hög ränta

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hög ränta

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 28 mar 2022 18:18
Marie skrev: 28 mar 2022 17:50 och vad händer när man blir sjuk/skadad/sparkad och förlorar sin inkomst och går ner på minimal sjukersättning och a-kassan tar slut, när man har lån och då drastiskt måste krympa utgifterna.
Där av anser jag att lån och långtidsbundna abonnemang är idioti.
Folk tror de är odödliga och räknar iskallt med att de aldrig kommer få en försämrad inkomst.
Vem är rikast.. den med 10tusen kr på kontot och noll lån eller den med 500tusen på kontot och 1miljon i lån. :hm:
I modern tid är den rikare den som har 1 miljon i lån och pengarna investerade på börsen.
Risken man tar är tex situationen som uppstått med investeringar i Ryssland som tappat enormt i värde.
Har inte riktigt spelat roll om man satsat på så kallade stabila aktier. Även dom har fallit som en sten.
Då sitter man vackert där med 1 miljon i skuld och värdepapper som är värda en fraktion av man investerat.
Den risken är kanske liten men den finns. Jag väljer att inte ta den risken
Som det varit så är det lättare tjäna pengar om man har pengar.
Jag gick från en inkomst på 45 i månaden ner till 12 när jag vart sjuk. det är 7år sedan och de vet fortfarande inte hur de ska få mig frisk.
Jag är jäääävligt glad att jag inte hade lån... för hur skulle jag kunnat klara de utgifterna.

Så det du säger är baserat på att du aldrig får drastisk försämrad inkomst under all framtid.. för vad ska du göra med skulden? fogden?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 28 mar 2022 18:18 Risken man tar är tex situationen som uppstått med investeringar i Ryssland som tappat enormt i värde.
Har inte riktigt spelat roll om man satsat på så kallade stabila aktier. Även dom har fallit som en sten.
Då sitter man vackert där med 1 miljon i skuld och värdepapper som är värda en fraktion av man investerat.
Den risken är kanske liten men den finns. Jag väljer att inte ta den risken
Som det varit så är det lättare tjäna pengar om man har pengar.
Det är inte riskfritt att ha hus, eller lägga alla ägg i en korg.

Jag tror jag hade kommit bättre ur situationen som ryss med vad jag föreslog pga riskspridningen.
Gissar att värdet på datchan dök med 40% tillsammans med rubeln. Säg att värdet innan Putin träffade fläkten motsvarade 2 miljoner SEK.

Så, om man hade belånat 25%(500 000 SEK) på husets värde (2M)och köpt tex bitcoin, eller kanske en global indexfond för de pengarna hade man ju haft kvar ungefär lika mycket värde som tidigare.
Nu kraschade valutan, och man kanske inte vill betala 20% ränta. För enkelhetens skull säger vi att värdepapren stått still i värde.

Ditt rubel-lån är nu 40% billigare att betala av, så du för över bitcoin motsvarande 300K och är skuldfri. Men du har kvar motsvarande 200 000 SEK i bitcoins.
Det är värde du hade förlorat om du haft allt ditt värde orealiserat i huset (jag antar att husvärdet dök tillsammans med den ryska ekonomin).
Genom att låna på huset kan man sprida riskerna med att äga andra tillgångar. Klart att det också kan gå åt helsike ändå.

Jag kanske är idiot, men det är iaf så jag tänker.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hög ränta

Inlägg av maskros »

Min syn på detta med lån är att det är en hävstång (ett begrepp som en ekonomgubbe förklarade innebörden av för mig).

Har man 10 Mkr (ett exempel bara) placerat i hyresfastigheter men inga skulder så tjänar man kanske 0,5 Mkr/år.
Lånar man ytterligare 5 Mkr till 3% RT och placerar det så man har 15 Mkr i hyresfastigheter så tjänar man 0,75 Mkr - 0,15 Mkr (RT) = 0,6 Mkr/år. (Det är lite krångligare än så, därför blir nog vinsten större ändå.) Man tjänar alltså på att låna - lånet blir en hävstång.

