Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Ok, min första spånatråd/samlingstråd så jag köper absolut om den blir kortlivad eller bara en enda monolog.

Vi har en gård på landet/skogen som utgångspunkt. Jag tänker lämna rent säkerhetsmässiga aspekter utanför(vapen,befästning o dylik) och fokuserar på detta:

Vad behövs för att kunna driva en gård med handkraft...

Ingen spik är för liten, ingen trampdriven svarv är för stor.

Bring it on :D
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Timmerstugan »

Du behöver en lie.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Sparkar igång med ett grävverktyg som jag hittade på loppis.

En fyllhacka 8-)

Bild för ref
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hacka#/ ... ammare.png

Varför, jättebra när man ska kupa potatis eller gräva en ränna och lägga rör/kabel/dränering osv.
Provade att dra en ränna att lägga potatis i förra året och det fungerade ju bra. Dra en ränna, i med potatisen och sen krafsa över jorden.

Har också varit mäkta användbar till att gräva stora djupa gropar med (typ 80cm dia x100cm djup). Får man inte plats i gropen att stå i, gräva och kasta upp och det är för långt ner att stå vid kanten och gräva neråt och samla upp effektivt med spade, så är det vinklade bladet andvändbart.

Min hittades på loppis och kändes stabil. Betalade 75:- Har kikat på de lokala handelsknutarna men de känns lite veka...också vad jag hört(jula&biltema)
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Pucktvåa :up:

Har två, en med stålrör till orv och en av trä. Känns lite korta. Suktar ju efter en av liegubben eller vad han nu heter på y-tuben. Hållningen ser mycket bekvämare ut.

Får vell leta rätt på nån gammal räfsa. Använde en vanlig kratta när jag hade röjt undan lite gammalt gräs förra året och det var tämligen trögjobbat.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av EN brun böna »

Korp dvs en spetsig hacka av kraftigare typ som luckrar upp jord som annars är alldeles för hård att gräva i, eller för att med spetsen lirka mellan stenar som är fastkilade så de kan lossas och brytas upp. Även bra mellan rötter och dyl skräp där ett spadblad är för brett.

En bredgrep som gör att vårrarbetet i trädgården går fort. Den kan variera mellan 50-60 cm i bredd och 1,50-2,00 meter i längd på handtagen.

En tvättkula som gör att tvätten går snabbt och inte tar en hel dag i anspråk.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Bredgrepen såg användbar ut. Ska hålla utkik efter en sådan 😁

Lägger till med en helt enkel spade med spets eller v formad, bra att grava med. Tyvvär har min legat ute så handtaget har ruttnant av...provade att svetsa fast ett stålrör jag hade liggande. Vart helt ok, tungt men ok. Skulle kanske varitlite längre så ev experiment med det. Har sett ett s.k slunghandtag som sätts lite nedom mitten på spaden(mot bladet). Ser ut som ett Dhantag som kläms fast på skaftet, sitter lite vinklat.
Ursus

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Ursus »

Enkla vedverktyg:

Den största jävla bågsågen du kan hitta plus så många sågblad du känner är meningsfullt. En hög med blad i förpackning tar bara upp utrymme på längden och kan knuffas in överallt. Du bör ha blad för färskved och torrved.

Fällyxa och klyvyxa. Så långa och tunga som möjligt, det är alltid lättare att arbeta med i längden. Överväg en timmersvans, även om man kan fälla lite mindre träd med bågsågen. Lär dig snabbfällning med yxa (en video kommer eventuellt av mig, det är inte prydligt men spar energi)

Fällkilar är bra även om man fäller med svans. Klyvkil är också bra.

Bygg en stadig sågbock redan idag.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Daltorpet »

Det är ett grymt stort ämne som verkligen kan variera beroende på många faktorer. Jag tänker att är det en specifik gård ni vill driva runt som idag redan drivs runt med hjälp av moderna hjälpmedel eller är det mer av en random stuga med en plätt skogstomt till som bara använts som sommarstuga tidigare?

Vad är målet med att den ska drivas runt, ska gården försörja er helt med mat, värme, vatten och skydd eller bara vara ett komplement till en i övrigt proppfylld bol? Tex hugga lite extra ved och odla en liten plätt potatis och morötter.

Ska gården innehålla djur? Hur många ska gården kunna försörja?

De allra flesta manuella verktyg är ju bra och har sitt användningsområde men det beror ju på hur man tänker sköta gården vad som verkligen behövs och vad som är överflödigt.

Några saker som är utöver det som skrivits innan.
Slipmaskin (vev eller tramp)
Skottkärra/vagn
Köksredskap (mal, köttkvarn, visp etc etc)
Hinkar och bärhjälpmedel
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Omnivore »

Fyllhackan såg klart intressant ut. Kan vara något för köksträdgården och potatislandet.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av mango »

Bra ämne! Jag kommer inte på så mycket mer på rak arm än det som redan nämnts, förutom taljor/block/hissning/firningsutrustning, dvs lyftanordningar med utväxling.
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"