Försöka tyda SHTFspåkulan

Tänk efter före, och gör det här
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Försöka tyda SHTFspåkulan

Inlägg av Obstinat »

Många trådar igenom åren både här o på ss forumet har ju avhandlat konsekvenstänk o ev scenarion om det skiter sig. Kan gälla väpnade konflikter inbördeskrig matbrist plats för boende/Bol osv.... Upplever att något som bör tas mer o mer i beaktande är hur politik o politikers beslut ställer allt på ända... Som ex ställer ju EU s idéer o krav till mkt som sällan om aldrig till Sveriges fördel. IOM vi har politiker som tycks värna tanken om EU s förträfflighet in i döden så känns det rätt kört vad det gäller svenska politikers känsla för att värna sitt eget lands välbefinnande :-g

Nu till sakfrågan hur resonera för att mota Olle i grind o göra det bästa för att stävja eller iaf minska konsekvenserna av att politikerna inte har folkets bästa som syfte? :notme:

Sälja av allt o bosätta sig i skogen/husvagn.
Flytta utanför EU.
Kapa alla eltrådar till elleverantörenerna.

Måhända överdriver jag både farhågor samt är en smula orationell i konsekvenstänket :mrgreen:
Men det är inte lätt o vara en plikttrogen Svensk när det ena dagen är pluspoäng o vara duktig o tex köra bränslesnål diesel för att bara några år sedan bestraffas för detta genom högre skatter. Eller att behöva betala mångdubbelt för el bara för att vi är tvingade pga EU att förse våra grannländer med el. När kommer galenskapen o vårat Svenska självskadebeteende ta slut?
Troligtvis med en förskräckelse....

Ps Detta var ju som Ni förstår bara en bråkdel av allt vansinne som försiggår i vårat Konungarike. IOM mkt annat är icke PK så är det en annan än sorgligare historia... :-g
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Försöka tyda SHTFspåkulan

Inlägg av Marie »

Mota olle i grinden. hmm.... :hm:

usch... fyyy attan...., detta blir mitt andra pessimistiska inlägg på detta forumet.. skäms på mig... andra inlägg var i nato-ryssland inlägget jag gjorde.. det känns inte bra detta, två negativa inlägg och mitt andra inlägg är dessutom på samma månad. :lol: :roll: :oops: :o :shock:

aja... för att svara på frågan om att mota olle i grinden...

Tyvärr... Men det är redan kört.. :-g

.
För att utveckla det lite mer än 6ord... Om man inte tillhör Wallenbergarna eller är likvärdigt kraftfull som dem eller hamnar i ledande position i riksdagen så kan vi inte påverka ett dugg på individnivå..
vi sitter redan i bergochdalbanans vagnar och resan starta för ca 20år sedan och nu inväntar vi kraschen då bromsarna pajat för flera år sedan och åkturen börjar närma sig sitt slut... Det vi kan göra är att försöka ta de snören vi har o virka oss ett säkerhetsbälte o hoppas det håller när det tar stopp.

Prepps o sådant.. ja om man bor så långt utanför storstäderna att problematiken inte kan nå en.. och man måste ha för hela ens livstid eller vara självförsörjande. Alternativet är att flytta till ett land som troligtvis inte kommer få flyktingströmmar eller påverkas av omvärldens ekonomi osv.
Sedan tar man ett djuuuuupt andetag och håller andan o hoppas på att det löser sig och OM det löser sig, ja då är det inget att oroa sig för.
.

Men jag har ju en liten optimistisk ådra som ni alla lärt känna, då jag i grunden är en realistisk-optimist.. Så jag tror ändå det kommer lösa sig, bara att resan kommer bli otäck stundtals innan lugnet efter stormen åter infinner sig. 8-) :up:
.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"