Odlingsåret 2022

Allt om odling
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av ofiam »

EN brun böna skrev: 23 jan 2022 19:32 Jag ska ta in hinkar med sand nu och tina upp för att så majsen i.
Intressant. Är det därför vi inte lyckats bra med majsen månne (helt orutinerade på detta).. har bara fått några få korn på kolvarna. Är det brukligt att köra dem i sand? De är ju också så känsliga vid omplantering.. hur tar du dig an det?
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Sixten »

Får man få majs så handlar det oftast om polinering. Gäller att ha flera bredvid varandra och gå o skaka då o då.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av EN brun böna »

Sanden är varmare än jord och majs gillar värme. Jag planterar inte om majsen utan jag sätter 4-5 frön i samma hink på 20 liter. Sedan lägger jag på gräsklipp ett par gånger under sommaren. Majsen ska inte odlas i rader som redan sagts utan ska sättas i grupper så blir pollineringen bättre. Sätt hinkarna mot en varm vägg utan stark blåst.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Omnivore »

Majsen sår jag i äggkartonger. Sedan är det bara att riva isär och sätta ut när det blivit tillräckligt varmt. Äggkartonger är förresten väldigt bra att förgro saker i. Kartongen multnar ju med tiden så det är bara att gräva ned. Tror inte att de innehåller några gifter eftersom de är avsedda för färska livsmedel.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Ursus »

Har inga möjligheter till någon omfattande odling i BOL eftersom jag inte är där på heltid. Men det blir potäter, titta till vinbärsbuskarna, och sådant. Skall strö lite kvarvarande gräslöksfrön här och där, och funderar på att prova transplantera in diverse medicinalväxter, hallon, samt brännässlor på strategiska platser.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av entropi »

Har satt lite tomater, potatis, paprika, plocksallat & majs att förgro.
Hängt upp nya hyllor i fönster för att det ändå ska se snyggt ut i vardagsrummet...


Har en batch med några fler kg sättpotatis i matkällaren, och ska sätta igång mer majs. Men jag vill inte göra allt på en gång för att minska risken att något går fel. Känns extra viktigt att i år satsa på kalorier.
Tidigare år har mest varit för lärdom och för att det är kul. Förhoppningsvis fortsätter odlingarna att inte vara blodigt allvar även det här året! (:)

Har markerat upp ett nytt område i söderläge på gräsmattan för odlingar som behöver göras iordning.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Jakob »

Chili och tomater har flyttat in i växthuset.
I växthuset ligger plastkrukor och pluggbrättar med diverse plantor. Kålrot, vitkål, rödkål, grönkål, broccoli, majs, sojabönor, pumpa å lite annat.
På friland har jag sått bondbönor, morot, rödbetor och ärter.
Ungefär 200 sättpotatisar har åkt ner i jorden.
Det råder en konstant brist på kompost - jag får inte ihop tillräckligt med råvara. Pumpa och majs behöver mycket av den varan.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Omnivore »

Sockerärter och potatis tar sig bra. Morot och vitlök mindre bra. Väntar på att jordetemperaturen skall stiga litet till så att jag kan sätta ut majsen. Bönor skall sås i veckan. Sallat och spenat sket sig :( Bärbuskarna är en tröst. Det blir mycket svarta och röda vinbär samt krusbär. Om gamla Signe Tillisch ger oss äpplen så att det räcker till en paj blir jag glad. Hon är mest kärt sällskap, skugga och hem åt små fåglar.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av EN brun böna »

Här är det fortfarande ca 3-3,5 minusgrader om nätterna så lite väl tidigt. Tjälen har inte gått ur jorden på alla ställen heller.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av entropi »

Inget av mina majskorn tog sig :(
Men jag odlar mer potatis istället.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"