Varning för troll!!!

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av Marie »

Jag skrev ett inlägg om desinformation/informationspåverkan inne på anslagstavlan, där finns en PDF du kan läsa o få lite riktmärken på hur du kan tolka information osv, :) Länk: viewtopic.php?t=2187

Sedan risken för "ryss troll" här inne är extremt liten.. Detta är för litet forum för att driva sådan informationspåverkan på.. samt att försöka påverka folk som redan har garden uppe(preppers som teoretiserar olika scenarios) är ungefär som att gå fram till en person o säga.. om 30sekunder slår jag dig på hakan.. Ganska låg sannolikhet att man kan träffa den hakan, då personen hinner gå iväg i lugn o ro på den tiden eller ta ett skosnöre o knyta ihop händerna på förövaren under de 30 sekundrarna.

Många som är preppers har redan en gard uppe och är lite kritiska till information... så därför är det ganska meningslöst för troll att försöka påverka här inne... Samt forumet har för få medlemmar, så de når inte ut till en "massa".
Utan större forum/sociala medier är målet då det når ut till en större publik.

Dock finns alltid undantag som bekräftar regeln, så man ska aldrig förlita sig på något till 100% utan källkritik. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 04 feb 2022 16:32 Sedan risken för "ryss troll" här inne är extremt liten.. Detta är för litet forum för att driva sådan informationspåverkan på.. samt att försöka påverka folk som redan har garden uppe(preppers som teoretiserar olika scenarios) är ungefär som att gå fram till en person o säga.. om 30sekunder slår jag dig på hakan.. Ganska låg sannolikhet att man kan träffa den hakan, då personen hinner gå iväg i lugn o ro på den tiden eller ta ett skosnöre o knyta ihop händerna på förövaren under de 30 sekundrarna.
Jag tänker lite tvärt om. Lyckas man trolla ett gäng preppers, som kanske är allmänt misstroende, så påverkar man en grupp som möjligen har hyfsat stor förmåga att påverka andra.

Jag tänker att preppers, även om man inte är outad rakt av, ses av bekanta som lite udda men ibland värda att lyssna på då deras analys skiljer sig från mängden. Därmed kan en psyops mot preppers, i så fall alltså, vara rätt effektiv.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av lupl »

Jag har fullt förtroende för admin/moderator.
Ingen är fullkomlig, men de är nog fullt kapabla att hitta ev. troll.
Ursus

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av Ursus »

Mja, jag kan inte erinra mig att jag har sett någon större trollaktivitet här. Det var en spambot kallad "jeannette" som skickade ett google-översatt inlägg med länk i en sjukvårdstråd. Den anmälde jag och den försvann.

Över åren, både här och på SS, har det dykt upp medlemmar vars avsikter och/eller mentala tillstånd man har undrat över, men skulle inte säga rysstroll i ordets rätts mening. Nyttiga idioter, möjligtvis, men inte betalda troll.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 04 feb 2022 19:06
Marie skrev: 04 feb 2022 16:32 Sedan risken för "ryss troll" här inne är extremt liten.. Detta är för litet forum för att driva sådan informationspåverkan på.. samt att försöka påverka folk som redan har garden uppe(preppers som teoretiserar olika scenarios) är ungefär som att gå fram till en person o säga.. om 30sekunder slår jag dig på hakan.. Ganska låg sannolikhet att man kan träffa den hakan, då personen hinner gå iväg i lugn o ro på den tiden eller ta ett skosnöre o knyta ihop händerna på förövaren under de 30 sekundrarna.
Jag tänker lite tvärt om. Lyckas man trolla ett gäng preppers, som kanske är allmänt misstroende, så påverkar man en grupp som möjligen har hyfsat stor förmåga att påverka andra.

Jag tänker att preppers, även om man inte är outad rakt av, ses av bekanta som lite udda men ibland värda att lyssna på då deras analys skiljer sig från mängden. Därmed kan en psyops mot preppers, i så fall alltså, vara rätt effektiv.
precis... du har redan garden uppe, där med är det svårare att påverka dig med falsk information.
Det är din misstänksamhet som troll inte uppskattar, för att det krävs för mycket energi och tid för att påverka några få..
Om du vill ha ett äpple från äppleträdet... lägger du enorma mängder tid o energi att ta äpplet i toppen, eller tar du äpplet som hänger längre ner som du når från marken?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1428
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av jr_36 »

Var säkert då bara spamposten som dök upp, och togs bort. Men som andra skrivit nästa gång, peka på problemet mha "annmäl"-verktyget. Att bara vifta händerna i luften ger inte så mycket. Är det spam så kan det dröja tills en admin är aktiv innan det tas bort.
xsive skrev: 03 feb 2022 21:04 Sen kan man som jag dra det till sin spets även ta risken att anmäla inlägg gjort av någon från forumets ledning... :smack:
Det är annars lätt att missförstå saker på ett forum och man riskerar läsa in något i text som inta alls var menat av den som skrev
Ja, självklart ska man anmäla mod/admin om vi skulle prata i nattmössan! Är extra viktigt för just admin/mod för att hålla uppe forumets kvalité för både gäster och medlemmar. Annars skulle det se skumt ut.
lupl skrev: 04 feb 2022 19:14 Jag har fullt förtroende för admin/moderator.
Ingen är fullkomlig, men de är nog fullt kapabla att hitta ev. troll.
Tack för förtroendet :) *laddar hagelbössan med slugs för trolljakt*
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av vantohal »

Håller med någon föregående som skrev att det här nog är en svår miljö för ett troll.
Nu vet jag inte vad troll betyder längre tror jag, förr var det folk som skrev trådar för att skapa uppståndelse, nu verkar det handla om att påverka till stora beslut. Jag tror vi är för smarta här inne, men vad vet jag.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av rödluvan »

Om du menar diskussioner kring läkemedel så är det väl främst för att man vill veta om det finns moderna ersättare till dem som är säkra att använda.
Det är ju inte liktydigt med att man kommer att använda dem, bara att man vill veta mer så att man vet hur man skall göra i händelse av en verklig nödsituation. (en del äldre droger är ju inte bra att använda idag även om det är ett nödläge)

Sedan kanske språkbruk och ordval gör det förvirrande men då är det ju bara att fråga vänligt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av Timmerstugan »

Jag har också haft mina misstankar om troll. T.ex. "Finns några egentliga anledningar för en X att ha ett Y?"
Det låter lite som "Ska en grottmänniska verkligen behöva göra upp eld?".
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Varning för troll!!!

Inlägg av mango »

Tröttsamt detta tjat om troll. Klart det finns medlemmar som uttrycker åsikter som kan te sig idiotiska i andra medlemmars ögon, men det behöver inte nödvändigtvis vara ryska troll för det va?

Vet för övrigt inte om Kreml är så mycket värre än Bryssel, så nu kan ni skrika troll igen!
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."