Prepper grupp

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Prepper grupp

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Vad jag helst skulle vilja se är gemsamma odlingar och att man ser till att de odlingarna går att ta hand om utan maskiner och el.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Prepper grupp

Inlägg av Sterb »

Då Youtube kanalen "Var Redo" har rekommenderats i ett annat inlägg passar jag på att tipsa om detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Gt8tVBGIdUE
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Prepper grupp

Inlägg av Timmerstugan »

Jag skulle vilja se ägande av jakträtt och utsättning av fällor för småvilt. Så kan man turas om att kolla fällorna.

"-Någon som ska med ut, vi kanske har fått något idag." :)
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

Sterb skrev: 12 jan 2022 21:32 Då Youtube kanalen "Var Redo" har rekommenderats i ett annat inlägg passar jag på att tipsa om detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Gt8tVBGIdUE
Ett väldigt bra avsnitt, tycker det är en bra kanal över lag med trevligt och informativt innehåll.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

BarbaryanKvlt skrev: 11 jan 2022 12:04 Vad jag helst skulle vilja se är gemsamma odlingar och att man ser till att de odlingarna går att ta hand om utan maskiner och el.
Är endast jag i gruppen som har någon "odlingsbar" trädgård och som har intresse för detta. Men jag håller med dig, gemensamma odlingar är inte fel om man planerar för att skiten träffar fläkten ordentligt så det blir av en samhällsstörtande karaktär.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Prepper grupp

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Har två hektar odlingsbar mark. Är självförsörjande på potatis, lök, vitlök, chili, gurka, honung och ägg. Bott här ett år.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Uppdatering hur det gått med gruppen

Inlägg av preppernurse »

Nu var det länge sedan jag skrev något om hur det har fungerat med vår preppergrupp så tänkte att jag gör en liten uppdatering om hur vi har tagit oss framåt sedan 2022.

Vi är för tillfället 6 hushåll som är medlemmar i gruppen, 11 vuxna och 7 barn i varierande åldrar, från nyfödd till tonår. Två andra familjer håller på att bjudas in i gemenskapen för tillfället, vi får se hur deras intresse ser ut.

Vi träffas regelbundet för att diskutera hur allas beredskap ser ut och vad vi behöver göra mer, för tillfället träffas vi ca 1 gång/månad. Vi har som plan att vi går igenom ett område inom vår beredskap vid varje träff, så ett möte om mat, ett om vatten och så vidare.

Vi har kommit överens om att vi ska preppa för ett större och långvarigt strömavbrott då vi tror att det kan vara det troligaste som drabbar oss på vår ort samt att vi tror att vi kan täcka in de flesta behoven även för andra kriser om vi preppar för att klara oss utan ström/vatten/avlopp. Vi har som ambition att alla i gruppen ska ha förberedelser för minst 1 månad som en grund men att det är fritt fram att utöka som man vill.

Vi har de flesta av oss olika yrken, allt från sjuksköterskor till snickare och mekaniker, 3 stycken är jägare och hälften av oss sysslar med friluftsliv och vildmarksöverlevnad för skojs skull på fritiden. Vi tror att vi har en hyffsat bredd i gruppen med olika intressen och yrken som kan hjälpa oss i en kris.

Just nu håller vi på att prioritera vår gemensamma kommunikation via appar, sms-listor och radiokommunikation när inte mobiltrafiken fungerar samt upprätta olika samlingspunkter för olika behov. :para:

Vi har även börjat diskutera löst om vi skulle starta en förening för att nå fler människor på orten om vikten av förberedelse, där vi självklart inte går ut med att vi har en "inre grupp" av förberedda men vi tänker att ju fler vi kan nå och få att förbereda sig desto mindre blir risken för oss att grannarna knackar på och vill ha vår mat. Ett större nätverk skulle ju inte heller skada i händelse av en större katastrof.

Kom gärna med tips eller frågor!
Utan snus försmäktar vi i detta land
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Prepper grupp

Inlägg av mango »

Låter bra och verkar kul.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepper grupp

Inlägg av bastard »

enklast vore att ta upp det där med msb i grupp i närområdet, så folk uppfyller baskraven

alla kommer inte göra det, men om en del gör det så underlättar det för er
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Uppdatering hur det gått med gruppen

Inlägg av Wallflower »

preppernurse skrev: 19 jan 2024 10:39 Vi har även börjat diskutera löst om vi skulle starta en förening för att nå fler människor på orten om vikten av förberedelse, där vi självklart inte går ut med att vi har en "inre grupp" av förberedda men vi tänker att ju fler vi kan nå och få att förbereda sig desto mindre blir risken för oss att grannarna knackar på och vill ha vår mat. Ett större nätverk skulle ju inte heller skada i händelse av en större katastrof.

Kom gärna med tips eller frågor!
Startar ni en förening och är en del folk så kan ni säkert trycka på kommunen att förbättra och uppdatera sin krisberedskap och försöka inledda ett sammarbete med dom.

Dom kan vara extremt dåligt förberedda som vi såg nu senast, och krisberedskap inom kommuner startar och slutar ofta med "samlingsplatser" där man samlas om det skulle hända något. Tryck speciellt på hur allt är organiserat och planerat efter alla har anlänt till sammlingsplatserna. Tältsängar, filtar, mat, hålla vägarna öppna till sammlingplatsen, information om vad som pågår, kontakt och beredskap med kommunens företag och hur dom kan hjälpa till vid en kris.

Allt verkar vara låst bakom byråkrati och admininistration och agerar dom så är det utifrån ett 35år gammal dokument med kontaktinfo till personer som gick i pension för 20 år tidigare eller instruktioner att kontakta personer med titlar som inte längre finns kvar eller har bytts och ingen vet vem ersättaren är.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"