BOB för urban miljö

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

BOB för urban miljö

Inlägg av Ongrid »

Har donat på med min BOB igår och idag och har som slutit mig till att en BOB för mig, boende i stadsmiljö, måste innehålla en del saker som inte är sådär friluftsrelaterade. Visst behöver jag ett gasolkök och möjlighet att laga lite mat, men huvuddelen av prylarna är ditlagda för att jag ska fixa en omlokalisering till annan plats utan att hamna i alltför stora trångmål. Så i detta så har inriktningen som fanns förut, med prylar för att sova ute några nätter, ändrats till att innehålla utrustning för att kunna sätta sig i en bil, buss eller tåg och dra.

Utrustningsmässigt har jag därför valt att ha en större andel prylar för normalt liv, typ extra glasögon, toalettpapper, handskar, strumpor, enklare verktyg, lite mat, sjukvårdsprylar, möjligheter att ladda elektronik...

Prylarna har jag i en Maxpedition Falcon II, så den är inte optimal... lite för lite grey man.

Nån som har tips på andra prylar man missar i en sån setup för mer urbana miljöer?
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Tank »

Stadsmiljö ställer som du säger lite andra krav, beroende på hur man ser det och vad man tror kan hända.

Ett litet tips är att ha en typ lätt regnjacka och keps/mössa i andra färger som gör att du dels kan förstärka upp din klädsel men även snabbt ändra din yttre signatur.

Ha även olika färg på munskydden.

Här kan även väskan bli del om det är lätt att från att ha haft den på ryggen nu efter klädbytet nu ha den i handen hängandes eller på sniskan längs med sidan.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av deadrabbit »

Sånt här är kul. Förbered för kallt och mörkt låt det ingå i kitet. Det där med maskera sig eller byta yttre tycker jag låter smart. Möjlighet att fylla på med vatten eller ta sig in här och där ges genom sillcock nyckel och litet brytjärn så buret vatten kan hållas nere. En resehanduk möjliggör att duscha på diverse gym och arbetsplatser beroende på vad som hänt eller hur länge man omlokaliserades. Torrmat väger mindre. Olika förvaringspåsar kan vara bra för att plocka upp mat, sortera ut blöta kläder, separera sovsaker från elektronik eller fästa utanpå när man måste hoarda.
Skyddsglasögon kanske är bra med :hm:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Charlie** »

Tank skrev: 29 jan 2022 08:56 Ett litet tips är att ha en typ lätt regnjacka och keps/mössa i andra färger som gör att du dels kan förstärka upp din klädsel men även snabbt ändra din yttre signatur.

Ha även olika färg på munskydden.

Här kan även väskan bli del om det är lätt att från att ha haft den på ryggen nu efter klädbytet nu ha den i handen hängandes eller på sniskan längs med sidan.

//Tank
Sådana hära diskussioner är intressanta.
I en Bug Out Bag i form av en rygga, kan man få plats med en tom mindre sportbag. Om man dessutom har med sig en extra keps i annan färg och en tunn regnjacka/vindtygsjacka, så kan man mer eller mindre göra om sig helt och försvinna i mängden. Av med mössan, på med kepsen och regnjackan samt fram med den tomma sportbagen som man sedan trycker ner ryggan och mössan i den. Då är man helt borta i mängden sedan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Tank »

Charlie** skrev: 29 jan 2022 18:26
Tank skrev: 29 jan 2022 08:56 Ett litet tips är att ha en typ lätt regnjacka och keps/mössa i andra färger som gör att du dels kan förstärka upp din klädsel men även snabbt ändra din yttre signatur.

Ha även olika färg på munskydden.

Här kan även väskan bli del om det är lätt att från att ha haft den på ryggen nu efter klädbytet nu ha den i handen hängandes eller på sniskan längs med sidan.

//Tank
Sådana hära diskussioner är intressanta.
I en Bug Out Bag i form av en rygga, kan man få plats med en tom mindre sportbag. Om man dessutom har med sig en extra keps i annan färg och en tunn regnjacka/vindtygsjacka, så kan man mer eller mindre göra om sig helt och försvinna i mängden. Av med mössan, på med kepsen och regnjackan samt fram med den tomma sportbagen som man sedan trycker ner ryggan och mössan i den. Då är man helt borta i mängden sedan.
Exakt! :up:

Var du med på kursen i överlevnad i urban miljö? ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Charlie** »

Tank skrev: 29 jan 2022 19:37 Exakt! :up:
Var du med på kursen i överlevnad i urban miljö? ;)

//Tank
...jag var kursledaren mins du väl! :lol:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Ongrid »

Ska man vara riktigt ärlig så kommer det första som knakar samman att vara kommunikation, då batterier i telefoner och annat dör. Sen kommer man att ha svårt att förmedla sig med nära och kära. Jag var med om det när jag hamnade i bilkö efter E4 när nån hade krockat... Så powerbank och kanske nån väggladdare torde vara viktigt.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Tank »

Och så klart en liten FM/AM radio med batterier så att man kan höra nyheter. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Ursus »

En liten flaska handsprit och en mylarfilt går att knöka in överallt. Det sistnämnda är underskattat i kombination med en värmekälla, om så skulle behövas.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: BOB för urban miljö

Inlägg av Ongrid »

Ursus skrev: 30 jan 2022 18:28 En liten flaska handsprit och en mylarfilt går att knöka in överallt. Det sistnämnda är underskattat i kombination med en värmekälla, om så skulle behövas.
Jag har en engångssovsäck i mylar i säcken. :up:
Sen har jag funderat på det där med värme... och om man inte borde införliva nåt i den stilen
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"