Billig och bra pannlampa?

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Billig och bra pannlampa?

Inlägg av maskros »

Jag vill köpa en näve pannlampor för att ha att gå omkring med inne och få lite ledljus ute, bara så man hittar till vedbon och hittar runt inne i huset när strömmen är borta. De ska alltså vara billiga. Bara för att de är billiga vill jag inte ha skit som går sönder så fort man lägger dem ifrån sig lite vårdslöst. AA eller AAA-batterier föredras. Två ljuslägen är en bonus men egentligen inte nödvändigt. Vad köper jag?

Har några smäcklampor som drar mer batteri än de ger ljus. Några som gått sönder. Sen ett par som jag inte minns var jag köpt som lyser bra, håller och inte drar mycket ström men de saknar märkning så jag vet inte var de kommer ifrån.

Modell och inköpsställe i Sverige, gärna en länk och en egenupplevd uppfattning om ditt förslag önskas.
Jag tänkte att klara mig på 100 kr, eller eventuellt på 200 kr per styck.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av lupl »

Jag köpte 15 st på Rusta som de sålde för ett år sen, betalde 20-25kr st.
Riktigt bra faktiskt.
Men jag gav bort dem till några som behövde dem bättre.
Om de börjar sälja dem igen så lägger jag upp länk.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av preppernurse »

Om du kan tänka dig ett pris runt 250 kronor så kan jag varmt rekommendera Petzl E-lite, inte någon värsting med ljusstyrka men har både vitt och rött ljus, skapligt ledljus när jag använt den ute i skogen. Drivs av knappbatteri, kommer ej ihåg vilken sort dock.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av maskros »

Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 26 jan 2022 19:14 Nån som provat dessa https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -lm-p64653 ?
Japp vi har dom när vi är i stallet, tycker att de duger utmärkt till det. Hade biltemas och clas Ohlssons billigaste tidigare men föredrar dessa.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av maskros »

Daltorpet skrev: 26 jan 2022 19:37 Japp vi har dom när vi är i stallet, tycker att de duger utmärkt till det. Hade biltemas och clas Ohlssons billigaste tidigare men föredrar dessa.
Toppen! Kommer det inga andra bra förslag slår jag nog till på ett gäng såna. Hur är de på lågeffekt, duger att hitta runt med? Batteritid på lågeffekt på ett ungefär?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av Timmerstugan »

Jag använder lumise när jag är ute och går med hunden (för att hitta hundskiten). De kan vara för starka om man har sällskap, men det finns olika ljusnivåer. On/off-knappen blinkar snabbare, ju mindre laddning det finns i batteriet, så att man får en känsla för när man behöver ladda den. Kanske inte billig, men bra är den.


https://www.lumise.se/pannlampor-och-fi ... 020102178/


Screenshot 2022-01-26 at 19.47.41.png
Screenshot 2022-01-26 at 19.47.41.png (63.13 KiB) Visad 857 gånger
Ursus

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av Ursus »

Dessa från Biltema har jag ett par av som "slasklampor":

https://www.biltema.se/fritid/lampor/pa ... 2000040940

Tänjer lite på din tilltänkta prisgräns, men de helt okej.Två styrkor plus rött och rött blinkande. Det röda hade kunnat vara en aning starkare, men går att läsa med eller stöka omkring i ett tält.

Något negativt är att lampan inte går att justera upp och ned i läge utan att tippa helt, åtminstone inte på mina exemplar. M.a.o., om man vrider ned lampan så fastnar den inte i något mellanläge, utan snubblar runt helt och hållet och lyser dig i ögonen. Något designfel i låsmekanismen. Om man nickar hårt eller skumpar eller springer kan den likadeles lösgöras och flippa över. Löste det med häftmassa mellan lampan och plattan som ligger mot pannan.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 26 jan 2022 19:46
Daltorpet skrev: 26 jan 2022 19:37 Japp vi har dom när vi är i stallet, tycker att de duger utmärkt till det. Hade biltemas och clas Ohlssons billigaste tidigare men föredrar dessa.
Toppen! Kommer det inga andra bra förslag slår jag nog till på ett gäng såna. Hur är de på lågeffekt, duger att hitta runt med? Batteritid på lågeffekt på ett ungefär?
Jag tycker absolut att den duger att hitta runt med på lågeffekt, brukar mest använda det läget. Det är kanske inget jag skulle gå ett eftersök med men till att hämta ved och släppa in och ut djur går det utmärkt. Batteritiden är väl kanske inte den bästa iofs. Vi byter en gång i veckan nu under vintern men vi använder dem någon/några timmar per dag lite beroende på hur dagen ser ut.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Billig och bra pannlampa?

Inlägg av Kråka »

Här är ytterligare en, drivs på AAA batterier är billig och har fått högt betyg av andra köpare...https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ed-004747/

Jag har inte testat den själv.
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."