ryssarna i östersjön

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av maskros »

"pojken som ropar 'varg'" är en man inte vill vara. Samtidigt är Putte och hans gäng rätt oförutsägbara. Jag är själv inte direkt orolig för min familj men jag vill heller inte att de är helt oförberedda då jag ser sannolikheten för problem som el- och databortfall som ökad. Vad gör man?

Nu förstår jag förstås att du inte syftar på mig :P men lite samma är det väl för media och försvaret. Försvaret säger att det inte är någon direkt risk men att det vill markera och flyttar trupp och materiel till Gotland. "Damned if you do, damned if you don't."

[rant]
Det vi vet är att Putte och gänget har något skit för sig. Vad det blir beror antagligen delvis på vilka möjligheter som dyker upp. Nu är Gotland försvarat och matreriel från NATO puttrar runt i Östersjön, ok, kanske går Puttes lakejer in i Ukraina. Hade vi inte reagerat och inga NATO-grejer puttrat runt i Östersjön kanske de valt att ta Gotland eller Baltikum istället. Något lär hända, vad beror antagligen delvis på omvärldens reaktion. För min del fick de gärna en ostkupa runt Ryssland där inget kunde föras varken in eller ut utom ryssar som ledsnat på Putte. Sen kunde de få sitta där, Putte och polarna, och sukta efter sina placerade tillgångar.

Det är något som retar mig rejält. Att omvärlden inte bara vägrar kontakt med Putte och Puttes anhang. Det är som att alla säger att det är jättedumt det Putte gör men vi kan inte sluta handla med Putte för då går det ut över ekonomin och det vore förfärligt. Meh.... Om det blir konflikt på allvar, lär inte det påverka ekonomin? Bara klipp alla förbindelser med Putteland och säg att de är välkomna när de kan föra sig.

Jag jobbade ett tag på ett företag som hade business med Putteland. Ledningen uttryckte ena dagen att Putte var stygg men fortsatte att göra affärer med dem. Klart det inte händer något.
[/rant]
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Jag tycker spekulationer kan vara intressanta... rykten, media och blandat med fakta...
Det absolut viktigaste är att inte ropa varg, utan att analysera informationen och skapa sig en informationsbild och tänka tanken. Vad betyder detta för just mig.
Är man med i hemvärn eller krigsplacerad så kanske man tar o packar en väska o ställer i garderoben.. då får man några minuter till godo att ta en kopp kaffe innan man ska iväg om man blir kallad.
Ger bilden en risk för strömavbrott o andra samhällsstörningar o man är prepper.. Ja men lägg fram ficklampan på bordet o slå en kik på konserverna, men ta det med ro..
Börjar hesa fredrik prata massor goja, ja men då är det dax att agera på riktigt.

Just nu sitter jag o spekulerar på drönarna. :hm:
Är jag uppjagad, tänker varg... inte ett dugg, mer än att jag inte har bestämt mig för vad jag ska laga för mat. :roll: Jag borde ätit för en timma sedan, men jag velar som attan... kött, potatis, en kryddigsås med grönsaker...... eller fisk, potatismos, en dillsås och grönsaker. :hm:
Jag återkommer med slutsatsen om drönarna. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Obstinat »

Ursus skrev: 15 jan 2022 19:28 Något som jag funderat på i sammanhanget är detta med att ropa varg.

Situationen ser onekligen allvarlig ut. Allvarligare än vad det har gjort på många år.

Men ponera att allt detta bara är ännu en omgång av muskelspännande och kukviftande, hur kommer opinion och medvetande utveckla sig framöver? Kommer hotbilder någonsin att kunna tas på allvar av kreti, pleti, med flera, eller blir det bara "jaha, nu skall det hetsas igen, tillbaka till mellon".