Nu är det så att hävstänger funkar åt bägge håll, förstärker både när det går bra och när det går dåligt. Så om fastighetsmarknaden kraschar och räntorna stiger sitter man där med fastigheter som kanske bara avkastar 0,5 Mkr trots att man har 15 Mkr placerat, ovanpå det räntekostnader på kanske 0,25 Mkr. Då har man plötsligt en förtjänst på 0,25 Mkr istället för lite mer om man varit skuldfri.

Det går att föra liknande resonemang om privatekonomi men det slutar alltid i risktagande. Stor vinst kräver ofta stor risk, liten risk blir liten vinst. Så det handlar om vem man är, den som är villig att riska för att vinna eller den som vill vara trygg och nöjer sig. Själv morrar jag åt att mina Lysa gått ned flera procent sen kriget bröt ut. :roll: :lol: (Jag gillar inte risk och har lagt nästan allt i räntepapper, ändå går det ned. :( )
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hög ränta

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 28 mar 2022 18:33
xsive skrev: 28 mar 2022 18:18
I modern tid är den rikare den som har 1 miljon i lån och pengarna investerade på börsen.
Risken man tar är tex situationen som uppstått med investeringar i Ryssland som tappat enormt i värde.
Har inte riktigt spelat roll om man satsat på så kallade stabila aktier. Även dom har fallit som en sten.
Då sitter man vackert där med 1 miljon i skuld och värdepapper som är värda en fraktion av man investerat.
Den risken är kanske liten men den finns. Jag väljer att inte ta den risken
Som det varit så är det lättare tjäna pengar om man har pengar.
Jag gick från en inkomst på 45 i månaden ner till 12 när jag vart sjuk. det är 7år sedan och de vet fortfarande inte hur de ska få mig frisk.
Jag är jäääävligt glad att jag inte hade lån... för hur skulle jag kunnat klara de utgifterna.

Så det du säger är baserat på att du aldrig får drastisk försämrad inkomst under all framtid.. för vad ska du göra med skulden? fogden?
Riktigt som du säger.
Det är enkelt att sitta och titta i backspegeln för tex sista 10 åren.
Det jag säger är baserat på vad som hänt. Inte vad som kommer hända framåt.
Om man haft ett bostad som stadigt stiger i värde och en bra inkomst har man lätt kunnat låna
mycket pengar om man velat och investerat dom vilket skulle gett en bra sidoinkomst. Det är faktum.
Kommer det fortsätta? Ingen vet. Dom som gått den vägen har till 98% gjort bra pengar på det.
Nej jag har inte varit arbetslös eller långtidssjukskriven. Jag har valt att göra mig helt lånefri för att vara
förberedd för en sån situation. Innebär att jag inte haft några större sidoinkomster från investering.
Absolut inget jag ångrar.
Samma med krypto. Jag avstår helt. Oavsett hur den utvecklas så ser jag inte en digital kod som något av värde för mig
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 28 mar 2022 18:33
Jag gick från en inkomst på 45 i månaden ner till 12 när jag vart sjuk. det är 7år sedan och de vet fortfarande inte hur de ska få mig frisk.
Jag är jäääävligt glad att jag inte hade lån... för hur skulle jag kunnat klara de utgifterna.

Så det du säger är baserat på att du aldrig får drastisk försämrad inkomst under all framtid.. för vad ska du göra med skulden? fogden?
Det låter inte ett dugg kul! :(

Jag satsar lite nu för att kunna skapa något som skapar en mer robust privatekonomi. Allt man gör är ju någon sorts betting, även om det är att sitta still i båten så att säga.
Jag tror absolut inte jag är odödlig och kan också hamna i en liknande sits. Men jag hoppas hinna ordna färdigt med solceller och andra passiva inkomster innan.
Med lite tur betalar lånen av sig själva sen. Solcellerna förra året verkar ju ha varit bra timing tex - jävligt glad att jag inte avstod den risken!

Det är klart att allt kan gå åt skogen, men om inkomst försvinner pga sjukdom så jag inte kan jobba får jag nog sälja huset oavsett eftersom jag inte kan ta hand om fastigheten då.

