kan tänka mig att en erfaren operationssköterska kanske kan genomföra en, men det är nog tveksamt.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av bastard »

alla härinne kan genomföra en operation, men om patienten överlever är en helt annan sak :notme:

finns det några hårdvarusaker som folk borde ha som inte är så vanligt förekommande i tanken ?

ex i coronabörjan med angrepp i lungorna så kunde man ju mäta syremättnaden i blodet med numera billiga prylar
vilket jag har gjort halvt regelbundet för att ha koll på min aparat och om det är annurlunda än det jag brukar ha

finns det mer bra att ha saker som man inte riktigt tänker på?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av reboot »

Jo i mars 2020 köpte jag i panik i det kaotiska läget som rådde då, en sån här syrekoncentrator/syrgasmaskin.
Skickades från lager i Europa och kom väl förpackad på mindre än en vecka.
https://sea.banggood.com/th/Oxygen-Conc ... mds=search

21268A52-F4F7-4B81-8856-439CBC29E95B.jpeg
21268A52-F4F7-4B81-8856-439CBC29E95B.jpeg (23.27 KiB) Visad 18663 gånger
Kostade då i en kampanj ungefär 2000:- med frakt.
En rätt enkel mekanisk konstruktion, så jag har bara kolla att den är hel och alla tillbisar är med och har inte provkört den.
Ligger i beredskap i sin kartong,,,,, :-g
Kan köra den på en 12/230V inverter vid strömavbrott.....drar inte så mycket...
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 04 feb 2022 21:38 alla härinne kan genomföra en operation, men om patienten överlever är en helt annan sak :notme:

finns det några hårdvarusaker som folk borde ha som inte är så vanligt förekommande i tanken ?

ex i coronabörjan med angrepp i lungorna så kunde man ju mäta syremättnaden i blodet med numera billiga prylar
vilket jag har gjort halvt regelbundet för att ha koll på min aparat och om det är annurlunda än det jag brukar ha

finns det mer bra att ha saker som man inte riktigt tänker på?
Det är ju en fördel om patienten överlever :lol:

Gällande hårdvara så är ett stetoskop inte fel att ha, gärna då ett stetoskop som inte är det billigaste då de har lite halvtaskig akustik när man ska undersöka någon. Med ett stetoskop kan den som har vana och utbildning diagnostisera en uppsjö av sjukdomar och olika tillstånd. Ett otoskop, alltså en sån där ficklampa som man kikar i öronen med är inte heller fel. Blodtrycksmanschett är också bra att ha, en manuell.

Sedan hänger allt så klart på hur mycket pengar man vill lägga ut, vill man nödvändigtvis kunna ta till exempel ett EKG så kan man ju köpa en defibrillator med detta inbyggt, typ en FR3:a men då pratar vi stora pengar.

Rent generellt så är hårdvara för medicinskt bruk väldigt dyrt. Men med en blodtrycksmanschett, stetoskop, otoskop och en pulsoximeter så kan man komma väldigt långt. När jag arbetar i kommunal hemsjukvård så är det de grejerna jag har tillgängliga samt en hederlig kroppsundersökning för att kunna komma på vad som är fel med patienten.

Sedan gällande syrgas så vill jag bara säga att det är långt ifrån ofarligt att administrera syrgas då en del medicinska tillstånd som KOL t.ex. kan leda till att man snabbt går in i en dödlig kolsyrenarkos om man får syrgas, speciellt om det ges över tid. I akuta fasen med dålig syresättning kan man generellt ge syrgas men man måste veta att det kan leda till livshotande tillstånd, för vissa, att bara ge syrgas utan att kunna följa upp blodvärden och kunna tolka de fysiska tecknen i form av ändrade andningsmönster och vakenhetsgrad på ett korrekt sätt.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

reboot skrev: 05 feb 2022 04:38 Jo i mars 2020 köpte jag i panik i det kaotiska läget som rådde då, en sån här syrekoncentrator/syrgasmaskin.
Skickades från lager i Europa och kom väl förpackad på mindre än en vecka.
https://sea.banggood.com/th/Oxygen-Conc ... mds=search


21268A52-F4F7-4B81-8856-439CBC29E95B.jpeg

Kostade då i en kampanj ungefär 2000:- med frakt.
En rätt enkel mekanisk konstruktion, så jag har bara kolla att den är hel och alla tillbisar är med och har inte provkört den.
Ligger i beredskap i sin kartong,,,,, :-g
Kan köra den på en 12/230V inverter vid strömavbrott.....drar inte så mycket...
Tänk på att inte ha fet kräm eller liknande på händerna när du hanterar syrgas bara då fett kan reagera med syrgas och orsaka en antändning så händerna fattar eld, mindre kul att ge sig själv brännskador ;)

Tänk även på att syrgasmolekyler gärna fastnar i tyg och kroppsbehåring så inga öppna lågor rekommenderas att ha i samma rum som koncentratorn och om du ska vara nära öppna lågor efter att ha fått syrgas eller administrerat det så rekommenderas att man har bytt kläder och gärna duschat. Finns en anledning till att vi inte använder levande ljus längre på sjukhusavdelningar utan enbart batteriljus.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av reboot »

