Sjukvårdens dåliga beredskap

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Sjukvårdens dåliga beredskap

Inlägg av preppernurse »

[/quote]

Sådana avskyvärda slut önskar jag ingen människa och inte mig själv heller. MEN... om jag, för övrigt kry och levnadsglad, skulle drabbas av andnöd pga Covid-19 eller annat vill jag inte bli avlivad med palliativ vård i form av en cocktail med muskelavslappande morfin (som gör det ännu svårare att andas) och lugnande medel så att jag inte skall bråka så förbaskat när jag sakta kvävs till döds. När en stat accepterar att man tar livet av grupper av sin egen befolkning, med början av de som har uppnått sin biologiska maxålder drar jag öronen åt mig. Det har skett i Europa förut och jag vill inte uppfylla Godwins lag genom att påminna om var och när. För övrigt fick jag imorse ett mail från ett undersökningsföretag med en enkät om vad folk tycker att man skall prioritera i vården map olika sjukdomar i olika åldersgrupper. Minns inte på rak arm vilket universitet som låg bakom studien men det väckte tanken att staten börjar sondera terrängen. (:)
[/quote]

Håller helt med att det var fel som man gjorde på en del ställen och satte in palliativ vård för patienter som var pigga bara för att de var gamla, så jävla fel det kan bli!
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Sjukvårdens dåliga beredskap

Inlägg av preppernurse »

deadrabbit skrev: 08 jan 2022 11:07 Fyll på med mer mörkt sanning jag läser gärna. :bandit: När alla effekter och handlingsplaner ligger på bordet framför politikerna skall det bli intressant så här i valtider vad de satsar på.

Passar på att ställa en fråga oavsett om det är sjukhus eller ej skulle du våga gradera på en skala hur dålig beredskap vi har?
Alternativt berätta vad som enkelt sätter planerna ur spår jag tror vi ligger alldeles för nära botten hela tiden.
Om vi pratar beredskap för mindre lokala kriser/katastrofer typ en stor trafikolycka med masskadeutfall eller en läcka från ett kemiföretag så skulle jag säga att vi har hyffsad beredskap på sjukhusen, sådant finns det färdiga planer för i "katastrofpärmarna". Är krisen lokal så finns det ju även närliggande regioner som kan avlasta med att ta över patienter och bidra med förstärkning.

Om vi pratar en ny pandemi så tror jag att vi är körda rätt rejält, vi kanske har större lager med saker men tveksamt om det finns personalresurser så det räcker till och som orkar hålla ut, då får det allt ha gått några år först efter denna pandemi. Om det blir krig så vete fan hur vi ska klara oss. Vi har inga läkemedelslager att tala om, en del mediciner skickas kors och tvärs över landet i taxi redan idag för att någon stolle räknat ut att det är billigare att lagerhålla allt i Stockholm och skicka "on demand" till t.ex. Värmland när det behövs två gånger om året...jag har jobbat i 3 regioner och det är lika illa i alla när det gäller tillgång till det mesta, finns endast små lager på sjukhusen, kanske undantaget de riktigt stora, resten är beroende av en enorm logistikkedja som lätt kan slås ut... för att inte tala om att det är ständig brist på läkemedel även när det inte är pandemi, lyckligtvis finns oftast ersättningspreparat.

Till vardags märks det oftast inte av men krävs inte mycket för att det snabbt ska gå åt helvete.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"