Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Sten Hård
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2022 14:16

Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Sten Hård »

Hej,

Detta är mitt första inlägg.

Imorgon måndag den 10 januari ska ju Ryssland och USA mötas för att diskutera Rysslands kravlista. Hur tror ni folk reagerar om det kommer mycket dåliga nyheter därifrån, typ att samtalen avbryts i vredesmod och militär uppladdning fortsätter? Jag tänker på sånt som hamstring (vad säljs slut först - toapapper?!).

Vad krävs för att stora delar av befolkningen ska bli rejält oroliga eller få panik? Att strömmen försvinner i hela landet, eller att gröna gubbar dyker upp på Gotland?

Än så länge verkar de flesta i Sverige ta det ganska lugnt. Man kan undra hur många det är som sett över sin beredskap eller har koll på broschyren "Om krisen eller kriget kommer."

Nåväl, det är förhoppningsvis mest fråga om bluff och gaslighting så att inget otrevligt drabbar Sverige direkt denna gång även om det skulle bli riktigt illa i Ukraina...

/Sten Hård
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av bastard »

välkommen

tror inte fårket bryr sig, innan det blir för sent
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Sterb »

Våran underbara public service ser till att svenskarna inte får höra allt för otrevliga saker och ser till att vi inte tänker på det i onödan.
De flesta som hör om situationen i Ukraina stoppar huvudet i sanden och tror att inget ont skall hända.

Om det smäller tror jag att folket till en början inte skulle bry sig speciellt mycket, problemet är ju i Ukraina, inte i Sverige.
Ukraina är ju så långt bort, vad har det med Sverige att göra.... :roll:


Vad krävs? Gränskränkning och krigshandling inom Sveriges gränser skulle funka fint för att skapa panik.
Känns som att strömavbrott har vi haft en bunt av redan så inget speciellt där, just nu har vi ju kärnreaktorer som pajar på löpande band.
Gotland blir av med strömmen lite till och från i fredstid iallafall.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Charlie** »

Fast jag tror att allmänheten är mer "på tå" än våra styrande politiker som så ofta "inte ser det komma" men en liten gränskränkning á la U137, skulle inte vara helt fel. Fler, både folk och politiker, skulle då dra upp huvudet ur sande och greppa läget.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 11 jan 2022 15:26 Fast jag tror att allmänheten är mer "på tå" än våra styrande politiker som så ofta "inte ser det komma" men en liten gränskränkning á la U137, skulle inte vara helt fel. Fler, både folk och politiker, skulle då dra upp huvudet ur sande och greppa läget.
Jag undrar om det räcker faktiskt... Många kanske skulle det, men det sovande folket kommer nog inte reagera.. de är för vana med allt skit och läser knappt nyheterna längre.
Politikerna kommer nog inte heller få upp huvudet ur sanden för en gränskränkning.. Det händer ju lite då och då att flyg kommer in i våra luftrum och i östersjön.. Nu mer när inte militären kör så mycket ubåtsövningar längre med sonars o allt vad de använder.. frågan är mörkertalet med ubåtar som kränker våra gränser.

Men neeee, jag tror det ska till mycket mer innan det sovande folket vaknar till.. och även våra politiker. Det är nog först vid en landstigning på gotskasandön eller liknande som de vaknar upp o undrar... Vad hände, Vi såg det aldrig komma. :lol:
Jag är oftast en realistisk-optimist som du säkert redan noterat. ;) Men i detta fallet så är jag nog över-pessimistisk-realistisk :lol: :lol: :lol: :lol:

För egen del bor jag så pass nära militära flyget, så jag kan höra på ljudet om de går upp i skarpt läge eller om det bara är övning.. Så om jag är uppmärksam, så får jag en förvarning innan allmänheten att något är på G. :-g
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Timmerstugan »

de är för vana med allt skit och läser knappt nyheterna längre.
Just vad jag skulle säga.

Bra, då får du förvarna oss andra! Jag litar mer på dig Marie, än på nyheterna. :D
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Charlie** »

Luftrumskränkningar sker dagligen, precis som på det gamla 80-talet och säkert en hel del ubåtskränkningar också. Detta är inget som gör folk eller styrande oroliga. Inte mig heller. Du kan lita på att svenskarna är lika goda kålsupare. Det tillhör spelet helt enkelt. Vad jag tänkter mig är att det behövs en lite mer dramatisk situation som när U-137 gick på grund långt inomskärs 1981. Då satt inte bara svenskar och våra myndigheter ovhy förberedde sig på den stora smällen. En stor del av världen höll andan de dagarna. Det blev dessutom en mängd vassare säkerhetspolitikska uttalanden från svensk sida. Det är något sådant som måste hända. U-137, väckte säkert lika mycket uppmärksamhet och uppståndelse i världen som Krimkrisen gjorde 2014

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/U_137
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Marie »

Timmerstugan skrev: 11 jan 2022 16:10
de är för vana med allt skit och läser knappt nyheterna längre.
Just vad jag skulle säga.

