Victorinox Fire Ant

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Victorinox Fire Ant

Inlägg av vantohal »

Så, som jag nämnde i "FireFly"-tråden så har jag köpt ett hiskeligt dyrt 3-pack med Victorinox egna lilla "gnistpinne" Fire Ant.
20220131_182153[35].jpg
20220131_182153[35].jpg (56.65 KiB) Visad 1285 gånger
Det är en liten pinne som skruvas in i korkskruven, med ett medföljande fnöske av något vaxat material. Jag testade att slå en gnista och det fungerar väl. Jag vidhåller att jag fortfarande inte har mycket goda erfarenheter av sådana här små pinnar. Men jag tycker den här modellen å andra sidan är ganska "slick". Den ser bra ut och får den redan fantastiska fällkniven (i det här fallet en Huntsman) att kännas mer komplett, som ett trevligt överlevnadskit som man kan ha med sig i stort sett alltid.

Rekommenderas. För det är en cool grej. Ska jag ut i skogen är det verkligen inte det enda sättet att göra upp eld jag har på mig. Men som en reserv till reservens reserv, absolut, varför inte. Dessutom känns det bra att ha det i fickan. Som man är lite mer förberedd än man var innan. Ännu en situation man kan klara utan att behöva klampa runt klädd för strid med kängor och ryggsäck.

Vad skulle McGyver göra?
Upp eld. Det är vad McGyver skulle göra.

Jag köpte min här

https://www.slims.se/victorinox-reservd ... sitte.html

Läderfodralet, om någon skulle undra, köpte jag från en kille jag hittade på Instagram. Han har gjort en knivslida till en Garberg åt mig och lite snygga bushcraftattiraljer. Här är hans hemsida om någon är nyfiken.

http://www.pnleather.com/

En mycket mer avancerad användare än mig: https://youtu.be/8dN5hJq1UUg
Ursus

Re: Victorinox Fire Ant

Inlägg av Ursus »

:up: :up:

Jag gillar din söta lilla docka på nyckelringen, förresten :)
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Victorinox Fire Ant

Inlägg av vantohal »

Ursus skrev: 01 feb 2022 18:33 :up: :up:

Jag gillar din söta lilla docka på nyckelringen, förresten :)
Tack Ursus, min dotter har gjort den. Hon gillar att knyta med paracord och sådant, hon följer mycket tutorials på youtube.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Victorinox Fire Ant

Inlägg av Daltorpet »

vantohal skrev: 03 feb 2022 18:14
Ursus skrev: 01 feb 2022 18:33 :up: :up:

Jag gillar din söta lilla docka på nyckelringen, förresten :)
Tack Ursus, min dotter har gjort den. Hon gillar att knyta med paracord och sådant, hon följer mycket tutorials på youtube.
Intressant, det tänkte jag inte på när jag såg bilden. Vet du hur lång paracorden är?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Victorinox Fire Ant

Inlägg av vantohal »

Daltorpet skrev: 03 feb 2022 18:16
vantohal skrev: 03 feb 2022 18:14
Ursus skrev: 01 feb 2022 18:33 :up: :up:

Jag gillar din söta lilla docka på nyckelringen, förresten :)
Tack Ursus, min dotter har gjort den. Hon gillar att knyta med paracord och sådant, hon följer mycket tutorials på youtube.
Intressant, det tänkte jag inte på när jag såg bilden. Vet du hur lång paracorden är?
Inte en aning tyvärr. Det är sådan där tunnare paracord, vet inte ens om man kallar den paracord? Jag köpte den i den lokala slöjd och pysselbutiken.
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"