Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Ursus »

Jag finner att detta är ett typiskt stadsfenomen. Vad tror liksom medelklass mellancheferna att de skall åstadkomma med sistaminuten-hamstring? Det blir bara prepping på pappret om man köper loss grejer för tusenlappar utan annan tanke än någon slags köppanik, så fort det händer något.

Om man inte sedan innan har ett system för rotation av mat, att kunna diska utan vattentillförsel, att kunna bajsa utan fungerande toa, och evakuera vid behov, så gör man bara sig själv en björntjänst. Hur många bostadsrätter kommer att brinna ned när enfaldiga idioter ska börja laga mat på spritkök (eller än värre; gaskök) i sina lägenheter vid en krissituation?

Dessa individer skulle göra bättre i att bara följa något hastigt uppsatt omhändertagandeprogram som MSB kör igång vid en dåligt händelse. Typ sova på britsar i en sporthall och få sig en tallrik gulasch från ett soppkök, och bara hålla sig på ett ställe. Allt annat kommer bara att bli ett haveri.

Alternativet som jag förespråkar (no shit?) är att vara prepper från början. Att inte behöva hamstra. Att ha saker och system på plats. Att inte behöva delta i rusher och panik, och bibehålla en känsla av självkontroll. Det är alldeles för sent att börja fundera på hur vattenlagring fungerar när man i grevens tid har köpt en vattendunk från Jula och sitter och vrider och vänder på den.

Men det är ju tyvärr en svensk klassiker. Tänk i hur många år prepping har nonchalerats och förlöjligats. Även i dessa dagar så är prepping inte riktigt så där legio. Man kan preppa, men bara lite. Några dagar, en vecka är lagom bra. Men jag tror att det grundar sig i ett undanträngande av ångest. Att på riktigt etablera ett system och lager för självförsörjning innebär att man måste förutsätta att det kommer att gå åt helvete, och rejält, och att detta kommer att krävas mycket arbete. Men prepping "på riktigt" är varken dyrt, ansträngande eller tidskrävande. Allra minst är det ångestframkallande. När man har kommit över vissa trösklar och gjort vissa investeringar så blir det naturligt. Och all ångest mitigeras av faktumet att jag vet att jag har så att jag klarar mig. Men just de där trösklarna är, bevisligen, för jobbiga att ta sig över.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Baddaren »

Jag får känslan av att många stadsbor i medelklassen preppar 4-5st konservburkar och en vattendunk, och sedan är glada och nöjda. Fast av dom tomma hyllorna på Biltema att döma har dom nog köpt spritkök också :lol:
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av mopar340 »

fanns inget ris eller vanlig jäst på mitt lokala coop i går. Satt en skylt vid riset att det var svårt att få tag på vissa varor och man fick ha överinseende med det.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av entropi »

Baddaren skrev: 03 mar 2022 18:56 Jag får känslan av att många stadsbor i medelklassen preppar 4-5st konservburkar och en vattendunk, och sedan är glada och nöjda. Fast av dom tomma hyllorna på Biltema att döma har dom nog köpt spritkök också :lol:
Man måste börja någonstans. Bra början om än lite sen, sen får man gå till 8-10 st, 16-20, 32-40 osv...
Det är lite sent att börja, men inte FÖR sent. Dock får man passa sig om man är sent ute så man inte tömmer butikerna på sånt som andra också behöver.

Men jag tycker vi ska försöka välkomna alla som vaknat nu och försöker förbättra sin resiliens.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av maskros »

En del produkter på Apoteket har leveransproblem. Några grejer jag ville ha tag i kunde de inte få hem.

Apropå det, är det någon som fått tag i kaliumjodidtabletter på något apotek på sistone, vilken kedja i så fall. Sist jag köpte såna för kanske 10 år sedan var jag tvungen att aktivt fråga apotekaren om dem och påpeka att de var receptfria men nu hittar jag dem inte ens online. (Recipharm tror jag de tillverkades av, de jag köpte.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Skymning »

maskros skrev: 04 mar 2022 18:56 En del produkter på Apoteket har leveransproblem. Några grejer jag ville ha tag i kunde de inte få hem.

Apropå det, är det någon som fått tag i kaliumjodidtabletter på något apotek på sistone, vilken kedja i så fall. Sist jag köpte såna för kanske 10 år sedan var jag tvungen att aktivt fråga apotekaren om dem och påpeka att de var receptfria men nu hittar jag dem inte ens online. (Recipharm tror jag de tillverkades av, de jag köpte.)
Jodsalt. Svårare att mäta upp korrekta doser, men enklare att bygga upp skydd över tiden bara genom att äta mat.
слава україні - на хуй путін!
lupl

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av lupl »

Var en sväng in på Biltema idag…
Pratade med några i personalen…
Alla sa: Igår var det komplett kaos, har aldrig varit med om liknade! Känner dem väl,
men aldrig sett den här mimiken i deras ansikten.
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Mulle »

Var en sväng till den lokala Lidl-butiken igår. Rätt tomt på ärtsoppa och en del andra konserver liksom större frp med ris, i övrigt välfyllt på hyllorna.
Vill tipsa om lokala producenter av matprodukter, gynna dem. På hemvägen tog vi en sväng förbi en lokal potatisodlare som enligt ryktet skulle ha någon form av enklare gårdsbutik. Vi fann en välsorterad liten dygnetruntöppen lokal, obemannad med kameraövervakning och swishbetalning. Köpte säckar med potatis, morötter, ägg och honung. Allt till låga priser och med fin kvalitet.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Kardinal »

Malcom Kyeyune skrev:Både vete- och gaspriser exploderar just nu, och Ungern gick nyss ut med beskedet om att de inte kommer tillåta export av vete och korn tillsvidare. Kina och Ryssland har meddelat förbud mot att exportera inputs till konstgödsel, vilket också har exploderat i pris.