Var nära att avstå från att köpa hus 2012 pga riskaversion, och sålde även bort mina Bitcoins och Investor-aktier något år senare pga jag ville minska risker som jag lyssnade på andra om.
Tack och lov så köpte jag huset ändå, och det har varit min bästa affär hittills. Men bara för att jag inte lyssnade på mig egen instinkt om Bitcoin...

Jag tror vi är i en sorts brytpunkt där man måste hålla sig med rörligt kapital för att inte sjunka under ytan. När dammet lagt sig kommer det se självklart ut i backspegeln vad som var rätt val. Jag har faktiskt ingen aning, men jag tror man ska göra så mycket som möjligt för att sprida riskerna, och passa sig väldigt mycket för hävstång.

Oavsett om man lyckas eller inte, så tror jag man ska se till att man vet att man gjorde så gott man kunde i dessa historiska tider när man knackar på Valhallas port.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hög ränta

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 29 mar 2022 09:24 Riktigt som du säger.
Det är enkelt att sitta och titta i backspegeln för tex sista 10 åren.
Det jag säger är baserat på vad som hänt. Inte vad som kommer hända framåt.
Om man haft ett bostad som stadigt stiger i värde och en bra inkomst har man lätt kunnat låna
mycket pengar om man velat och investerat dom vilket skulle gett en bra sidoinkomst. Det är faktum.
Kommer det fortsätta? Ingen vet. Dom som gått den vägen har till 98% gjort bra pengar på det.
Nej jag har inte varit arbetslös eller långtidssjukskriven. Jag har valt att göra mig helt lånefri för att vara
förberedd för en sån situation. Innebär att jag inte haft några större sidoinkomster från investering.
Absolut inget jag ångrar.
Samma med krypto. Jag avstår helt. Oavsett hur den utvecklas så ser jag inte en digital kod som något av värde för mig
Japp.. backspegeln är elak ibland.
Detta med bitcoin ångrar jag att jag inte hoppade på när det kom. Jag hade en kompis som fråga mig om jag inte skulle köpa 10st bitcoin, detta var precis när det började och det hade noll värde och man kunde inte göra ett skit med det.. och första grejen man kunde göra var att köpa en pizza för 5bitcoin typ.
De 10bitcoinen skulle jag gärna haft idag. :)


entropi skrev: 29 mar 2022 12:40 Det låter inte ett dugg kul! :(

Jag satsar lite nu för att kunna skapa något som skapar en mer robust privatekonomi. Allt man gör är ju någon sorts betting, även om det är att sitta still i båten så att säga.
Jag tror absolut inte jag är odödlig och kan också hamna i en liknande sits. Men jag hoppas hinna ordna färdigt med solceller och andra passiva inkomster innan.
Med lite tur betalar lånen av sig själva sen. Solcellerna förra året verkar ju ha varit bra timing tex - jävligt glad att jag inte avstod den risken!

Det är klart att allt kan gå åt skogen, men om inkomst försvinner pga sjukdom så jag inte kan jobba får jag nog sälja huset oavsett eftersom jag inte kan ta hand om fastigheten då.

Var nära att avstå från att köpa hus 2012 pga riskaversion, och sålde även bort mina Bitcoins och Investor-aktier något år senare pga jag ville minska risker som jag lyssnade på andra om.
Tack och lov så köpte jag huset ändå, och det har varit min bästa affär hittills. Men bara för att jag inte lyssnade på mig egen instinkt om Bitcoin...

Jag tror vi är i en sorts brytpunkt där man måste hålla sig med rörligt kapital för att inte sjunka under ytan. När dammet lagt sig kommer det se självklart ut i backspegeln vad som var rätt val. Jag har faktiskt ingen aning, men jag tror man ska göra så mycket som möjligt för att sprida riskerna, och passa sig väldigt mycket för hävstång.

