Stora bilar, stora hundar och downsizing

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Poolhog
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 jan 2022 07:30

Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Poolhog »

I tiden efter att samhället har kollapsat kan det vara svårt att köpa bensin till sin törstiga bil med v8, köpa mat till sin Newfounlandhund som väger 60kg, eller diesel till ett 16kW reservkraftverk. Kom att tänka på tyskarna som fastnade i tullen med sin stora amerikanska bil.
zombie.jpg
zombie.jpg (120.22 KiB) Visad 471 gånger
Jag har alltid sett downsizing som en prepping grej, en moped istället för en bil, en liten hund på 10kg istället för en bjässe på 60kg, och så vidare. Lika så att förbereda sig på att leva utan el, istället för att köpa ett dieselaggregat. Jaktgevär i kaliber .22lr istället för 9,3x62?

Vi lever i ett samhälle med överflöd, det måste vara en stor omställning att leva i ett samhälle där alla resurser är knappa, efter SHTF. Hur gör ni, resonerar ni likadant?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av bastard »

eller ha flera olika saker så man kan ta det som passar, fordon pang, elverk

att minska energin i huset så kan man kallställa några rum över vintern, eller bara värma upp över helgen

el är riktigt trevligt
ex belysning och en hel massa andra saker
är man relativt söderut så kan man få en hel del även vintertid med solpaneler , och överflöd sommartid

att ha flera fordon funkar
från enklaste moped för kortare saker till flökebilen för att dra iväg och inte komma tillbaka mera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av EN brun böna »

22lr går bort för mig i alla situationer. Mestadels för att det är engångsladdade patroner som inte går att ladda om, visst finns de som gör det men då går det bara att ladda ett skott i taget och patronen måste vridas rätt efter vart slagstiftet tog förra gången, sedan får man be en bön och hoppas att det finns nog tändsats kvar i patronen.
Att ha ett lager med tändhattar och krut samt laddutrustning är ett bra prepp oavsett. Finns många små lätta kalibrar att välja mellan.
Poolhog
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 jan 2022 07:30

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Poolhog »

Jag tänker att stealth är en viktig faktor här, med en ljuddämpad 22lr(snart tillåtet om lagändringen går igenom i sommar) kan man jaga utan att dra uppmärksamhet till sig. Börjar det smälla 300 winmag är jag rädd att man drar uppmärksamhet till sig, från folk som är hungriga, och kanske en del som har värre avsikter. Samma sak med mopeden, den susar runt på grusvägarna utan att dra allt för mycket uppmärksamhet till sig, SUV:en med dödskallarna på är det ju värre med.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker väl lite lika men ändå inte. En redig v8 har jag inte råd att köra även om jag skulle vilja det. Men sen ser jag nog inte att jag skulle använt en sådan i riktig shtfsituation ändå. En lagomt stor bil som ändå inte drar så mycket tror jag är bäst.

Jag har två hundar i den viktklassen (lite tyngre till och med) De är gamla nu och det blir inte att skaffa några nya. Jag har 3,5 jakthundar (halvan är en labrador :lol: ) och de äter tillsammans ungefär hälften av vad kangalerna gör. Men jag kommer absolut skaffa ny jakthundar när dessa går ur tiden men det beror nog mer på vanligt intresse än preppingintresse.

Jag försöker också klara mig så mycket som möjligt utan el även om det tummas på ordentligt nu när man har familj. Jag har heller inga problem med "egen producerad" el eller elektriska hjälpmedel och motorer. Det är just att jag inte vill ha indragen el. Det är egentligen inte heller ett preppingintresse utan mer för att jag tycker om känslan. Det lutar väl dock att det måste ändras för familjens skull.

Angående vapen kan jag absolut tycka att en 22lr är bra men jag skulle inte bara vilja ha en sådan. Jag helt klart att efter ett år efter shtf så kommer det knappt finnas några större djur än räv och grävling kvar ändå. Men man har absolut inte samma möjligheter om man haft ett vapen med större kaliber. Jag tror inte det kommer avlossas alltför många skott ändå av ett grövre gevär efter shft. Säg att du har 1000 skott 308 det är 20 askar och det skulle man nog komma väldigt långt på. En 22lr tror jag dock man kan skjuta skapligt många smällar (småfåglar och ekorrar på bakgården) då den dels inte ger någon större köttförstöring.

Summa summarum jag tänker nog som bastard att helst vill jag lite av allt möjligt. Men måste jag välja så går jag på de mindre alternativen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av maskros »

Tycker det ligger mycket i tankarna om downsizing även om jag inte tar det fullt så långt. Jag nöjer mig med ett enfas elverk och försöker komma bort från beroendet av el så mycket som möjligt (och det är svårt) för att istället betrakta el som en bonus. Moppe är bra, än är det ett komplement till bil, sen kan jag mycket väl tänka mig att det blir bilen eller traktorn som blir komplement.

