Prepper grupp

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

Hej alla!

Jag och några familjemedlemmar samt vänner funderar på att starta en prepper grupp, vi har alla preppat var för sig i några år. Vi tänkte nu försöka organisera oss lite mer gemensamt för att kunna dra nytta av varandra vid en eventuell kris/krig.

Hur ska vi bäst organisera oss/ fördela uppgifter i gruppen?

Lite löst har jag spånat på att vi behöver minst en sjukvårdsresurs som sköter gruppens ”stora” medicinska behov och kan göra bedömningar av vad som behövs medicinskt samt utbilda de andra i grundläggande sjukvård. En som är ansvarig för gruppens kommunikationsutrustning och att denna fungerar samt att alla kan använda den. Sedan kanske det är bra om en person har huvudansvar för alla vattenfilter och ser till att de underhålls samt håller koll och ordnar med vatten vid en kris.

Behöver man ha en lageransvarig som har övergripande koll på allas lager på ett ungefär så vi vet vad vi har om vi behöver göra en bug in tillsammans? Tänker så vi inte sitter där med 30kg salt men bara 1kg socker och 3kg mjöl?

Säkerhetsansvarig? Vad bör ingå för en sådan?

Vilka fler områden kan vara viktiga att någon eller några har ett mer övergripande ansvar för?
Utan snus försmäktar vi i detta land
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Prepper grupp

Inlägg av EN brun böna »

Vilka hobbys har ni i gruppen? Tex finns det någon som gillar att jaga och fiska? Som kan lägga upp en bra att ha lista för hur man skaffar mat från naturen. Eller nån som är ute och plockar bär och svamp? Någon som är trädgårdskunnig och någon som gillar att laga mat från grunden? Finns det de som gillar att meka eller kunniga inom el? Finns det de som har gått kurser som kan vara nyttiga som smide, keramik, textil. Allt kan vara användbart i en framtid olik denna. Ni kanske ska skriva en lista på såna kurser och se vem som är intresserad av vad och gå nån kurs? Biodling? Honung och bivax blir mycket mer värt om det blir brist på socker.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Prepper grupp

Inlägg av Daltorpet »

Jag tycker absolut att preppergrupper är bra och tror att man har större möjligheter att klara sig om man är flera. Det är nog också en bra grej att man har olika ansvarsområden men det är nog bra om då alla har en inblick i varandras områden och inte helt förlitar sig på att alla finns kvar. Jag menar, finns det en läkekunnig och en vattenansvarig och de stryker med tidigt i krisens skede så blir det tufft för de kvarvarande.

Jag skulle först ordna någon form av rutinmässigt möte med alla eller så många som möjligt samlade som tex en gång i månaden, kvartalet eller något sådant och där berätta vad man gjort i preppingväg sedan sist och vad man planerar att göra till nästa möte tex. Som sagts innan är det bra att ta tillvara på olika redan befintliga hobbys och intressen.

Det finns nog egentligen hur många olika ansvarsområden som helst beroende på kris och från prepper till prepper. Så ju fler scenarion man förberett sig på ( utan att det drar ned på kvaliteten ) desto bättre. Vilka scenarier tänker ni att ni vill förbereda er på?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prepper grupp

Inlägg av Marie »

Hejsan. :D

För att inte säga det som redan sagts... sedan för att poängtera att jag är nog en av de minsta preppiga här inne. :notme:

Men jag tänker lite så här.. Dela upp att lagerhålla vissa grundläggande saker som tar plats, men lagra även sådant som är specifikt för dig/er. Någon kanske älskar makrill i tomatsås och vill glufsa i sig just det.. medans någon annan kanske hatar det eller rent av är allergisk mot fisk o skaldjur.. någon kanske älskar vita böner osv osv... så lagra älsklingssakerna individuellt. :D

Underhållning... Pandemin vi lever i har lärt mig att tidsfördriv de "döda" timmarna är viktigt.. dels för moral, men även för att inte gå varandra på nerverna.