Oavsett om man lyckas eller inte, så tror jag man ska se till att man vet att man gjorde så gott man kunde i dessa historiska tider när man knackar på Valhallas port.
nopp, men livet är inte alltid kul eller rättvist ;) Man kan inte hänga läpp utan försöka göra det bästa av situationen.
Jag valde att hyra hus istället för att köpa.. detta ur lathetsfaktor men även ur ekonomisk synvinkel.. takläcka, vitvaror, vattenläckor osv osv.. stora oplanerade utgifter som jag kunde skydda mig ifrån med att ha lite högre månadskostnad.. ungefär som att man har vagnskadeförsäkring på bilen.. Hur stor är sannolikheten att man behöver nyttja den.. ganska liten, men den är så pass att den är bra att ha, så man bara betalar 3000 för en reparation på 50tusen.
Så istället för investeringar så hade jag kul för pengen.. Det var bilar+ombyggen och Tre MC's genom åren, kläder o skor, smink o accessoarer , äta ute, fester osv osv. Jag tänkte aldrig tanken att jag skulle vara utan inkomst mer än max ett år.

.

Set jag menade till er alla, var att planera för det värsta även om man hoppas på det bästa(prepping one on one)... Saker går tyvärr inte alltid som man planerar.
Jag planera på ett vis för det värsta genom att undvika lån och långtidsbundna abonnemang och avtal.
Det jag inte planera för var att det skulle bli långvarigt bortfall, utan att det bara skulle vara en kort period.. så jag investera inte, som exempelvis att jag dels avstod bitcoin tåget och missade även etherum tåget.. När jag kom på att jag kanske skulle hoppa på etherum för två år sedan(snart tre), så hade jag inte råd att köpa hårdvaran och sedan sköt grafikkorten i höjden.
Så livet är orättvist ibland.

Så mitt råd till alla är att ha en plan-B ifall sjukdom eller en olycka förändrar inkomsten.
Jag brukar inte prata om mitt elände då jag inte söker sympati och det är privat och kass opsec, men i och med diskussionerna så kanske det kan gynna några andra att se att skit händer i livet om man har otur, och en plan-B är jävligt bra att ha. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: hög ränta

Inlägg av Skymning »

Det bästa jag gjorde tidigt i livet var att betala bort studielånet. Bor nu i hyresrätt efter separering, det är lugnare och jag kan dra upp rötterna och flytta till ett nytt jobb när som helst. Friheten som kommer med att inte ha lån är en underbar känsla, oron och stressen för ekonomin försvinner, jag känner mig inte som en slav längre.

En av de bästa prepps du kan göra är att bli av med lån så snart som möjligt i livet.
слава україні - на хуй путін!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: hög ränta

Inlägg av Scoo »

Boverket har en rapport från 2019 som heter Kostnaden för att bo som på sidan 12 har en graf över realräntan över tid. Även om det var hög ränta på 80-talet så fanns det även möjlighet till höga ränteavdrag vilket tog udden av deras effekt.

Här i Finland håller ränteavdragen för bostadsskuld att helt och hållet fasas ut, för 2021 års skatteår kan man dra av 10% men för i år blir det bara 5% (hursomhelst rätt så dramatisk nedgång, 2018 gick det i Finland att dra av 35% av räntekostnaderna, år 2019 "bara" 25%) :shock: Har väl att göra med partier på vänsterkanten som inte vill se stöd åt de som äger sin bostad kontra de som hyr. Äger man sin bostad så har man kanske generellt sätt även större benägenhet att ta hand om den och för min del tråkigt att det inte går att belöna det risktagande som bostadsköp utgör.
För mina barns skull
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: hög ränta

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Hade bolån en gång i tiden. Blev ett handikappo och förlorade jobb. Då drog också min sambo. Jag stod ensam på lån. Sålde och levde som nomad efter det. Aldrig haft lån efter det. Lever hellre på gatan igen än sätter mig i samma sits.
Ursus

Re: hög ränta

Inlägg av Ursus »

Har haft en förhoppning om att detta skall leda till att fler potentiella BOLs kommer ut på marknaden, om lånen börjar bli jobbiga att betala.

Men samtidigt har jag en känsla av att så inte kommer vara fallet. Om det behövs plats åt ukrainska flyktingar kanske migrationsverket hyr sommarstugor av hushållen för att få boenden, och då förblir bostadsmarknaden i samma läge som idag.

Fortsätter sedan industrialiseringen i norr med 100 000 inflyttade över fem-tio år kommer priserna bli skyhöga.

Tjaa. Vi som inte har oändligt med pengar eller vill ta massiva lån blir nog utan ägd bostad för överskådlig framtid.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"