Tävlingar för oss som nördar

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Ongrid »

Hur ser det ut med preppers deltagande i tävlingar som Tjurruset, Toughest, Para Endurance Race, och liknande plågoövningar?
Är det en bra grund för oss som räknar med att fly hemmet med en ryggsäck och vapnet i näven? (:)
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Daltorpet »

Det är väl absolut inget dåligt att vara vältränad eller tävla i liknande tävlingar. Eller menar du om det finns en "preppergrupp" som åker runt och tävlar eller vill du skapa en sådan grupp?

Haha jag tänker på filmen battle royal när man hör preppertävling :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av bokmalen »

Den enda prepp-relaterade "tävling" som jag skulle vilja ställa upp i är Alone.

Nu kommer det ju aldrig att hända:
  • Ingen människa kapabel att hålla ett jobb, ens städjobb, är diskvalificerade, för hur kan man söka semester "en vecka eller tio"
  • Ingen som hållit i ett metspö förr kommer med
  • Ingen som vet varför asfalten är grön kommer med
Och skulle man försöka skriva ett brev och anmäla sig, där man utger sig för att vara stadsbo ut i fingersptsarna som undrar var fiskpinnen sitter på fisken och hur potatisbuskarna ser ut, så får man ju istället problem med OPSEC om man kommer med.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av vantohal »

bokmalen skrev: 17 jan 2022 09:06 Den enda prepp-relaterade "tävling" som jag skulle vilja ställa upp i är Alone.

Nu kommer det ju aldrig att hända:
  • Ingen människa kapabel att hålla ett jobb, ens städjobb, är diskvalificerade, för hur kan man söka semester "en vecka eller tio"
  • Ingen som hållit i ett metspö förr kommer med
  • Ingen som vet varför asfalten är grön kommer med
Och skulle man försöka skriva ett brev och anmäla sig, där man utger sig för att vara stadsbo ut i fingersptsarna som undrar var fiskpinnen sitter på fisken och hur potatisbuskarna ser ut, så får man ju istället problem med OPSEC om man kommer med.
Hur menar du "Ingen som hållit i ett metspö förr kommer med"? De som vunnit hittills har varit erfarna. Clay Hayes som jag följt i många år på youtube vann ju sist, han vet ju verkligen vad han håller på med.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Tank »

Jag körde en del Toughest för några år sedan och tyckte att det var en lagom nivå för att hålla sig i form och ta sig runt, under, igenom, över hinder.
Det var några hard core killar som tog sig runt med plate carrier... undrar hur det var att simma med? :hm: :lol:

Jag har några bekanta som är ytterligare lite jobbigare och kör Rucking på olika nivåer som känns intressant om man gillar utmaning med ryggsäck.
Har provat lite, men inte tävlat. Para endurance lägger sig på ytterligare en nivå och där tror jag att jag idag inte har något att hämta.

Edit:
Vad jag menar är att jag tycker att det kan vara vettigt att ha en fysisk lägstanivå som gör att man vet vad man klarar av och att man testar av det vid jämna mellanrum så att man inte tror att man kan göra milen på 25minuter för att man klarade det för 25 år sedan. :roll:

Länkar för de som vill läsa mera:
www.toughest.se/
https://milruck.se/
https://paraendurance.org/

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Ongrid »

Jag tänker att mångsidighetsträning som oftast är en förutsättning för dessa lopp är rätt typ av träning för nån som vill kunna överleva i olika svåra förhållanden. Själv har jag provat en del av dessa och får väl konstatera att det är kul som fan :up:
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av bokmalen »

vantohal skrev: 17 jan 2022 09:42 Hur menar du "Ingen som hållit i ett metspö förr kommer med"? De som vunnit hittills har varit erfarna. Clay Hayes som jag följt i många år på youtube vann ju sist, han vet ju verkligen vad han håller på med.
Visst Hayes verkar vettig, men jag ser nog personer som honom och Zachary Fowler mer som undantagen som bekräftar regeln.
Första säsongen vanns t.ex. av en tomte som typ inte gick av stranden, utan låg på en udde under en presenning och frös och svalt. Så att alla som vunnit varit erfarna håller jag inte med om.

Fast jag tänkte mer på Svenska varianten (i norge) som gick ifjol. Det var verkligen ett bottennapp...
I intend to live forever, or die trying to
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Tank »

Ongrid skrev: 17 jan 2022 10:52 Jag tänker att mångsidighetsträning som oftast är en förutsättning för dessa lopp är rätt typ av träning för nån som vill kunna överleva i olika svåra förhållanden. Själv har jag provat en del av dessa och får väl konstatera att det är kul som fan :up:
Japp, kan bara hålla med! :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av vantohal »

Jag tänker mig att det skulle vara lite som fångarna på fortet men rummet följer mer temat "Frugan behöver bikarbonat. Du vet att det är i det här förrådet" så ska man på tid hitta det utan att börja packa ur förrådet. Livets verkliga utmaningar.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Tävlingar för oss som nördar

Inlägg av Skymning »

Var det inte någon i Alone som gjorde ett hus, möbler och så uttråkad att han gav upp och åkte hem till sin fru istället?
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"