Säkerhet nämnde du.. Detta blir ett område som är lika stort som våran planet om man inte specificerar sig lite.. Handlar det om säkerhet när det är laglöst och man ska skydda sig likt Mad-Max filmerna.. eller handlar det om enklare saker.
Fiskelinor och burkar är en klassiker.. även i filmer.. Men ger falsklarm om det kommer en hoppehare eller lilla bambi. Ett kamerasystem som kan drivas på 12V är lite mer hightech och rörelsesensorer.
Om man ska utse någon i en grupp att vara säkerhetsansvarig så är en paranoid jäkel bättre än någon som är optimist o inte tror något ont om någon. (foliehatt på) (:) Paranoida spekulerar oftast o gör sig olika scenarios, vilket är positivt i en SHTF situation, men negativ egenskap i fredstid kanske.
Skalskydd är viktigt.. ju längre tid det tar för dem att komma in, ju längre tid har man på sig att förbereda sig på "hur ska vi neutralisera hotet". Detta gäller även nu i fredstid med tanke på överfallsrån i hemmen som ökat sista 10åren.

Lär er nödvärnslagen så ni kan den i sömnen.. Det är dumt att möta en inbrottstjuv med en luftvärnskanon.. liiiite svårt att förklara för polisen. Efter att världen gått under o det inte finns polis.. då är det skit samma.. kör på luftvärnskanonen så blir det en tjuv mindre. :twisted: hahaha.
Träna, träna, träna och åter träna på olika situationer.. Det är samma sak när man lär sig att dansa.. i början behöver man tänka på hur man tar stegen, ger signaler osv.. detta är dyyyyrbar förlorad reaktionstid.. Muskelminnen behöver byggas upp så man kan reagera instinktivt utan att behöva fundera på vilken fot ska jag flytta nu till detta taktslaget.

Kunskap... Vem sitter på vilken kunskap och vad för kunskap i gruppen saknas som behöver skaffas... och har ni någon i gruppen som är Miss/Mr Macgyver.

Något som är genomgående samförstånd här på forumet, är att man kan inte preppa för alla scenarios.. så vilka är troligast att inträffa i erat område..
Exempel.. bor man fleeera hundra mil från ett kärnkraftverk så är sannolikheten liten att behöva preppa för radioaktivt nedfall... bor man granne mer kärnkraftverket så är sannolikheten större även om den är liten. osv osv. Det får man ta en funderare på innan man börjar spendera föööör mycket pengar.

BOV pratas det mycket om oxå.. Blir det nedfallna träd eller alla har övergett bilarna på vägen o vandrat.. då kan en ordentlig 4WD bil vara bra för att kunna skapa egna vägar förbi hindren..
Bor man långt in på en väg som inte leder någon vart... fundera på hur vägen kan blockeras så den inte kan forceras så lätt.

Det var mina fem cents bidrag. 8-)
Välkommen till forumet förresten. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

EN brun böna skrev: 05 jan 2022 19:21 Vilka hobbys har ni i gruppen? Tex finns det någon som gillar att jaga och fiska? Som kan lägga upp en bra att ha lista för hur man skaffar mat från naturen. Eller nån som är ute och plockar bär och svamp? Någon som är trädgårdskunnig och någon som gillar att laga mat från grunden? Finns det de som gillar att meka eller kunniga inom el? Finns det de som har gått kurser som kan vara nyttiga som smide, keramik, textil. Allt kan vara användbart i en framtid olik denna. Ni kanske ska skriva en lista på såna kurser och se vem som är intresserad av vad och gå nån kurs? Biodling? Honung och bivax blir mycket mer värt om det blir brist på socker.
De flesta av oss i gruppen är aktiva i friluftslivet både organiserat ideellt och privat, vi brukar vara ute när tid finns från jobb och öva på överlevnadskunskaper i naturen samt testa vår utrustning. Jägare finns i gruppen. Några av oss brukar plocka bär och sylta och safta, jag är nog den enda som odlar lite för husbehov mest för jag tycker det är kul. De flesta av oss tycker nog o mat lite för mycket :notme: men vi har även en professionell kock i gänget. Vi har faktiskt ingen som är riktigt teknisk eller som gillar att meka, där har du kommit på något vi måste utveckla :D
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