Jag tror att media måste ta sig en funderare på sin roll vid tillfällen såsom dessa. Att rapportera om läget? Ja, absolut. Att besatt följa varenda bandvagn som lullar runt på Gotland och proklamera "KRIG KAN INTE UTESLUTAS" i fetade versaler? Nja. Utöver problemet med att röja truppförflyttningar för fienden så ser jag på sikt att moralen kan påverkas rejält. Om det skall deklareras att krig är omgående ungefär var tredje timme kommer man till sist att komma till en punkt där ingen längre bryr sig. Och då har vi ett problem som är svåråtgärdat.
Du skriver att media måste ta sig en funderare.... Instämmer till 100%! Frågan är ju bara vilken sida står media på?
Med tanke på hur de rapporterar om Svenska militära förflyttningar o dess roll o placering. Känns det som om de redan går i den ledes Fi koppel.... :hm: :-g Pga demens :D så törs jag inte vara helt hundra på detta i min hjärna snurrandes siffror!
Men har för mig att V o Mp sympatier vägde kraftigt över vad det gällde journalister inom Svensk Statlig media Dvs SVT o Riksradio osv.... Sedan kan man ju spinna vidare på tråden o ifrågasätta pappers tabloiderna såsom tex Aftonslasken osv...
som gör allt för att gemene man skall clickbaita på deras länkar...Den tredje statsmakten har jag för mig att media en gång i tiden kallades för i Sverige! :smack: :down:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 15 jan 2022 20:00 Det absolut viktigaste är att inte ropa varg, utan att analysera informationen och skapa sig en informationsbild och tänka tanken. Vad betyder detta för just mig.
Är man med i hemvärn eller krigsplacerad så kanske man tar o packar en väska o ställer i garderoben.. då får man några minuter till godo att ta en kopp kaffe innan man ska iväg om man blir kallad.
Helt rätt där. Att sitta och förfasas över mediernas Krigsversalsrubriker kan skapa en onödig oro och därmed resultera i onödiga beslut. Jag har själv varit sjukskriven den här veckan och i min ensamhet blivit bombarderad med medielänkar om den senaste tidens utveckling i Ukraina och Ryssland, inte minst på detta forum. Det är klart att man blir lite orolig. Framförallt om man inte har någon att bolla sin funderingar på. Men man skall då komma ihåg att propaganda är till för att skapa oro och osäkerhet. Därför är det viktigt att kunna skillja på propaganda och fakta. Spekulationer kan vara bra om man har en kritisk syn på vilka medier som säger vad och på så sett peka ut vad som är ren propaganda. Det är egentligen ingen militär beredskapshöjning i Sverige, mer än att man flyttat på vissa förband. Dessa förband är bemmanad med soldater med anställningsavtal och detta görs inom det avtalets ramar och inom vår nuvarande försvarsbudgets ramar. Det är heller ingen Hemvärnsberedskap beordrad. Detta kan jag skriva här, eftersom det är offentligt. Således kan man ta mediernas krigsrubriksversaler med en nypa salt.
...men visst har man varit in i klädkammaren och kontrollerat att "viss packning" redan är klar att rycka med sig om situationen kräver det.
Marie skrev: 15 jan 2022 20:00 Just nu sitter jag o spekulerar på drönarna. :hm:
Är jag uppjagad, tänker varg... inte ett dugg, mer än att jag inte har bestämt mig för vad jag ska laga för mat. :roll: Jag borde ätit för en timma sedan, men jag velar som attan... kött, potatis, en kryddigsås med grönsaker...... eller fisk, potatismos, en dillsås och grönsaker. :hm:
Jag återkommer med slutsatsen om drönarna. :mrgreen:
De där drönarna ovan kärnkraftsreaktorerna är intressant men dessa drönare kan inte avslöja något som inte sedan tidigare är avslöjat. Det intressanta är vem och varför. Det är inga hemliga spioner och heller inga utländska "SF" som utfört det, även om det var ganska avancerade drönare som klarade de starka vindarna och som dessutom hade en längre aktionsradie än leksaksdrönare. Vem eller vilka, har övertalats att köra sina drönare över kärnkraftverken, för att någon analytiker skall kunna se hur svenska myndigheter och medier hanterar ovanligheterna och ovanlig versksamet!?

