Skapa ett eget område

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Nyvaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2022 18:16

Skapa ett eget område

Inlägg av Nyvaken »

Hej alla preppers.
En sak som jag har grunnat på under sista tiden är om det fler än jag som är intresserade av att köpa en bit mark, typ skog eller jordbruk, och sedan bygga ett gemensamt område där och försöka uppnå en så hög grad av självförsörjning som möjligt off-grid.
Att göra detta själv ser jag inte som något problem alls, men att göra det flera tillsammans, då höjer man svårighetsgraden rejält samtidigt som man också kan samarbeta och få ut mer än om var och en kör på sin egen kant.

Bakgrunden till att jag börjat fundera kring detta är inflation, elbrist, störningar i produktionskedjan, covidpass osv. Mycket som oroar mig just nu.

Jag tänkte börja den här diskussionen helt förutsättningslöst.
Tänker fler som jag?

Mvh Nyvaken
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Daltorpet »

Jag har tidigare funderat kring det där men har kommit fram till att det blir tufft att börja om nu när man fått tillökning. Men det är absolut en intressant grej.

Men jag funderar lite på hur menar med att det skulle vara svårare om man är flera? Menar du att det blir svårt att kompromissa med flera olika viljor eller att man måste bygga större för att alla ska få plats?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av EN brun böna »

Jag tror inte på ett koncept liknande de gamla kollektiven. De föll sönder med tiden. Även om de fungerade väldigt bra i början så fick inte den egna personen plats. Alla var en kugge och det var statiskt. Däremot är det nog ingen dum ide att titta på en mindre by. Där alla har sitt eget hushåll som sitt ansvar. Men nån är bättre att sköta djur och gör det, en annan familj är bättre med barn och tar hand om skola/barnpassning. Nästa familj är bra på att laga mat och hjälper till med storkok mm när det är mycket som skördas eller plockas från skog och mark. Ytterligare familjer kanske är jägare och då även duktiga på att slakta och stycka. Osv,osv.
Så man gör det man är bäst på inom gruppen men alla hjälper alla när det behövs, som att skörda fodret/köra in hö, ta upp potatis mm. Även hjälp med det mer husliga om det kräver vikarier vid sjukdom mm. Så alla är insatta i allt men det finns även det egna utrymmet.
En mycket stark bygemenskap så att säga.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Charlie** »

Det måste nog vara en redan befintlig by, där det redan finns en byagemenskap. Även om gårdarna har lagts ned som jordbruksenheter, så finns kunnandet och även om alla inte är intresserade av självhushållning, så är de kanske inte helt oäven att låta dig påta på i ett hörn på någon obrukad lägda. Den blygsamma skörden kan sedan med fördel bjudas på vid någon grillfest/jaktstart under hösten. Ett "frö" har sedan såtts, hos några fler av fritidshusägare och fastboende.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Nyvaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2022 18:16

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Nyvaken »

Hej alla.
Det var tråkigt att det inte blev mer intresse än såhär.
Jag får väl helt enkelt börja ensam med en bit mark och sen bjuda in folk. Det kanske är enklast.
Mvh Nyvaken
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Marie »

Nyvaken skrev: 11 jan 2022 17:18 Hej alla.
Det var tråkigt att det inte blev mer intresse än såhär.
Jag får väl helt enkelt börja ensam med en bit mark och sen bjuda in folk. Det kanske är enklast.
Mvh Nyvaken
Tyvärr blir det lätt så på ett forum där alla vill vara anonyma.. och sedan är ju det klassiska som "ny medlem" så blir lätt responsen lite restriktiv från andra inom vissa ämnen och förfrågningar. (:)
Så ta det inte för personligt att responsen kanske är lite sval just på detta ämnet. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Ursus »

Nyvaken skrev: 11 jan 2022 17:18 Hej alla.
Det var tråkigt att det inte blev mer intresse än såhär.
Jag får väl helt enkelt börja ensam med en bit mark och sen bjuda in folk. Det kanske är enklast.
Mvh Nyvaken
Tanken har varit uppe redan under Swedish Survivalists glansdagar; då under namnet "Prepperbyn" om jag minns rätt. Många gillade tanken, men i praktiken blev det inte mycket gjort, och jag var inget undantag bland de i slutändan sade nej. Jag tror att det grundläggande problemet är tvådelat:

Först och främst är det ett stort och svårt steg att flytta ihop med människor som inte delar andra gemensamma nämnare med varandra än att de just är preppers. Det finns en hel del medlemmar härinne vars åsikter, livsstilar och excentriska uttryck jag absolut respekterar, men som jag troligtvis inte skulle klara av att ha som granne eller IRL-vän. Det där med personkemi är extremt viktigt. Det finns allt från radikal vänster till radikal höger representerat inom prepperrörelsen, och det kan vara svårt att förena vitt skilda världsåskådningar. Allra minst om sagda åskådningar influerar vilka hot man ser som allvarligast.

Det andra är graden av seriositet, hur sagda seriositet ger sig uttryck i ens prepps. Jag betraktar mig som en mycket seriös prepper, men jag har inte bestämt mig om jag vill gå hela vägen med "back-to-land" och bo någonstans bakom guds rygg, bara för att en katastrof kanske kan hända i framtiden. Om allt i slutändan går bra och man lever hela livet utan att se en dödspandemi, ett kärnvapenkrig eller länder som sjunker ned i havet, så är det ett bortkastat liv som har förslösats i paranoia och fruktan. Jag vill på en personligt plan förena möjligheten till relativt starka prepps med möjligheten att leva ett fullgott liv, men att flytta till en community som helhjärtat går in för att förbereda sig för en katastrof är inte den vägen jag vill gå.

Relaterat till detta finns ännu en risk, som kanske är på lite mer spekulativ nivå. Följande text är absolut inte riktat mot dig som person och din idé; men när jag tänker på just sådana communities så kommer Jim Jones, Ruby Ridge och annat till minnet. Jag har en fruktan att väldigt tätt knutna samhällen och grupper som tänker likadant lätt blir radikaliserade. Filterbubblor på internet är en liknande sak. Jag skulle inte vilja vara del av en exkluderande grupp människor om det börjar ta sig i sekteristiska uttryck. Människor har en inneboende tendens till tribalism, och om man väl blir innästlad i sådana grupper så är det svårt att ta sig ut.

Bara några lösa, snabbt hoprafsade tankar.
Ursus

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Ursus »

Men bli inte modstulen ;) Kör din grej, och de som kommer att attraheras till ditt projekt kommer att göra det av sig själva!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Daltorpet »

Nyvaken skrev: 11 jan 2022 17:18 Hej alla.
Det var tråkigt att det inte blev mer intresse än såhär.
Jag får väl helt enkelt börja ensam med en bit mark och sen bjuda in folk. Det kanske är enklast.
Mvh Nyvaken
Jag tror absolut att det kan vara en god idé om inte bättre till och med. Då kan du ju välja själv vilka du vill ha omkring dig. Hur ser din familjesituation ut? Jag har erfarenheter från att vara själv, med sambo och med en liten knodd. Jag kan säga att det inte är lätt att få det att gå ihop med spädbarn och man måste verkligen vara med på det båda två om det ska hålla.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av bastard »

en sådan här sak är svår
dels ska man ha folk man litar på
sedan skall det finnas pengar
ett lämpligt ställe att vara på

skulle se det som ett 5-10 år projekt från man börjar bekanta sig med folk tills man skulle kunna bo där

dock värt att diskutera
skulle forumet vara 1000 gånger större så skulle chansen att få ihop ett gäng på ett år eller så vara rimligare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"