Daltorpet skrev: 05 jan 2022 19:48 Jag tycker absolut att preppergrupper är bra och tror att man har större möjligheter att klara sig om man är flera. Det är nog också en bra grej att man har olika ansvarsområden men det är nog bra om då alla har en inblick i varandras områden och inte helt förlitar sig på att alla finns kvar. Jag menar, finns det en läkekunnig och en vattenansvarig och de stryker med tidigt i krisens skede så blir det tufft för de kvarvarande.

Jag skulle först ordna någon form av rutinmässigt möte med alla eller så många som möjligt samlade som tex en gång i månaden, kvartalet eller något sådant och där berätta vad man gjort i preppingväg sedan sist och vad man planerar att göra till nästa möte tex. Som sagts innan är det bra att ta tillvara på olika redan befintliga hobbys och intressen.

Det finns nog egentligen hur många olika ansvarsområden som helst beroende på kris och från prepper till prepper. Så ju fler scenarion man förberett sig på ( utan att det drar ned på kvaliteten ) desto bättre. Vilka scenarier tänker ni att ni vill förbereda er på?
Absolut håller jag med dig om att alla ska kunna lite om varje område, ingen höjdare att lägga alla ägg i en korg. Tänkte nog mest att det ibland kan bli lättare om någon har huvudansvaret, mest för att få en bra överblick och kunna lära ut till de andra.

Regelbundna möten ska jag ta med mig, det låter klokt :D

Vad vi preppar för är nog lite blandat men jag oroar mig nog mest för hur känsligt samhället är vid en längre förlust av el eller en pandemi. Sedan finns ju alltid mardröms scenariot med krig i närområdet eller på hemmaplan. Jag preppar dock inte för världens undergång, inte för att jag inte tror att det inte kan ske utan mer för att jag tror inte man kan förbereda sig på om det blir Mad Max. Vet ärligt talat inte om jag ens vill uppleva det... så vi är inga doomsday preppers, mer preppade för mindre kriser och katastrofer, typ där man kanske måste hålla ut i någon eller några månader innan ett nytt normalläge inträffar men man måste ju alltid vara mentalt förberedd att allt kan bli värre. (:)
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

Marie skrev: 05 jan 2022 20:37 Hejsan. :D

För att inte säga det som redan sagts... sedan för att poängtera att jag är nog en av de minsta preppiga här inne. :notme:

Men jag tänker lite så här.. Dela upp att lagerhålla vissa grundläggande saker som tar plats, men lagra även sådant som är specifikt för dig/er. Någon kanske älskar makrill i tomatsås och vill glufsa i sig just det.. medans någon annan kanske hatar det eller rent av är allergisk mot fisk o skaldjur.. någon kanske älskar vita böner osv osv... så lagra älsklingssakerna individuellt. :D

Underhållning... Pandemin vi lever i har lärt mig att tidsfördriv de "döda" timmarna är viktigt.. dels för moral, men även för att inte gå varandra på nerverna.

Säkerhet nämnde du.. Detta blir ett område som är lika stort som våran planet om man inte specificerar sig lite.. Handlar det om säkerhet när det är laglöst och man ska skydda sig likt Mad-Max filmerna.. eller handlar det om enklare saker.
Fiskelinor och burkar är en klassiker.. även i filmer.. Men ger falsklarm om det kommer en hoppehare eller lilla bambi. Ett kamerasystem som kan drivas på 12V är lite mer hightech och rörelsesensorer.
Om man ska utse någon i en grupp att vara säkerhetsansvarig så är en paranoid jäkel bättre än någon som är optimist o inte tror något ont om någon. (foliehatt på) (:) Paranoida spekulerar oftast o gör sig olika scenarios, vilket är positivt i en SHTF situation, men negativ egenskap i fredstid kanske.
Skalskydd är viktigt.. ju längre tid det tar för dem att komma in, ju längre tid har man på sig att förbereda sig på "hur ska vi neutralisera hotet". Detta gäller även nu i fredstid med tanke på överfallsrån i hemmen som ökat sista 10åren.