...vad blev det till middag? Själv åt jag skaldjurspasta.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 15 jan 2022 21:29 Helt rätt där. Att sitta och förfasas över mediernas Krigsversalsrubriker kan skapa en onödig oro och därmed resultera i onödiga beslut. Jag har själv varit sjukskriven den här veckan och i min ensamhet blivit bombarderad med medielänkar om den senaste tidens utveckling i Ukraina och Ryssland, inte minst på detta forum. Det är klart att man blir lite orolig. Framförallt om man inte har någon att bolla sin funderingar på. Men man skall då komma ihåg att propaganda är till för att skapa oro och osäkerhet. Därför är det viktigt att kunna skillja på propaganda och fakta. Spekulationer kan vara bra om man har en kritisk syn på vilka medier som säger vad och på så sett peka ut vad som är ren propaganda. Det är egentligen ingen militär beredskapshöjning i Sverige, mer än att man flyttat på vissa förband. Dessa förband är bemmanad med soldater med anställningsavtal och detta görs inom det avtalets ramar och inom vår nuvarande försvarsbudgets ramar. Det är heller ingen Hemvärnsberedskap beordrad. Detta kan jag skriva här, eftersom det är offentligt. Således kan man ta mediernas krigsrubriksversaler med en nypa salt.
...men visst har man varit in i klädkammaren och kontrollerat att "viss packning" redan är klar att rycka med sig om situationen kräver det.
Precis... jag håller med... källkritik är extremt viktigt nu i våran digitala värld. :up:
Om du inte har någon att bolla funderingar med, så står min PM-mess-dörr öppen.. Jag tycker det är kul att bolla tankar o spekulationer.. allt från det med högsta sannolikhet och ända bort i spannet till det som är så osannolikt att det knappt går att bygga en hållbar teori på. 8-)
Du kommer se mina drönarteorier i nästa mess, då jag gör det separat.. jag har fyra stycken, från högst sannolik, till knappt teoretiskt hållbar med foliehatt delux, den kommer nog vara mest underhållande. :mrgreen:
Det låter bra att du har koll på klädkammaren. :up:
Charlie** skrev: 15 jan 2022 21:29 De där drönarna ovan kärnkraftsreaktorerna är intressant men dessa drönare kan inte avslöja något som inte sedan tidigare är avslöjat. Det intressanta är vem och varför. Det är inga hemliga spioner och heller inga utländska "SF" som utfört det, även om det var ganska avancerade drönare som klarade de starka vindarna och som dessutom hade en längre aktionsradie än leksaksdrönare. Vem eller vilka, har övertalats att köra sina drönare över kärnkraftverken, för att någon analytiker skall kunna se hur svenska myndigheter och medier hanterar ovanligheterna och ovanlig versksamet!?

...vad blev det till middag? Själv åt jag skaldjurspasta.
Det blev Potatis, kött och en stark kryddsås.. Men jag skippa grönsakerna. :oops: skäms på mig. :lol: :lol:

Såååå sant, så sant... eniro, google maps med fleras bilder duger utmärkt för att se detaljerna.. :lol: :lol: :lol: :lol:
Det ska bli intressant o se om de listar ut vem/vilka som ligger bakom drönarna. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Charlie** »

En av drönarna försvan ut mot Gräsö innan polishkp tappade den.
...bortanför Gräsö ligger Åland. Det är intressant.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Jag skulle ju återkomma med mina drönarteorier. :mrgreen:
Detta blir nog både skojig läsning som kan ge ett leende på kvällen och det kan kanske även ge en hmmm... tankeställare. 8-)

Fakta.. Tre bekräftade och en antagande är att det efter 20tiden flög drönare över Forsmark, Oskarshamn, Ringhals och Barsebäck.
Dessa drönare var ju inga 399kroners hobbex drönare direkt, så det kan inte varit rastlösa ungdomar.. samt det var organiserat då det skedde ungefär samma tid.

