hög ränta

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

hög ränta

Inlägg av Timmerstugan »

Förbereder bara tråden så den finns när räntan sticker. :roll:
Ursus

Re: hög ränta

Inlägg av Ursus »

Ickeproblem för min del, har inga lån.

Övriga svennebananer är dock fucked :twisted:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hög ränta

Inlägg av xsive »

Vad är hög ränta?
2%?
3%?
5%?
7%?
Eller som vi gamlingar som satt med bundna huslån till 13,75% i början av nittiotalet?
"Gratis" pengar som nu är inte bra
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: hög ränta

Inlägg av EN brun böna »

Jag köpte mitt jordbruk i mitten av 80-talet. Hade 2 lån. Ett var på 11,25% det var det lilla lånet. Det stora var på 13,75%. Men det gick det med. Man betalade ju mer amortering på den tiden än idag så lånen var borta på 10 år, lite drygt.

Så räntan idag är inget att oroas över, det oroar mer att inte amorteringen är högre.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hög ränta

Inlägg av xsive »

EN brun böna skrev: 19 jan 2022 17:51 Så räntan idag är inget att oroas över, det oroar mer att inte amorteringen är högre.
Problemet är att fårket vant sig vid orimligt låga räntenivåer.
Detta har drivit upp priserna på bostäder. Skit samma om huset kostar 8 miljoner.. Kostar så lite att låna
Därför skiter det sig för många med normala inkomster om räntan går upp till bara 3% eftersom dom sitter i skuldfällan.
Kommer bli ett stålbad för många om/när räntan stiger.
Tyvärr kommer det knappast tillåtas utan blir väl "fallskärm" med bättre möjligheter till ränteavdrag.
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: hög ränta

Inlägg av Obstinat »

EN brun böna skrev: 19 jan 2022 17:51 Jag köpte mitt jordbruk i mitten av 80-talet. Hade 2 lån. Ett var på 11,25% det var det lilla lånet. Det stora var på 13,75%. Men det gick det med. Man betalade ju mer amortering på den tiden än idag så lånen var borta på 10 år, lite drygt.

Så räntan idag är inget att oroas över, det oroar mer att inte amorteringen är högre.
Har precis hoppat av lånekarusellen 8-) Klev på mitt i kaoset -92 räntor som tog mer eller mindre all lön ifrån ena parten. Som tur var vi 2 på lånet så det Bidde mat oxå...

Söker nu med ljus o lyckta ett billigare boende framöver gärna på landsbygden. Ved uppvärmning är ett av kraven....
IOM att jag inte tror på att Pensionsmyndighetens kommer att skicka ett ymnighetshorn till mig o alla andra pensionärer i framtiden så känns det bättre o rätta mun efter massäck i ett tidigt skede :-g
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Kan lägga in en liten ögonblicksbild från innan räntan sticker, och hur någon som jag tänkt när jag lånat.

Tyckte jag hade för lite lån i somras med tanke på att det i princip är gratis, så jag ökade och låste räntan på tre delar:
5 år 1.39%
2 år 1.04%
3 mån: 1.29%

Det är ju i princip tvärt emot resonemanget här, men jag kan förstå fördelen med låg risk och den sköna känslan att vara skuldfri!

Vi kanske borde hålla koll på inflationen i samma tråd också? Riksbanken säger 4.1% men jag tror den är högre.
Vem betalar riksbanken för mina lån? Jag kan ju binda lånet på en ränta som är lägre än KPI-inflationen just nu.

Skulle räntan på något vis gå upp till 12% gebomsnittsränta kommer jag inte kunna fortsätta spara mer pengar om jag inte börjar jämka för räntekostnaderna.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Blev precis nojig och gick in och låste den sista delen på 3 år, till 1,39% ränta
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hög ränta

Inlägg av bastard »

håller nog med ursus

men
stater har nu många och stora lån, eu räknas in där
så för att bli av med dom så snut'rrar man på inflationen för att bli av med dom
och det blir alltid medborgarna som betalar .
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Hittade länken hos Conucopia. Kanske inte var så dumt att låsa lånen nu?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/ark ... antor.html
rantor sbab.png
rantor sbab.png (22.34 KiB) Visad 829 gånger
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"