Lär er nödvärnslagen så ni kan den i sömnen.. Det är dumt att möta en inbrottstjuv med en luftvärnskanon.. liiiite svårt att förklara för polisen. Efter att världen gått under o det inte finns polis.. då är det skit samma.. kör på luftvärnskanonen så blir det en tjuv mindre. :twisted: hahaha.
Träna, träna, träna och åter träna på olika situationer.. Det är samma sak när man lär sig att dansa.. i början behöver man tänka på hur man tar stegen, ger signaler osv.. detta är dyyyyrbar förlorad reaktionstid.. Muskelminnen behöver byggas upp så man kan reagera instinktivt utan att behöva fundera på vilken fot ska jag flytta nu till detta taktslaget.

Kunskap... Vem sitter på vilken kunskap och vad för kunskap i gruppen saknas som behöver skaffas... och har ni någon i gruppen som är Miss/Mr Macgyver.

Något som är genomgående samförstånd här på forumet, är att man kan inte preppa för alla scenarios.. så vilka är troligast att inträffa i erat område..
Exempel.. bor man fleeera hundra mil från ett kärnkraftverk så är sannolikheten liten att behöva preppa för radioaktivt nedfall... bor man granne mer kärnkraftverket så är sannolikheten större även om den är liten. osv osv. Det får man ta en funderare på innan man börjar spendera föööör mycket pengar.

BOV pratas det mycket om oxå.. Blir det nedfallna träd eller alla har övergett bilarna på vägen o vandrat.. då kan en ordentlig 4WD bil vara bra för att kunna skapa egna vägar förbi hindren..
Bor man långt in på en väg som inte leder någon vart... fundera på hur vägen kan blockeras så den inte kan forceras så lätt.

Det var mina fem cents bidrag. 8-)
Välkommen till forumet förresten. :up:
Underhållning har vi inte tänkt på, bra det tar jag med mig! Jag har ju inte behövt trycka hemma så mycket i pandemin då jag jobbat mitt i den :-g

När det gäller säkerhet tänker jag nog mycket skalskydd, inte så mycket Mad Max. Men visst, om det krävs våld så krävs det... :rambo: så gruppens mest paranoida får det bli som blir ansvarig :D

BOV står inte så högt på listan även om de flesta av oss har bilar som körs hyffsat i terräng vid behov men jag preppar mest för bug in situationer. Ska allt vara mycket skit i fläkten innan jag vill ge mig ut i det okända med familjen om det går att rida ut stormen i hemmet. Vilket är vad vi planerar för.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prepper grupp

Inlägg av Marie »

preppernurse skrev: 05 jan 2022 22:43 Underhållning har vi inte tänkt på, bra det tar jag med mig! Jag har ju inte behövt trycka hemma så mycket i pandemin då jag jobbat mitt i den :-g

När det gäller säkerhet tänker jag nog mycket skalskydd, inte så mycket Mad Max. Men visst, om det krävs våld så krävs det... :rambo: så gruppens mest paranoida får det bli som blir ansvarig :D

BOV står inte så högt på listan även om de flesta av oss har bilar som körs hyffsat i terräng vid behov men jag preppar mest för bug in situationer. Ska allt vara mycket skit i fläkten innan jag vill ge mig ut i det okända med familjen om det går att rida ut stormen i hemmet. Vilket är vad vi planerar för.
Jag tillhör riskgrupp, så jag har gjort Bugin vid varje våg.. där av har jag fått smaka på den häääärliga baksidan. :lol: hahaha. :lol:

Planera även för det värsta som kan hända när det minst får hända... brand i hemmet.. Ha en väska med kläder och en plan vart ni kan ta vägen.. vid el avbrott använder man mycket ljus och du som jobbat med akutvård vet ju hur snabbt det otänkbara kan hända. *peppar peppar ta i trä, att det aldrig händer.*
Jag tillhör en av de mer paranoida dock inte till det extrema... Jag bor i storstad och sett hur utvecklingen skett sista 20åren.. samt jag har varit med om lite.. Så skalskydd, personligt skydd har jag väl utvecklat till över normalt svensson beteende. (:) :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Prepper grupp

Inlägg av Daltorpet »

preppernurse skrev: 05 jan 2022 22:31
Daltorpet skrev: 05 jan 2022 19:48 Jag tycker absolut att preppergrupper är bra och tror att man har större möjligheter att klara sig om man är flera. Det är nog också en bra grej att man har olika ansvarsområden men det är nog bra om då alla har en inblick i varandras områden och inte helt förlitar sig på att alla finns kvar. Jag menar, finns det en läkekunnig och en vattenansvarig och de stryker med tidigt i krisens skede så blir det tufft för de kvarvarande.

Jag skulle först ordna någon form av rutinmässigt möte med alla eller så många som möjligt samlade som tex en gång i månaden, kvartalet eller något sådant och där berätta vad man gjort i preppingväg sedan sist och vad man planerar att göra till nästa möte tex. Som sagts innan är det bra att ta tillvara på olika redan befintliga hobbys och intressen.

Det finns nog egentligen hur många olika ansvarsområden som helst beroende på kris och från prepper till prepper. Så ju fler scenarion man förberett sig på ( utan att det drar ned på kvaliteten ) desto bättre. Vilka scenarier tänker ni att ni vill förbereda er på?
Absolut håller jag med dig om att alla ska kunna lite om varje område, ingen höjdare att lägga alla ägg i en korg. Tänkte nog mest att det ibland kan bli lättare om någon har huvudansvaret, mest för att få en bra överblick och kunna lära ut till de andra.

Regelbundna möten ska jag ta med mig, det låter klokt :D

Vad vi preppar för är nog lite blandat men jag oroar mig nog mest för hur känsligt samhället är vid en längre förlust av el eller en pandemi. Sedan finns ju alltid mardröms scenariot med krig i närområdet eller på hemmaplan. Jag preppar dock inte för världens undergång, inte för att jag inte tror att det inte kan ske utan mer för att jag tror inte man kan förbereda sig på om det blir Mad Max. Vet ärligt talat inte om jag ens vill uppleva det... så vi är inga doomsday preppers, mer preppade för mindre kriser och katastrofer, typ där man kanske måste hålla ut i någon eller några månader innan ett nytt normalläge inträffar men man måste ju alltid vara mentalt förberedd att allt kan bli värre. (:)
Hur ser det geografiska avståndet ur mellan er i gruppen? Tänkte om ni hade så ni lätt kunde ta er till varandra vid en händelse av kris eller om ni bor så pass långt ifrån varandra att det blir svårt. Jag tänker att vid mindre kriser, privata kriser eller kriser inom ett visst geografiskt område kan det nog vara en god idé att ha som en "bol" hos varandra och kanske preppa det nödvändigaste för att kunna förse gruppen med det viktigaste hos varje gruppmedlem där det finns möjlighet. Behöver ju inte vara några större utsvävningar men att ha så att tex en gruppmedlem som får strömavbrott ett par dagar kan söka skydd hos en annan där det inte är strömavbrott.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Prepper grupp

Inlägg av preppernurse »

Det geografiska området är inte stort, på gott och ont, vi bor alla i samma lilla stad. Men vi har löst diskuterat om att använda varandras bostäder som BOL vid behov.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"