Troligaste scenariot.
Några människor med ordnad ekonomi tyckte att nu ska vi göra något kul och hamna i rubrikerna med tanke på oroligheterna.

Mindre troliga scenariot
Någon tidning/media tyckte att nu ska vi spä på rubrikerna, så de med sina drönare de bevakar nyheter med användes.

Ännu mindre troligt scenario med en foliehatt (:)
Ryssland ligger bakom det för att skapa oro och sätta svenska politiker på plats inför fortsatta samtal så vi inte ska opponera oss i nato frågan och fortsätta vårat samarbete med nato.

Ytterst litet scenario med två foliehattar (:) (:)
Ryssland kollar läget inför att kunna destabilisera elnätet och skapa ett nätsammanbrott som tar dagar att återstarta elnätet, för att kunna inta gotland utan att invånarna hinner reagera på grund av brist i kommunikation. Så när elen kommer tillbaka är gotland borta.

Otroligt litet scenario med tre nästan fyra foliehattar (:) (:) (:)
En extremistgrupp eller terroristgrupp passar på att ta tillfället i akt när FRA, Säpo med flera har fokus utåt, så kartlägger de en attack för att lamslå elen och hitta på skit i skuggan av det andra.

.


Största frågan här egentligen är... Varför väljer man en väldigt blåsig dag av alla dagar, då vädertjänsterna erbjuder 10dygns prognoser. :hm:
Det som talar för att det inte är ryssland, det är att tiden är inte synkad.. dock kan blåsten varit faktor till att det inte hände exakt samma tid.

Sedan ikväll vid ca 21:30 tiden så blev The Buzzer UVB-76 tyst... Jag hörde den under några timmar innan och nu 23:20 är den fortfarande tyst (:) (:) (:) (:) (:) (:)

EDIT
Min tanke är... Om vi nu har förhöjt läge både med terrorism sedan det i stockholm och nu det i östersjön
Varför placerar inte militären ut störsändare vid kritiska objekt som snabbt kan aktiveras och stängas av om en drönare kommer.
En drönare går antingen inprogrammerat via GPS eller med en drönarpilot.. så radiokommunikation o GPS är krav.. vid utstörning går antingen drönaren i backen... eller så går den in i safemode och landar på plats eller hovrar stilla på plats, då den inte kan navigera efter GPS om den är utstörd. Så det är enkelt att skjuta ner den när den hovrar stilla eller fånga den när den landar.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av maskros »

Eller scenario Putte talar om för Swe att han kan få in vad han vill genom vår gräns. "Vi bara visar lite drönare vid era kärnkraftverk nu, men ni vet - vi kunde gjort mycket mer.".
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 15 jan 2022 23:53 Eller scenario Putte talar om för Swe att han kan få in vad han vill genom vår gräns. "Vi bara visar lite drönare vid era kärnkraftverk nu, men ni vet - vi kunde gjort mycket mer.".
Ja med tanke på att det var koordinerat mot flera kraftverk, så finns det nog fog för att Putte ligger bakom. Drönarna kan ha funnits mycket länge i Sverige och kan ha använts tidigare för flygfoto på andra platser osv. Den som har innehaft denna drönare är däremot en svensk, eller en person med rätt att vistas i Sverige. Den information som drönare samlat in tidigare, har eftersom tankats ner på en usb-sticka och lämnats/skickats till någon.
Den sista uppgiften drönarens innehavare fick, var att programmera in en flygrutt över ett kraftverk, hovra och snurra runt ett par minuter för att sedan flyga ut över havet där den också, på grund av brist på kraft i batterierna kommer att störta och slukas av havet.
Mission accomplished.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Skräms vi att gå med i NATO? Koordinerad attack av natohetsande centerpartister?
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"