"Sedan gällande syrgas så vill jag bara säga att det är långt ifrån ofarligt att administrera syrgas då en del medicinska tillstånd som KOL t.ex. kan leda till att man snabbt går in i en dödlig kolsyrenarkos om man får syrgas, speciellt om det ges över tid. I akuta fasen med dålig syresättning kan man generellt ge syrgas men man måste veta att det kan leda till livshotande tillstånd, för vissa, att bara ge syrgas utan att kunna följa upp blodvärden och kunna tolka de fysiska tecknen i form av ändrade andningsmönster och vakenhetsgrad på ett korrekt sätt."

Gäller det ren syrgas med mask eller också grimma i näsan?
Tänkte att oximetern skulle avgöra vid akut syrebrist pga t.ex. lunginflammation eller tillfälligt nedsatt lungfunktion av annan anledning.
Det gäller ju SHTF-vård utanför ett fungerande samhälle, så långvård för kol och diagnoser på såna tillstånd som inte kan eller bara botas eller medicineras med komplicerade behandlingar, är ju inte på tapeten då.....om inte reguljär sjukhusvård kan erhållas.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

reboot skrev: 05 feb 2022 11:54 "Sedan gällande syrgas så vill jag bara säga att det är långt ifrån ofarligt att administrera syrgas då en del medicinska tillstånd som KOL t.ex. kan leda till att man snabbt går in i en dödlig kolsyrenarkos om man får syrgas, speciellt om det ges över tid. I akuta fasen med dålig syresättning kan man generellt ge syrgas men man måste veta att det kan leda till livshotande tillstånd, för vissa, att bara ge syrgas utan att kunna följa upp blodvärden och kunna tolka de fysiska tecknen i form av ändrade andningsmönster och vakenhetsgrad på ett korrekt sätt."

Gäller det ren syrgas med mask eller också grimma i näsan?
Tänkte att oximetern skulle avgöra vid akut syrebrist pga t.ex. lunginflammation eller tillfälligt nedsatt lungfunktion av annan anledning.
Det gäller ju SHTF-vård utanför ett fungerande samhälle, så långvård för kol och diagnoser på såna tillstånd som inte kan eller bara botas eller medicineras med komplicerade behandlingar, är ju inte på tapeten då.....om inte reguljär sjukhusvård kan erhållas.
Det gäller även syrgas på grimma. Sedan ska man ha med sig att mätarna kan ge falska låga värden om man är kall om fingrarna t.ex. vid nedsatt cirkulation. Det brukar på de flesta mätare finnas en lite stapel som rör sig upp och ned som visar hur bra kontakt mätaren har, ju högre stapeln är, desto mer säker kan man vara generellt på att mätaren visar rätt.

Även personer utan lungsjukdomar kan drabbas av kolsyrenarkos och rubbad syra-bas balans i blodet av syrgas. Men som du säger, i en SHTF-situation vid t.ex lunginflammation så är det bättre att kunna göra något än inget. :up:

De stora riskerna är väll om man börjar laborera lite själv när det inte är en SHTF-situation och man tänker att det här löser jag med min egen utrustning och så råkar man göra en halvtaskig situation värre.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av jr_36 »

preppernurse skrev: 04 jan 2022 18:05 Till husapoteket skulle jag nog tycka att man minst måste ha paracetamol och ibuprofen (1gram paracetamol kan tas tillsammans med 400mg ibuprofen för en ökad smärtstillande effekt). Imodium är inte fel, ska dock inte tas om man är magsjuk då det saktar ner tarmrörelserna och bakterien/viruset blir kvar längre i tarmen istället för att komma ut snabbare om man inte tar det. Vätskeersättning, både till barn och vuxna, finns annars bra recept på egengjord på 1177. Åksjuketabletter fungerar även mot andra illamående än just åksjuka och kan vara bra att ha hemma. Laxerande medicin, både för att dricka och ta rektalt är inte heller fel. Sedan ska man så klart ha sina egna ordinerade mediciner hemma i den kvantitet man kan få ut.

Gällande bandage så klarar man sig långt med Cederroth 4-i-1 förband, gasbinda, absorberande förband och nonwowen kompresser. Sedan kan jag tipsa om Sorbact kompresser, de är bakteriedödande och svampbindande och minskar risken för infektioner i sår med upp till 40% i vissa studier, inte helt fel när antibiotika är svårt att tillgå.

Sedan är tourniqet bra att ha om man vet hur den ska användas och det finns tillgång till sjukvård när den ska plockas av om det är en arteriell skada.
Vill också bara säga ett tack till listan, shoppat lite på apotea och blev en del tillägg enligt ovan. Minns inte om vi redan har, men listor över bra (och sånt man inte känner till) apoteksutrustning är uppskattat :hug:.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"