Morse

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Morse

Inlägg av vantohal »

Är inte morsekod nästan oumbärligt i skarpt läge? Jag tänker mig att det kan användas också under väldigt dåliga förhållanden, med lägre uteffekt, sparar batteri och kan användas på fler kommunikationssätt än rösten. Det kan användas visuellt med, ja, en ficklampa, eller i dagsljus med en skylt eller genom väggarna genom knackningar.
Ni som tog amatörradiocertifikat för "länge sedan" hade väl det som krav enligt min förståelse? Jag höll på med det lite under värnplikten och håller nu på att fräscha upp lite och har engagerat en kompis.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Morse

Inlägg av Timmerstugan »

Klokt. Jag håller med. Morse med ficklampa skulle vara kung om man bemästrade det.
Jag studerar just nu for hamradio-licens. Morse verkar inte vara ett krav vilket är synd.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Morse

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte, men jag tycker också att man använder det mest hela tiden och man är ju som ni säger heller inte bunden till någon bestämt teknologi i egentlig mening. Man kan ju till och med signalera med en gammal halsduk eller jacka om det krisar (det finns ju dock förbättrade system för avancerad signalering med enfärgade flaggor), eller som nämndes en vanlig ficklampa.

Man kan ju även ganska enkelt förvränga meddelandet så att det tar litet längre tid för andra att begripa det om man tex använder vissa sidor i en bok för att dechiffrera alfabetet, osv...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Logic
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 feb 2022 17:52

Re: Morse

Inlägg av Logic »