Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av maskros »

Hoppas ni kan ursäkta att jag blev lite OT, ska försöka hejda mig nu. :roll: :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Det gör absolut inget, det får dra iväg. Antar det är fler än jag som uppskattar det.
Jag säger inte nej till att lära mig nytt.
:up:
Ursus

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Ursus »

Hmm. Det VAR faktiskt betydligt mer tomt i hyllorna än sist, inte bara asiatisk bas.

Svart te var nästan urplockat. Tog några futtiga kvarvarande påsar för bunkerns skull. Flertalet mjölksorter var inte påfyllda. En aning magert kring brödhyllorna.

Kanske logistiska problem tack vare karantänsreglerna? Om transport och produktion påverkats hårt av sjukfrånvaro så...
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Ursus skrev: 22 jan 2022 08:34 Hmm. Det VAR faktiskt betydligt mer tomt i hyllorna än sist, inte bara asiatisk bas.

Svart te var nästan urplockat. Tog några futtiga kvarvarande påsar för bunkerns skull. Flertalet mjölksorter var inte påfyllda. En aning magert kring brödhyllorna.

Kanske logistiska problem tack vare karantänsreglerna? Om transport och produktion påverkats hårt av sjukfrånvaro så...
Ja, jag kommer hålla lite koll på det.
Det kan ju bara så att en del börjar bli lite oroliga…
Många har det guldpläterade toapappret och pastan som man blir för evigt ung av, i minnet…. :lol:
Sgt.Prepper
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 okt 2021 17:30

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Sgt.Prepper »

Inte reflekterat så mycket över detta innan jag såg denna tråden.
Var precis hos min lokala Ica-nasare, och jäklar vad tomt det gapade lite här&där bland hyllorna, ofta med en ” ursäkts-skylt” där det stod ett datum 1 vecka eller så in i februari som väntat leveransdatum….

Man borde kanske köpa på sig ett lass dassapapper…… :hm:

:lol:
Life is hard; Its harder if you’re stupid

John Wayne
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av EN brun böna »

Det som är bra i mitt område är att det finns ganska många lokala matindustrier, både kött/chark och mejeri samt bröd. Så basen finns alltid. Men för det som kommer utifrån så blir det tunnare och tunnare, eller det tar fler dagar innan butikerna får nya varor, så leveranserna felar.
Beror det på de högre bränslepriserna? Så att lastbilsåkarna har fått lägga om rutter för att spara bränsle? Kanske behövs nya lager så att körningarna går att dela upp och bli kortare??
Eller har varorna ökat så mycket i pris så att handlarna inte riktigt har råd att fylla på som de brukar? Nu när bränslet blir dyrare så blir både frakt och tillverkning dyrare inte bara för att elen gått upp.
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

EN brun böna skrev: 23 jan 2022 10:03 Det som är bra i mitt område är att det finns ganska många lokala matindustrier, både kött/chark och mejeri samt bröd. Så basen finns alltid. Men för det som kommer utifrån så blir det tunnare och tunnare, eller det tar fler dagar innan butikerna får nya varor, så leveranserna felar.
Beror det på de högre bränslepriserna? Så att lastbilsåkarna har fått lägga om rutter för att spara bränsle? Kanske behövs nya lager så att körningarna går att dela upp och bli kortare??
Eller har varorna ökat så mycket i pris så att handlarna inte riktigt har råd att fylla på som de brukar? Nu när bränslet blir dyrare så blir både frakt och tillverkning dyrare inte bara för att elen gått upp.
Kanske det många icke preppers kommit på, och börjat bunkra.. prepperlight… :hm:
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av deadrabbit »

En tanke här är att producenterna har mycket personal bortfall så produktion och logistik släpar. Även om butik beställt 1pall kanske de bara får 1/2 och snöbolls effekten tar vid om konsumtion är normal eller högre och tillgång sämre = tomt eller nästan slut i hyllan ibland med besked om mer kommer snart.
3-3-3 Radio Plan
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Lidl, slut på fiskbullar och snabbnudlar
Ica Maxi nästan utrakat på varma koppen, och snabbnudlar i burk, halvfullt me fiskbullar.
ÖoB, tomt på carbonara, några andra smaker kvar bara.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Kardinal »

Min närbutik har satt upp lappar med "långvarig brist" på en rad varor, allt från godis till buljong. De saker som har markerats på det sättet har heller inte gått att beställa hem via onlinehandel.

Utöver höga sjuktal just nu så tror jag att det finns en lång eftersläpning, vi kommer se effekter under lång tid framöver. Ett sånt exempel är containerbristen och att hamnarbetare är sjuka. Vet folk som fått vänta månader extra på både tyngre flygfrakt och containerfrakt.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"