Det är väl ungefär som att spara pengar: Nån sa att man inte blir rik av de stora inkomsterna utan av de små utgifterna. Det är inte hela sanningen men det finns sanning i de orden.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Försöker också göra mig så oberoende av elen som möjligt. Är inte ensam i hushållet så oftast får det kompromissas. Jag vill ha en ordentlig vedspis, hon tycker det tar för mkt plats. Hade redan vedpanna och kamininsatts. Fick bli smal spis. Inte bra men bättre än inget. Jag ville satsa rätt mkt på biodling då det även ger lite inkomst. Blev bara några kupor. Mkt av det jag investerar i är för att dra ner månadskostaderna så jag kan skattejobba mindre och få mer tid till att bli mindre pengaberoende och då alltså mindre känslig för ekonomiska kriser. Mat och värme är stora kostnader. Ju mer av det jag gör själv ju mindre behöver jag lönearbeta för det. Jobba hemma är inte att jobba.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Omnivore »

Daltorpet skrev: 05 feb 2022 10:46 ...
Angående vapen kan jag absolut tycka att en 22lr är bra men jag skulle inte bara vilja ha en sådan. Jag helt klart att efter ett år efter shtf så kommer det knappt finnas några större djur än räv och grävling kvar ändå.
Är inte så säker på det. Ett rejält SHTF med WROL och hela paketet kommer att ta död på sanslöst många människor. Storstäderna, som härbärgerar största delen av befolkningen, kommer att bli i princip obeboeliga med tanke på alla döda kroppar som ingen utom kråkfåglar och andra asätare tar hand om. Sjukdomar kommer att grassera och bland de flyktingströmmar som uppstår blir människan människans varg. När dammet lagt sig har befolkningen minskat avsevärt. De som bor tillräckligt avskilt och har möjlighet att leva off grid kommer att klara sig och viltet kommer nog att räcka till dem.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 05 feb 2022 15:01
Daltorpet skrev: 05 feb 2022 10:46 ...
Angående vapen kan jag absolut tycka att en 22lr är bra men jag skulle inte bara vilja ha en sådan. Jag helt klart att efter ett år efter shtf så kommer det knappt finnas några större djur än räv och grävling kvar ändå.
Är inte så säker på det. Ett rejält SHTF med WROL och hela paketet kommer att ta död på sanslöst många människor. Storstäderna, som härbärgerar största delen av befolkningen, kommer att bli i princip obeboeliga med tanke på alla döda kroppar som ingen utom kråkfåglar och andra asätare tar hand om. Sjukdomar kommer att grassera och bland de flyktingströmmar som uppstår blir människan människans varg. När dammet lagt sig har befolkningen minskat avsevärt. De som bor tillräckligt avskilt och har möjlighet att leva off grid kommer att klara sig och viltet kommer nog att räcka till dem.
Jag tänker så här: Om 85% av Sveriges befolkning skulle falla död ner en dag helt utan synbar anledning. Dvs inga bomber eller andra saker som även påverkar viltet. Då återstår ca 1,5 miljoner. Om 10% av dem som återstår skjuter en varsin älg under ett år så älgen i princip utrotad år 2..

Idag skjuter vi ca 80000 älgar per år för att hålla stammen reglerad ca 25% av totala populationen. Då är det en hyfsat reglerad avskjutning som tex att på det här området får inga kor fällas och på det här området får inga vuxna skjutas osv osv. Just för att skjuter man fel så kan stammen påverkas många år efteråt. Tänker man också att ingen håller efter rovdjur överhuvudtaget så kommer det bli en sjukt stor andel vilt som försvinner där på väldigt kort tid.

Tänker man att varje jägare skjuter ett rådjur och ett vildsvin också så har den skrapat ihop ca 200 kg kött på ett år och tillhör då jägaren en grupp om fem dvs 40kg var så blir det inte mycket kött kvar så den kommer garanterat att försöka skjuta mer vilt än det. Troligtvis kommer inte allt kött vara ätbart heller om man tänker på att det är svårt att lagra kött och Troligtvis chansar man lite mer vilket ledet till skadeskjutningar som resulterar i endera ett förlorat vilt eller att mer måste kasseras.

Då är det ändå räknat på att 50% av den kvarvarande befolkningen ca 750 000 personer inte äter eller jagar vilt överhuvudtaget.

Det kanske funkar något år om allt går tillbaka till normalt tillstånd sen. Men det kommer knappast att gå särskilt fort med tanke på att så många dött.

Nu blev det nog riktigt luddigt men tanken var att det inte finns så mycket vilt ändå. Inte ens en fjärdedel av jägarkåren idag kan skjuta en älg utan att övertrassera älgkontot som det är nu när allt sköts bra med regelverk osv.

Men sen är det som du säger att vissa områden kommer att klara sig bättre och vissa andra sämre.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Logic
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 feb 2022 17:52

Re: Stora bilar, stora hundar och downsizing

Inlägg av Logic »

Älgstammen har varit hotad även på 16 och 1700-talen, när folk jagade för att dom behövde mat. https://popularhistoria.se/vardagsliv/m ... ver-jakten

Frågan är väl om jaktplatserna är så svåråtkomliga att man inte kommer dit utan fungerande infrastruktur, bensinmackar, vägar etc.. jag har ingen aning om det. Men det låter troligt att jaktmarkerna inom rimliga avstånd från befolkningscentra ganska snabbt skulle bli tomma på vilt.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"