Bra, då får du förvarna oss andra! Jag litar mer på dig Marie, än på nyheterna. :D
Om jag reagerar vill säga. ;)
Även om jag har en förmåga att vara obekvämt ärlig i vårat PK land, så ska man nog aldrig förlita sig på en okänds ord. :D Men jag förstår vad du menar, då våra nyheter är lite slöa. ;)
Eller som Charlie** säger... inte lita på någon som skriver i Lila. :lol: :P :lol:

Charlie** skrev: 11 jan 2022 16:23 Luftrumskränkningar sker dagligen, precis som på det gamla 80-talet och säkert en hel del ubåtskränkningar också. Detta är inget som gör folk eller styrande oroliga. Inte mig heller. Du kan lita på att svenskarna är lika goda kålsupare. Det tillhör spelet helt enkelt. Vad jag tänkter mig är att det behövs en lite mer dramatisk situation som när U-137 gick på grund långt inomskärs 1981. Då satt inte bara svenskar och våra myndigheter ovhy förberedde sig på den stora smällen. En stor del av världen höll andan de dagarna. Det blev dessutom en mängd vassare säkerhetspolitikska uttalanden från svensk sida. Det är något sådant som måste hända. U-137, väckte säkert lika mycket uppmärksamhet och uppståndelse i världen som Krimkrisen gjorde 2014

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/U_137
Jaa-joo, fast på 80talet var stämningen liiite annorlunda... :hm: hmmm.... Jag vet i katten faktiskt om folk skulle reagera nämnvärt på att en rysk ubåt går på grund i svenskt vatten.. så här långt efter kalla krigets slut.. 50% av folket skulle nog reagera... " va-fränt" :smack:
Sedan 30% skulle inte få vetskap om det ens, då de är så inne i sina rosa bubblor... sedan 19% skulle reagera som att det är otäckt... sedan har vi sista procenten o det är sådana som oss här inne som gör en kalkylerad utvärdering och agerar utifrån det. (:) :-g :rambo:
Det är vad jag tror iallafall.. Det med krimkrisen reagerade knappt folket på mer än prat runt köksborden o lite protester i bryssel. :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 11 jan 2022 16:45 Det med krimkrisen reagerade knappt folket på mer än prat runt köksborden o lite protester i bryssel. :roll:
Men då undrar jag lite vad det är för människor du har i din omgivning som inte reagerade mer. Krimkrisen satte en hel del i rullning. Politiskt ledde det ju till att det åter igen blev stående trupp på Gotland och ökade försvarsansg. Hemvärnet och andra frivilligorganisationer fick fler rekryteringssökningar än vanligt. Jag upplever att vanligt folk nyktrade till. Fast det kan ju å andra sidan var min umgängeskrets som är lite speciell. Född och uppvuxen i en garnisonsort med i stort sett bara folk med MÖP-diagnos :lol:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur reagerar allmänheten om Rys-Ukr-Nato spårar ur?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 11 jan 2022 20:16
Marie skrev: 11 jan 2022 16:45 Det med krimkrisen reagerade knappt folket på mer än prat runt köksborden o lite protester i bryssel. :roll:
Men då undrar jag lite vad det är för människor du har i din omgivning som inte reagerade mer. Krimkrisen satte en hel del i rullning. Politiskt ledde det ju till att det åter igen blev stående trupp på Gotland och ökade försvarsansg. Hemvärnet och andra frivilligorganisationer fick fler rekryteringssökningar än vanligt. Jag upplever att vanligt folk nyktrade till. Fast det kan ju å andra sidan var min umgängeskrets som är lite speciell. Född och uppvuxen i en garnisonsort med i stort sett bara folk med MÖP-diagnos :lol:
Liiiiite skillnad än min umgängeskrets jaa. :lol:
Då ska vi se vad jag har omkring mig... en som skiter i allt som inte är framför näsan, förutom invandrare, det har han starka åsikter om.. en annan som är konflikträdd som inte direkt har en egen åsikt utan försöker vara diplomatisk med alla för att inte stöta sig.. sedan ettpar akademiker som bryr sig mer om vetenskapliga publikationer än att det finns en värld utanför bubblan.. Bilfolk som mer stör sig på samhället o utvecklingen med lite åsikter om det med krim, men det var runt köksbordet diskussioner utan starkare åsikter... kriminaliteten o skjutningarna bryr de sig mer om.... jaaa o naturligtvis bilarna o vilken V8 som är bäst. :roll:
Väninnor är mer för att diskutera lite skvaller, modet och idioter till karlslokar typ. :lol:
Sedan familjen/släkten.. där är de flesta mer intresserade av det lokala.. min mor är den med starkast åsikter.. Min syster.. inte en aning.. LCHF kostval o andra hälsosaker o allmänt tjafs.. vi drar inte jämt en sekund.. Min pappa lever inte längre tyvärr, men han hade haft åsikter om krim o det.. Han var ju ändå med i något halvhyschat specialförband och med i hemvärnet på senare år när hans krigsplacering togs bort.

Så när det gäller min omgivning så är jag den där extrema som har åsikter, agerar i saker och har framåttänk o preppar..... Inser du hur illa det är om jag.. moi... I... Jeg.. Minä... Nu kom jag inte på fler språk för "jag"... men asså JAG är hardcore människan i min omgivning. :shock: Du har ju ändå fått en bild av mig.... jag är ju ingen hardcore prepper lixom. :lol: :lol: Förstår du då hur illa det är asså. hahahahaha (:) :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."