Vintersovsäcken

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Vintersovsäcken

Inlägg av Tank »

Vinter är ju lite olika beroende på var i landet man är tänker jag.
Dock kan vi hålla oss till att medeltemperaturen är under nollan så vet vi vad vi minst siktar på. :hm:

En vintersovsäck skall hålla dig någorlunda varm under tiden du sover. När jag vintercampar har jag minst ett underställ på mig inne i sovsäcken så det är det jag kommer att utgå ifrån.

Jag har tre olika "under nollan" sovsäckar som jag använder på regelbunden basis.

Den första, en lättviktare, som jag har är en äldre Mountain Hardwear lamina på 1200gram som klarar minus 5. Centeröppning som bara går ner på halva säcken. Funkar fint ner till nollan men sen blir den lite sval. Dock relativt lätt.

Sen är det två Snugpak softie Elite. En 3 och en 4 (min 2:a är hanterad i sommarsovsäcken). https://www.snugpak.com/softie-elite-2037
Skillnaden mellan dom här två är 5 grader och ca 350gram.
Komforttempen ligger då på minus 5 för 3:an och minus 10 för 4:an. Liten skillnad? Ja, fast volymen skiljer och om man verkligen inte behöver den varmare så är 3:an lättare att få med sig
Inget snack om att en tjockare sovsäck är mysigare och varmare att sova i. Det som gör att jag har fastnat för denna serie av sovsäckar är:
1. De har en expansionsbaffel som gör att man kan öka bredden med ca 8cm. Bra om man vill ha en bredare sovsäck.
2. De har en förstärkning inne i fotdelen som gör att man kan ha kängor i den om man måste utan att förstöra säcken.
3. De har en trevlig pris/prestandapoint.

Jag brukar också ha med en lätt sommarsäck vid vintercamping om det skulle knäppa till och bli kallare under natten.
Lätt att snabbt dra över sig istället för att gå upp och dra på sig kläder tex

Så, det var min tankar.

Vad har ni?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av EN brun böna »

Jag har haft ajungilak sovsäckar men det företaget finns inte längre. Det blev uppköpt av mammut. Så det finns fortfarande sovsäckar med ajungilaks speciella fyllning. Man får titta efter sovsäckar med oti eller mti i namnet så hittar man rätt modell.
Det som var extra bra med dessa sovsäckar var deras fyllning. Blev det kondens och blött var det bara att hänga ut sovsäcken en stund så den fick frysa och sedan skakade man bort fukten och hade en torr och varm sovsäck till nästa natt.
Ursus

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av Ursus »

Har en Marmot Never Summer som lättviktslösning, men tycker den är lite flimsig och tunn. Men varm för sin vikt, har legat ute i -15 utan problem. Skulle dock inte betrakta den som långsiktig lösning; den känns inte hållbar i tyget. Samt smal, gillar inte smala mumiesäckar.

Snugpak Sleeper Extreme. Ganska bulkig att packa, men bred, bekväm och gosig. Gränsen går vid cirka -10, men o så mysig att ligga i. Jag gillar gott om plats.

En Fjällräven Abisko tresäsongers med påstådd gräns kring -5, men tycker inte att den lever upp till det. Snarare gränslandet kring nollan. Samt tight och oskön, särskilt vid bafflarna kring halsen. Riktigt svårt att hitta en bekväm ställning om man sover annat än på rygg.

Kronjuvelerna är mina kanadensiska militära dunsäckar, dessa: https://www.herooutdoors.com/canadian-a ... ng-system/
Två säckar på -20 vardera, skall klara -40 tillsammans, plus separat huva. Kan även användas i betydligt mildare väder då de är genomsläppliga. Rejält material, håller troligt en livstid. Innersäcken är det enda riktiga minuset, den är obekäm deluxe, men egentligen overkill om man inte vill sova i ytterkläder och undvika att skita ned resten av säckarna. Samt att de är tunga och bulken är enorm; men går bra att dra i pulka eller i fordon. En enstaka säck kan komprimeras hyggligt och bäras i ryggsäck.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av preppernurse »

