Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

@Daltorpet:det var ämnets fyllighet jag var ute efter :notme:

Måttlighet är en dygd men i just den här tråden gäller go big or go home...
Allt av värde som är verktyg/redskap/bra att ha osv som faller inom vad som kan tänkas behövas i ett hushåll på landet. Sen kan man ju vara öppen för att alla har inte en spannmålssilo eller en komlpett sats med stenhuggarjärn....men jag känner att det kan få vara öppen sålänge det är vettigt och manuellt. Jag hoppas inte att jag ska förlita mig på dessa saker en dag (inte påfocerat i alla fall) för min generella överlevnad men men....
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

När vi ändå är inne på trädmassakering (suktar sjuuukt efter en fet timmersvans med hyveltandning) så lägger jag till sax och krok. Saxen är jag mer förtjust i än kroken men det kan bero på att min första timmerkrok var av modernt snitt och fick aldrig grepp upplevde jag. Hittade en krok av lite äldre snitt på en loppis(den är inte kvar på loppisen).
Vändsax eller vändkrok, en timmerkrok eller sax med långt skaft för att rulla stockar med. Har inte provat en men är sååå sugen.

När ändå timmersvansen kom upp så hör ju en sågfil dit. En filkove ingår ju då också men jag har sett modeller som kan snickras ihop sj.

Och det e klart. Delad glädje är dubbel glädje så varför inte en tvåmansstocksåg.

Blir aldeles svettig av det här. Får gå å stoppa huvudet i snön :P
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av EN brun böna »

Man kan ju se sakerna ur ett annat perspektiv med. Nämligen tiden. Börja med den akuta krisen och arbeta utåt.
Tex avloppet fruset akut kris som kanske kan åtgärdas inom en timme/dygn, vad behövs? Hink och plastpåse så kan man skita om det blir nödvändigt. Längre kris kanske en campingtoa är bra att ha. Större kris ett utedass. Lyxvarianten mulltoa inne med urinseparering och porslinstoa.

Även om du nått sista steget så har du kunskapen kvar om hur du löser problemen efter scenariot och campingtoan kan du ha nytta av på andra ställen som jaktkoja eller båt osv.

I början kanske yxa och kniv räcker långt, i slutet har du en verkstad med träverktyg och maskiner som drivs med kraften från ett vattenhjul, som den norska varianten på bonderöven.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Fotogenmannen »

Som skrevs i första posten, ingen spik är för liten. Spik är exempel på något som i dagens samhälle är otroligt billigt att köpa, med tanke på att man (i alla fall enligt skrönan) brukade bränna ner hus om man tvingades flytta för att på snabbaste sätt kunna ta med sig spiken.

Hammare förstås. Där kan man säkert diskutera till döddagar om man ska helsmitt eller träskaft, men om man har tillräckligt många så kan man nog till och med tänka sig glasfiberskaft, även om det kan vara en hel del jobb att få ur ett trasigt skaft med lim och allt. Bara man inte eldar ur det trasiga skaftet, om man inte vet precis vad man håller på med, och kan härda och anlöpa om huvudet på korrekt sätt.

Filar.

Någon form av städ. Man kommer förvånandsvärt långt med ett förvånandsvärt litet, om det sitter fast på ett bra sätt. Googla på "viking stump anvil". Eller den moderna standardlösningen, en bit järnvägsräls.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Husgeråd, ett roligt komplement till elvispen är en manuell dito. Ser ut som två ballongvispar har slagit ihop sig med en drillborr. Förvånadsvärt effektiv men kan bli trög öm man försöker sig på nått mer tungarbetat ttp deg.....ingen som har nån bra lösning där?

En grej jag också hittade på loppis för en struntsumma: en handvevad köttkvarn :o
Funka bra ochbdet går tydligen att hitta nya knivar och hålplattor då de följer en norm som gäller idag.
Provade och malde lite köttfärs, gick hur bra som helst, men det var ju bara lite också...
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av EN brun böna »

Förr i tiden "slog" man ihop degen. Man hade något som såg ut som en padel eller åra som man först rörde ihop degen hjälpligt med och sedan slog man degen för att göra den slät och smidig. Därav formen på de gamla "degbunkarna" av trä, trågen med lång botten och väldigt sluttande båda gavlarna.

Vill man baka och det inte går att köpa mjöl så kanske en handkvarn är bra att ha.
Ursus

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Ursus »

Slägga. Stor, lång och tung. Bryter sten, river saker, driver stolpar, hamrar kilar, osv osv osv

Järnspett. Multifunktionellt. Allt från isbill/isborr till hävstång.

Bandkniv alternativt späntkniv. Utöver sin roll i avbarkning och träbearbetning kan de även skrapa hudar.

Klyvkniv är bra om man vill göra takpannor och andra mindre brädor till uthus och andra projekt. En stor kniv kan användas liknande men saknar hävarmens kraft
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Barkspade med vändkrok. Eller barkspade och vändkrok.

Såg nån på tuben som använde en higlift domkraft med kjedjor för att lyfta en stock upp till lagom arbetshöjd och senskjuta in en kortare stock på tvären. Hursom är nog en helmekanisk domkraft inte helt dumt.

Slipsten, bryne och som nämts tidigare filar. Samt knowhow eller mycket skrot att öva på 😁
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

En trampsymaskin....eller ialla fall en drös med nålar i olika tjocklek och matchande tråd. Nån enstaka syl för att kunna hjälpligt laga läder. Lädersömnadsnålar ett par i nån lagom storlek.
Sen kan man ju utöka det förrådet. Finns ju gamla skomakarmaskiner och vanliga hushållsmaskiner, båda med tramp och i alla fall den senare finn i relativ överflöd på till en billig penning.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av FCR2 »

Har försett mig med en del av det som nämns.
Senaste anskaffning är trampsymaskin.
Finns gott om spett, bågsågar, fogsvansar, hammare, släggor, spadar och spik o skruv mm. Även om detta inte är "maskiner"
Har även handvevadborr, borrsväng och rejält skruvstäd.
Manuella domkrafter, taljor, sparkblock.
Givetvis har köket sina manuella maskiner. Typ köttkvarn och vevvisp.
Till köket jagar jag manuell köksvåg. Jula slutade sälja sin modell precis när jag insåg behovet. Får se nu när loppisar kommer igång framöver.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"