Odlingsåret 2022

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av entropi »

Nya landet klart, har satt ut 80% av potatisen nu.
Planterarde lite vitlök runtom odlingsbäddarna då de visst skulle vara "companion plants" vad det nu heter på svenska.

Edit: har även hittat en tjänst där man matar in gps-koordinater och får den kallaste temperaturen 2 dagar framåt. Bra för att få förvarning om frost nätter!
https://wttr.in/60.12345,27.09876

Ska ha övervakning av annat lämpligt som tex jordfuktighet när PostNord släpper importpaketet.
Survival
Honor
Liberty
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Sallmonk »

Potatis i landet för några veckor sedan. Chili och tomat plantor inne skall sätta ut så fort det är varmare på nätterna. Planterade, lök, vitlök, grön- och vitkål i höstas.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Dancecommander »

Första året jag odlar potatis, i hink och pallkrage. Köpte alldeles för mycket sättpotatis, så det blir att plantera rätt ned i jorden och skydda det från grävlingen, så får vi se vad det blir av.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Omnivore »

Allt som skall ned i jorden är satt utom tomater som jag tänker plantera om någon vecka eller så. Jordtemperaturen är redan snudd på 15 grader. Ärter och potatis ser bra ut. Morötterna är sådär och vitlök som jag satte i pallkragar i vintras ser eländiga ut. Kanske har jag vattnat för mycket. Sallat som jag sått mellan raderna har inte heller kommit upp. Majsen förgrodde jag på tok för tidigt i äggkartonger. De hade växt igenom kartongen och rötterna skadades när jag delade på dem. Nu är alla 48 små krakar dock satta och jag hoppas att de flesta tar sig. Skall förgro dem senare nästa år. Vinbär och krusbär blir bra. Har fortfarande gelé kvar sedan förra året så denna säsong skall det kokas saft.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av entropi »

Verkar ha haft en älg som klampat runt i landet bland sättpotatisen. Verkar inte vara allt för stor skada skedd... hoppas jag.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Jakob »

Ärterna och bondbönorna håller på att komma upp ur jorden.
Morötterna och rödbetorna låter vänta på sej, medan fröogräsen börjar frodas i bänkarna. Svårt läge att inte kunna ogräsrensa då man inte ser skillnad på ogräs och annat ännu.
Kålväxter är planterade, men inte vitkål ännu. Fick en dålig uppsättning frön för vitkål så det blev att starta en ny uppsättning i pluggbrätte.
Kålroten som jag planterade ut först blev offer för jordloppor då det varit torrt och varmt. En ny uppsättning är på gång. Om jag lärt mej nåt så är det att transplantera efter regn och så på friland före regn. Jordloppor tycker inte om våt jord. Naturliga fiender verkar vara spindlar.
Tre bänkar majrovor såddes idag.
Det blev en del trädgårdsland över så det såddes för gröngödsling med rädisor, ärter, vallmo och lite annat som hittades i frölådan. Rädisor blir meterhögt och tar över allt om de får växa, och frökapslarna går att äta.
Potatisblasten har inte kommit upp ännu, men jag räknar med att kupa potatisen i slutet av månaden.
Kråkor eller nån annan fågel har rivit upp ungefär ett dussin lökar, och en del var ihackade.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av deadrabbit »

Flyttat ut flertalet tomater från soligt inne och plats vid element till något mindre sol men under tak och sköter om likvärdigt.
3-3-3 Radio Plan
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av WoodsmansLife »

Allt är i backen här i Zon 7!
Ett nytt 18kvm växthus är på G norrut, Chiliplantorna och de flesta tomatplantorna börjar få blommor (vi odlar bara härdiga plantor från nordliga delar av världen, framförallt busktomater), större potatisland, mer morötter och mer rödbetor.

Vi kommer kunna leva på fjolårets potatisar nästan hela vägen fram till nästa skördetid trots att vi använde en hel del till utsäde.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av entropi »

Har nyligen kommit hem efter en månad. Potatislandet var väl vattnat, men fullständigt nedlusat med rotogräs. Åkervindan kväver kvickroten, mördarsniglarna äter potatisbladen...

Tog ett ryck och drog upp det mesta rotogräset, rensar lite varje dag nu för att försöka trötta ut ogräset. Mycket hinner gå snett om man inte tittar till odlingarna på en månad... Kom nog hem och tog över odlingen i grevens tid när det fortfarande gick att rädda.

Automatbevattningen verkar fungera bra. Beställde hem lite fler fuktsensorer, pumpar och bevattningsmunstycken för att kunna bygga ut systemet och ha reservdelar.

Ganska få av morotsfröna har grott, strödde ut lite fler frön - morot, palsternacka, squash, rödbeta, grönkål, salladslök & pumpa. Lite sent kanske, men vi får se vad som tar sig.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Ursus »

Kör indiankrasse för tredje året i rad i diverse blombänkar kring BOL. Växer som fan, kräver lite, smakar hyfsat. Hade det varit lite mer regelbundet regn i just dessa trakter hade man inte ens behövt vattna för hand. Ett intressant komplement till övriga grödor.
Skriv svar

Återgå till "Odling"