Jag kör med min Carinthia defence 4 för vinterbruk, comfort ligger runt -10 men funkar för kallare med, har sovit i -20 ca med enbart underställ i säcken utan att förfrysas, men vidare bekvämt var det inte när tempen kröp under -15. Jag brukar komplettera med en innersäck från Sea to Summit, tror den heter reactor någonting, då blir det varm och gött även vid -20.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av xsive »

(-10) Carinthia defence 4.
https://www.carinthia.eu/en/defence-4-p1110/
(+5) Carinthia Troopen som förstärkning vid behov.
https://www.carinthia.eu/en/tropen-p2196/
Förskjutna dragkedjor för att minska köldbryggor mellan dessa. Funkar bra ihop
Går att packa tillsammans in packsäcken för Defence 4 och får plats tillsammans i nedre facket i Norröna ryggan.
Den combon tillsammans med liggunderlag Exped SynMat HL Winter täcker väl vinter i södra halvan av Sverige för mig
All round från bara Tropen när det är varmt, bara Defence 4 höst och vår och combo på vintern.
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av Kråkfot »

Har en haglöfs znoos nåt som betecknades -12 grader på 05 talet eller därikring som höst/vintersovsäck om det inte är kallare än -10. Då tillsammans med sovpose i siden alt thermolite reactor från msr. Utanpå antingen ett hemmasytt överdrag i bommul/poly för tur i vindskydd med eld nära sovplats, alt en mountainhardware bivacsäck i G-t packlight. Bivacksäken är sjuuukt bra på vinter men ett HEvte att sova bara i när det regnar. Mycket trevligt dock vi vintertur i snöbivack, säcken blir inte lika blöt utifrn(innifrån en annan fråga).

Sen....

Min vintersovsäck är en mountainhardeware ghost sl -40. Den är varm....för varm. Det måste vara kallare än -15 för att det ska gå och sova i den. Bra luva, tillräckligt rymlig, bra kallfas och dragkjedjeskydd. Kompressionspåsen är ok och vattentät nylon med tejpade sömmat, men inte vattentät i sig. Har ed drybag för det ändamålet. Samma sovlakan, överdrag som de andra.

Under kör jag två liggunderlag av cellplast, en vanlig noenamne från coop 15mm och en ridgerest z. Funkar bra men ryggen säger att uppblåsbara är skönare så jag experimenterar med ett sådant nu...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av Parabellum »

Hovrar över köp knappen på en Carinthia defence 4.
Hur rymliga är dom?
Är 1.82 lång och borde då ta en medium, men vad säger ni som har en defence 4.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av preppernurse »

Parabellum skrev: 30 jan 2024 18:19 Hovrar över köp knappen på en Carinthia defence 4.
Hur rymliga är dom?
Är 1.82 lång och borde då ta en medium, men vad säger ni som har en defence 4.
Jag tycker de är rymliga, jag är 1,88 och tog den större varianten, har inte ångrat mig, ger extra utrymme att ha kläder vid fotändan utan att det påverkar sovutrymmet negativt. Finns inget värre än att ta på sig kalla kläder efter en natt i bitande kyla.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av Parabellum »

preppernurse skrev: 30 jan 2024 18:54
Parabellum skrev: 30 jan 2024 18:19 Hovrar över köp knappen på en Carinthia defence 4.
Hur rymliga är dom?
Är 1.82 lång och borde då ta en medium, men vad säger ni som har en defence 4.
Jag tycker de är rymliga, jag är 1,88 och tog den större varianten, har inte ångrat mig, ger extra utrymme att ha kläder vid fotändan utan att det påverkar sovutrymmet negativt. Finns inget värre än att ta på sig kalla kläder efter en natt i bitande kyla.
Jag förstår ditt val, då du förmodligen inte fått plats i en medium säck.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Vintersovsäcken

Inlägg av Ursus »

Bra att allmänt ha diskussion om kroppsstorlek när sovsäckar presenteras :up: Kan retroaktivt lägga till att jag är en tanig dvärg på 175 - anpassa det till mina svar här ovan som referens om ni är intresserade.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"