ryssarna i östersjön

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Jag såg denna kommentaren på Flashback..... Citat:
Det är inte så att Katun & Fortuna cruisar fram och tillbaka där dom gör för att lokalisera ”Nordbalt-kabeln” mellan Sverige och Litauen?

Ganska legitim tanke.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 17 jan 2022 23:23 Jag såg denna kommentaren på Flashback..... Citat:
Det är inte så att Katun & Fortuna cruisar fram och tillbaka där dom gör för att lokalisera ”Nordbalt-kabeln” mellan Sverige och Litauen?

Ganska legitim tanke.
Nja, de behöver nog inte leta efter den. Den flnns säkert utmärkt på sjökort och med gps punkter, precis som Northstream II. En snabb googling så ser man ju vilka städer den går mellan. Det borde finnas enklare metoder att hitta den. En sådan kabel ger i från dig mycket elektriskt oväsen som en ubåt säkert skulle snappa upp. Sedan så går den ju upp på land någonstans till något ställverk och där ifrån som en vanlig kraftledning. Detta borde gå att se på Google maps om man är lite envis. Jag ger inte mycket för flashbacksteorier. De är ju mer konspiratoriska än oss! :bandit: :notme:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 18 jan 2022 01:54
Marie skrev: 17 jan 2022 23:23 Jag såg denna kommentaren på Flashback..... Citat:
Det är inte så att Katun & Fortuna cruisar fram och tillbaka där dom gör för att lokalisera ”Nordbalt-kabeln” mellan Sverige och Litauen?

Ganska legitim tanke.
Nja, de behöver nog inte leta efter den. Den flnns säkert utmärkt på sjökort och med gps punkter, precis som Northstream II. En snabb googling så ser man ju vilka städer den går mellan. Det borde finnas enklare metoder att hitta den. En sådan kabel ger i från dig mycket elektriskt oväsen som en ubåt säkert skulle snappa upp. Sedan så går den ju upp på land någonstans till något ställverk och där ifrån som en vanlig kraftledning. Detta borde gå att se på Google maps om man är lite envis. Jag ger inte mycket för flashbacksteorier. De är ju mer konspiratoriska än oss! :bandit: :notme:
hahaha :mrgreen: neee jag ger inget för flashback heller... jag sitter o följer tre trådar som ren underhållning istället för att titta på tv'n. :lol: Bättre komik där än The cosby show :lol:

Jag tyckte bara kommentaren av 180sidor i ena 107st i andra eller vad det är postat... som var den mest legitima som skrivits.
Samt vill ryssarna verkligen veta vart den går, så surfar de bara in på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ och scrollar ner lite... samt hela vårat stamnät o allt har de i PDF format att ladda ner.. varför jobba för information när sverige presenterar allt öppet :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 18 jan 2022 01:54 Nja, de behöver nog inte leta efter den. Den flnns säkert utmärkt på sjökort och med gps punkter, precis som Northstream II. En snabb googling så ser man ju vilka städer den går mellan. Det borde finnas enklare metoder att hitta den. En sådan kabel ger i från dig mycket elektriskt oväsen som en ubåt säkert skulle snappa upp. Sedan så går den ju upp på land någonstans till något ställverk och där ifrån som en vanlig kraftledning. Detta borde gå att se på Google maps om man är lite envis. Jag ger inte mycket för flashbacksteorier. De är ju mer konspiratoriska än oss! :bandit: :notme:
Stämmer finns på sjökort plus att även SVK redovisar rutt på sin sida i detalj i miljökonsekvensbeskrivningen så helt öppen data var kablar går.
Är naturligtvis nedgrävd som alla modernare kablar men enkel hitta med en magnetometer när man har ungefärlig position.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ryssarna i östersjön

Inlägg av Marie »

Spökflyg https://globe.adsbexchange.com/?icao=49d31e
:hm: Intressant... ingen höjddata på detta flyget och spökflyget vek av tvärt innan vårat luftrum.

På flightradar24 kan man se att spaningsplanet är uppe, men man ser inte spökflyget på denna sajten


EDIT
Nu har den poppat upp på flightradar24, dock med helt annan startplats Letland.. Medans den första säger Polen... :hm: stör ryssarna radarn i östersjön när de övar kanske
Bilagor
61f2d1016494a848404772.jpg
61f2d1016494a848404772.jpg (18.34 KiB) Visad 311 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"