Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
lupl

Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Jag upplevde att det tunnats ut i vissa hyllor… lite mer än normalt.
Inte många men några varor var helt slut.

Förhoppningsvis bara tillfälliga leveransproblem… :?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Charlie** »

Så länge det finns skithuspapper i hyllorna kan du sova lugnt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Ursus »

Jovars, tycker att lite mer exotiska mattillbehör och sådant börjar vara knapert. Mina basvaror har dock inte påverkats. Så länge det finns havregryn, ägg, mjölk, fil, pasta och falukorv så är Ursus nöjd!

Men när falukorven försvinner, då jävlar är det SHTF och kannibalism på listan! :lol:
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Ursus skrev: 21 jan 2022 18:27 Jovars, tycker att lite mer exotiska mattillbehör och sådant börjar vara knapert. Mina basvaror har dock inte påverkats. Så länge det finns havregryn, ägg, mjölk, fil, pasta och falukorv så är Ursus nöjd!

Men när falukorven försvinner, då jävlar är det SHTF och kannibalism på listan! :lol:
Ja, jag äter nästan uteslutande asiatisk mat :oops:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av maskros »

lupl skrev: 21 jan 2022 18:59
Ursus skrev: 21 jan 2022 18:27 Men när falukorven försvinner, då jävlar är det SHTF och kannibalism på listan! :lol:
Ja, jag äter nästan uteslutande asiatisk mat :oops:
Falukorv med Thaisås? Det är väl asiatiskt... :P (Jaja, det är fredag.)

Annars håller jag med Ursus, Falukorv är en höjdare. Lite att svära i kyrkan men Lidls lyxfalu är bland de bästa som säljs i större butiker, tips bara.

En annan grej som är väldigt trevlig är ICAs stora hamburgare, 150 g, 98% kött, goda - funkar som "grilbiff" och har rejält med proteiner och är inte jättedyra. Frysta i och för sig...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Mmm nu blir jag hungrig….
Jag köper Cevapcici kryddmix och drar i köttfärsen o gör 200 grammare . ( Fanns bara 15 påsar sist, så jag köpte allihopa ) :oops:
Falukorv e aldrig fel… men inte för ofta..
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av maskros »

Ett annat tips är jätteköttbullar. Man gör köttbullar i storlek 200-250 g köttfärs med valfri god kryddning och lök + vitlök i. Bakar dem i ugn med korslagda baconskivor på. Minns inte, men kanske 200 C eller så. En bulle kombineras i matlådan med potatis, pasta eller vad som faller i smaken. Lätt, snabbt, proteinrikt och gott.

Nej, jag har inte sett någon brist i hyllorna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 21 jan 2022 18:27 Men när falukorven försvinner, då jävlar är det SHTF och kannibalism på listan! :lol:
:lol: :lol: :lol:
Jag har insider kontakter på scan, så blir det katastrof kan jag ordna smuggling åt dig. :sneaky:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

maskros skrev: 21 jan 2022 19:38 Ett annat tips är jätteköttbullar. Man gör köttbullar i storlek 200-250 g köttfärs med valfri god kryddning och lök + vitlök i. Bakar dem i ugn med korslagda baconskivor på. Minns inte, men kanske 200 C eller så. En bulle kombineras i matlådan med potatis, pasta eller vad som faller i smaken. Lätt, snabbt, proteinrikt och gott.

Nej, jag har inte sett någon brist i hyllorna.
Det lät gott!!!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av maskros »

Det bästa är att det går fort, räknat i arbetstid.

Jag brukar göra en ugnsform med 8 jätteköttbullar. 20-30 minuter för arbetet med köttbullarna, stora som en snöboll (ja, man gör snöbollar efter sin egen storlek så det är ett bra mått), lägger dem i formen, in i ugnen i 45 min eller så, (använder ugnstermometer), och sen fryser man alla utom två. Räcker hela veckan och - här får man ju krydda själv - smakar helt ok! Kvällen dag 2 tar man en ur frysen och lägger i kylen tillsammans med pasta eller ugnsstekt potaatis o.s.v.

Sallad i en liten bytta https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... rk-004245/ (väldigt bra burkar) och köttbullen med sitt tillbehör i en större bytta (hittar inte nu men finns glaslådor med plastlock på Biltema m.fl.). Medan bullen och resten väms i ugnen mumsar man i sig salladen som förrätt, sen när den är slut går man och hämtar bullen. Det blir som en lunchrestaurant med salladsbuffé, riktigt lyxigt. Växter och mat i ett kit, behållarna går att köra i diskmaskinen.

Dressingen till salladen häller man på på morgonen så mjuknar växterna lagom. Dressing köper man inte. 1/3 vinäger, 2/3 olivolja, lite sötstark senap (som också funkar som emulgeringsmedel i dressingen), en skvätt salt, en rejäl dos svartpeppar, basilika, en liten nypa oregano och kanske lite vitlök. Klart och delikat. Blanda det i en literflaska, den kan stå ett halvår utan problem.

Har man inte sallad tar man finstrimlad vitkål och häller kokande vatten över den i ett durkslag (håller hela veckan i kylen), sen lägger man i tunnskivade tomater, kanske en halv avokado, lite tunt skivad rödlök och några extremt tunna skivor purjolök. Lite salt över och sen dressingen på morgonen.

Faktiskt inte helt fel!

Genom att ändra kryddningen i bullarna och byta tillbehör (LCHF-folket tar ungsbakade kålrötter - smask!) kan man variera sig mycket och tröttnar inte på maten. Glöm inte de korslagda baconskivorna (ICAs bacon är godast) vars fett och smak rinner ned över bullarna och ger dem en härlig malliardnardyta https://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction och smaskig smak och bidrar till kaloribehovet.

Gör man bullarna på kött (skippa ägg och ströbröd) går det att lagra dem ganska länge även utan frysning. Plattar man till dem kan man torka dem efteråt och få något som faktiskt håller i flera dagar utan vare sig frys eller kyl.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"