Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Vill även slå ett slag för kofoten, där spett och slägga inte kommer in kan kofoten göra underverk samt viseverca.

Huggmejslar:för sten, betong, tegel mm. Går nödtorftigt att dela större sterna eller borra som man gjorde förr i tiden. Slå vrida slå vrida osv.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Daltorpet »

Pannmur.
Vevbar tvättmaskin.
Vävstol

Sen om man har djur.
Hovslagar + klövutrustning.
Fårsaxar
Hyfsat lager till vetrinärvård.
Slaktmask
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Finns det nya vevbara tvättmaskiner att få tag på eller är det ett loppisfynd att söka efter?

Vad spec kan man behöva för att utöva hovslageri?
Hovtång gissar jag på först. Har sett nån typ av skedkniv när jag kikat på tuben åsså smidesspec saker men nått annat?
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

Hyvlar.
En putshyvel och en rubank skulle jag tro mam kommer långt på. Ett gäng stämjärn av kvalite kan i nöd improviseras till andra mer speciella hyvlar... eller användas som de är. Tror man kommer rumt med ett startset om 4-5 st.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Daltorpet »

Kråkfot skrev: 03 feb 2022 19:09 Finns det nya vevbara tvättmaskiner att få tag på eller är det ett loppisfynd att söka efter?

Vad spec kan man behöva för att utöva hovslageri?
Hovtång gissar jag på först. Har sett nån typ av skedkniv när jag kikat på tuben åsså smidesspec saker men nått annat?
Vi köpte våra på blocket men det finns nya också.

Frugan är utbildad hovslagare så du ska få ett bättre svar sen. Men jag vet att hon har ganska mycket olika tänger och avbitare samt sömmar. Raspar och hammare. Gärna ett städ för att forma skorna så de passar. Det finns också hjälpmedel för att hålla uppe hovarna medans man skor.

Jag vet också att hon har ett kit som är riktigt stort för "hemmabruk" och ett litet kit när hon är på tävlingar och så där för att bara kunna slå på skor om det är någon som tappat dem. Dvs skorna är redan anpassade och hoven är redan verkad.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1708
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Tank »

Ett par spett av bra kvalisort.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av maskros »

En sån där borr som man har när man borrar i stockar till timmerstugor. Vet inte vad det heter, nåt med dymling tror jag. Som ett T-handtag och sen en fet träborr som är lång. Kan tänka mig att man hellre bygger med timmer än plank om inga sågverk finns.

Själv har jag köpt mig en manuell spridarvagn för utsäde, egentligen för gräsfrön, men det slår att gå och kasta för hand. Köpte min på Biltema https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000022545

En hästplog har jag också stående och en hästräfsa och lite annat smått och gott för odling och slåtter. Billigt när folk vill bli av med det. Bonnauktioner där de säljer ut lösöre från smågårdar är en höjdare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av xsive »

En ässja med manuell bälg, städ modell rejält och lämpliga verktyg för järnarbete.
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Kråkfot »

maskros skrev: 03 feb 2022 21:02 En sån där borr som man har när man borrar i stockar till timmerstugor. Vet inte vad det heter, nåt med dymling tror jag. Som ett T-handtag och sen en fet träborr som är lång. Kan tänka mig att man hellre bygger med timmer än plank om inga sågverk finns.
Japp, kallas för navare (eller narvare i vissa sammanhang)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Navare

Ett tips, om ni hittar en på en loppis. Kika på skruven längst fram i borret. Är den skruven paj går den inte att använda till något...utom att borra i jorden då.
Den skruven drar borren in i trät så bladen i borren kan skära. Gäller även borrar till borrsvängar. Titta på skruven!
Sen om den är sne eller en flisa har gått, det kan man fixa
Ursus

Re: Handverktyg för Off grid/shtf/gratis motion(GM)

Inlägg av Ursus »

Nu tänjer jag lite på gränserna för vad som räknas till "handverktyg", men en gammaldags blåslampa typ Primus är värd sin vikt i guld. Går till och med att göra enkelt smide med en blålåga.

OBS!

Om du köper en sådan, se för helvete till att den är tät och inte läcker. Enklast är att tömma tanken och doppa den i en vattenhink. Stiger bubblor från vred och lock så är den otät. Om den drivs på fotogen kommer du att behöva rejäla mängder tryck för att få en sprutande dimma. Minsta läckage och trycket lämnar på nolltid. Är den bensindriven kan detta läckage rentav bli livsfarligt.

Fogas har reservdelar och packningar, men bered dig ändå på att den blir meckigt att få igång en sliten lampa.
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"