Efter att folk har jublat klart över att vi i väst kollektivt krossat ryssen ekonomiskt kommer det komma ett riktigt hemskt uppvaknande, även i Sverige. Detta av ett antal anledningar: 1) ett underskattande av just hur sårbar den globala ekonomin blivit. 2) Ett underskattande av hur farlig inflationen riskerar att bli, och hur mycket instabilitet denna kan skapa i kritiska västländer (valåret 2024 i USA ser i dagsläget ut att kunna bli riktigt otäckt), 3) ett överskattande av möjligheterna att totalt isolera Ryssland. I dagsläget står Biden-administrationen och väger i frågan om huruvida man ska rikta sanktioner mot Indien, efter att landet vägrat fördömma Rysslands invasion av Ukraina. Europa, Nordamerika, och Australien/Nya Zealand kan man nog lita på när det gäller sanktioner. Men resten av världen? Knappast. Europas självgoda moral är här bara till skada; den förblindar oss inför just hur *isolerade* vi i den "fria världen" håller på att bli. En majoritet av jordens befolkning kommer inte delta i en blockad mot Ryssland. Detta är något som måste tas med i beräkningarna.

Bortom omedelbara ekonomiska problem väntar dock ett mycket mer farligt, strukturellt problem för västvärlden. Användandet av SWIFT som ett vapen - och i någon mån alla institutioner som västvärlden skapat och fortfarande dominerar, såsom IMF - är något som i längden underminerar globaliseringen som sådan. Den dagen USA förlorar sin roll som utgivare av världens reservvaluta kommer landets handelsunderskott på 80 miljarder dollar i månaden (!) att bli helt omöjligt att upprätthålla.

Folk har vant sig vid att leva i en värld där det inte råder reell konkurrens om naturresurser, och där globala varukedjor och institutioner gör att frågor såsom nationell mattillförsel blivit passé. Den världen går mot sitt slut just nu, och de svältkatastrofer som nu håller på och tornar upp sig på horisonten är blott ett tecken i tiden.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Har det tunnat ut i vissa mathyllor…?

Inlägg av Parabellum »

Kardinal skrev: 05 mar 2022 09:58
Malcom Kyeyune skrev:Både vete- och gaspriser exploderar just nu, och Ungern gick nyss ut med beskedet om att de inte kommer tillåta export av vete och korn tillsvidare. Kina och Ryssland har meddelat förbud mot att exportera inputs till konstgödsel, vilket också har exploderat i pris.

Efter att folk har jublat klart över att vi i väst kollektivt krossat ryssen ekonomiskt kommer det komma ett riktigt hemskt uppvaknande, även i Sverige. Detta av ett antal anledningar: 1) ett underskattande av just hur sårbar den globala ekonomin blivit. 2) Ett underskattande av hur farlig inflationen riskerar att bli, och hur mycket instabilitet denna kan skapa i kritiska västländer (valåret 2024 i USA ser i dagsläget ut att kunna bli riktigt otäckt), 3) ett överskattande av möjligheterna att totalt isolera Ryssland. I dagsläget står Biden-administrationen och väger i frågan om huruvida man ska rikta sanktioner mot Indien, efter att landet vägrat fördömma Rysslands invasion av Ukraina. Europa, Nordamerika, och Australien/Nya Zealand kan man nog lita på när det gäller sanktioner. Men resten av världen? Knappast. Europas självgoda moral är här bara till skada; den förblindar oss inför just hur *isolerade* vi i den "fria världen" håller på att bli. En majoritet av jordens befolkning kommer inte delta i en blockad mot Ryssland. Detta är något som måste tas med i beräkningarna.

Bortom omedelbara ekonomiska problem väntar dock ett mycket mer farligt, strukturellt problem för västvärlden. Användandet av SWIFT som ett vapen - och i någon mån alla institutioner som västvärlden skapat och fortfarande dominerar, såsom IMF - är något som i längden underminerar globaliseringen som sådan. Den dagen USA förlorar sin roll som utgivare av världens reservvaluta kommer landets handelsunderskott på 80 miljarder dollar i månaden (!) att bli helt omöjligt att upprätthålla.

Folk har vant sig vid att leva i en värld där det inte råder reell konkurrens om naturresurser, och där globala varukedjor och institutioner gör att frågor såsom nationell mattillförsel blivit passé. Den världen går mot sitt slut just nu, och de svältkatastrofer som nu håller på och tornar upp sig på horisonten är blott ett tecken i tiden.
Som jag skrivit i en annan tråd:
Jo nog är det så att Ryssland gått in i en finansiell kris och den har bara börjat.
Frågan är bara hur djup kris kommer övriga världen att drabbas av.
Med dessa åtgärder som presenteras i videon nedan av Ukrainas utrikesminister Dmytro Kulebba, som tydligen redan är verkställda så ser det inte ljust ut.
Ryssland har två alternativ som jag ser det.
Antingen drar dom tillbaka alla trupperna nu och räddar allas ekonomi eller nukelär bombning och skrämmer världen till lydnad.
Visst låter jag dramatiskt, men vad har dom för alternativ?
Många ser detta säkert som en seger, men jag får riktigt dåliga vibbar!

https://youtu.be/pOmJCCryKNc


Många jublar över de sanktioner som drabbat Ryssland, men verkar inte förstå de effekter som det har.
Länder är inga isolerade öar längre, oavsett om vi/ de bara har en liten del av det totala import eller export behovet från Ryssland så kommer vi/de
att drabbas lika hårt = sten hårt när denna skiten träffar fläkten.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"