Ovälkommet besök

Radio, kameror, larm och liknande.
Preppad666
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2020 21:34

Ovälkommet besök

Inlägg av Preppad666 »

Då vi nu haft ovälkomna gäster i trädgården i veckan.
Min granne såg dem och jagade efter i mörkret med en enbart en ficklampa. Tyvärr tappade han bort dem.
Efter detta har jag nu installerat kamera bevakning som täcker intressanta delar av trädgård och garageuppfart.
Jag har också tillverkat sex larmminor med hjälp av angeldon som smäller av ollonskott om man går på en snubbeltråd.
Har dock ej monterat dessa ännu för det känns lite overkill då vi bor i stan. Men dom finns om det behövs😉
Jag önskar ändå få lite tips på hur jag ökar säkerheten ännu mer runt huset.
Kommer dom in och jag är hemma tror jag inte det är några problem men jag vill ha koll innan man tar sig in eller om man inte är hemma.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Ovälkommet besök

Inlägg av bokmalen »

ljus styrda av rörelsedetektorer brukar vara avskräckande.

finns en hel del olika, till och med lidl har batteridrivna LED-lampor med rörelsedeckare, för att tända arbetsbelysning när man kommer in i ett rum. och Jula har riktiga strålkastare.

Angeldon och ollonskott låter roligt, men du kan säker göra motsvarande med billiga överfallslarm, och det ljudet kanske är ännu mera skrämmande, framförallt ihållande istället för en enda smäll.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ovälkommet besök

Inlägg av bastard »

se till att man måste anstänga sig för att komma in, staket, häck, och grindar, låsta grindar, behöver inte vara bra, bara det inte är att öppna utan lite våld

detektorer
pir, radar ultraljud, optiska, kamror med rörelsedetektorer
ovan är vanligt
sedan magnetfältsdetektorer om det är väg man kan ha koll på, läs stor metalldetektor ingrävd i vägen
tripplinor är ok, kopplade mot larm, funkar dåligt i snö och med djur
larmande värmekamror är dyrt men bra

ir bärriärer är mycket bra om dom är rätt monterade och justerade

laser bärrierer är bra det med


hm, bra vakthundar är nog bland det bättre

truppmina 12 är överkurs i fredstid...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Ovälkommet besök

Inlägg av Omnivore »

Angeldon med knallskott låter roligt men räkna med att grannarna blir rädda och ringer Polisen om misstänkt skottlossning. De kan bli irriterade över att få åka ut för ingenting när de förmodligen har jobb upp över öronen ändå.

Kameror är något jag själv funderat på.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"