Morse

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Morse

Inlägg av vantohal »

Är inte morsekod nästan oumbärligt i skarpt läge? Jag tänker mig att det kan användas också under väldigt dåliga förhållanden, med lägre uteffekt, sparar batteri och kan användas på fler kommunikationssätt än rösten. Det kan användas visuellt med, ja, en ficklampa, eller i dagsljus med en skylt eller genom väggarna genom knackningar.
Ni som tog amatörradiocertifikat för "länge sedan" hade väl det som krav enligt min förståelse? Jag höll på med det lite under värnplikten och håller nu på att fräscha upp lite och har engagerat en kompis.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Morse

Inlägg av Timmerstugan »

Klokt. Jag håller med. Morse med ficklampa skulle vara kung om man bemästrade det.
Jag studerar just nu for hamradio-licens. Morse verkar inte vara ett krav vilket är synd.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Morse

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte, men jag tycker också att man använder det mest hela tiden och man är ju som ni säger heller inte bunden till någon bestämt teknologi i egentlig mening. Man kan ju till och med signalera med en gammal halsduk eller jacka om det krisar (det finns ju dock förbättrade system för avancerad signalering med enfärgade flaggor), eller som nämndes en vanlig ficklampa.

Man kan ju även ganska enkelt förvränga meddelandet så att det tar litet längre tid för andra att begripa det om man tex använder vissa sidor i en bok för att dechiffrera alfabetet, osv...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Logic
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 feb 2022 17:52

Re: Morse

Inlägg av Logic »

Jag kommer ihåg att det fanns signallampor i lumpen, en del hade en liten persienn som öppnades och stängdes när man tryckte på en knapp. Det fanns även en modell med en strömbrytare istället, dom var nog för övningsändamål.

Morsesignaleringen har lite fördelar, säkert ett antal km i räckvidd(line of sight förståss) och svår att avlyssna från andra vinklar.
morse.jpg
morse.jpg (13.99 KiB) Visad 662 gånger
Ursus

Re: Morse

Inlägg av Ursus »

Startade denna tråd för ett år sedan:

viewtopic.php?p=18759#p18759

Sedan dess har jag lärt mig morse i princip utantill; bokstäver, siffror samt de viktigaste kommandona/förkortningarna. Har väl ett hyfsat flyt på att sända, lite sämre på att ta emot, men gör framsteg.

Har varit en väldigt tillfredsställande resa att lära sig morse, och inte alls så svårt som jag trodde. Lättast för mig var att visualisera kodsträngarna i huvudet som bokstäver av punkter och streck. Det är tydligen också en ganska vanligt mnemonik för att minnas just morsekod. Efter ett tag börjar det blir ett slags "andra alfabet" och det sitter fingrarna och öronen.

Kan rekommendera att söka lite på appar till telefonen där man kan såväl lyssna som öva sändning.
Logic
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 feb 2022 17:52

Re: Morse

Inlägg av Logic »

Att lära sig signalera morse går snabbare än att lära sig telegrafera morse, dom flesta verkar vara "visual learners" åtminstone när det kommer till morse. Det hade varit intressant med ett test för att se räckvidden med en sådan lampa...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Morse

Inlägg av bastard »

nuförtiden så finns det ljuskällor som tänds och släcks snabbt, så en sådan lampa är passe, men kul som teknisk kuriosa
om man nu inte måste gå tillbaka till saker som inte annvänder elektricitet

men laser och lysdioder är bra att blinka med, dock inte dom vita lysdioderna

med laser och lite effekt och klar luft så kommer man så långt man ser, ex månen, eller höga moln

lasern är svår att se om det är klar luft och man inte är nästintill strålen , lättast att se därifrån man belyser, kolla längs med en laser med lite effekt och ack vad dammig luften är

en sak är ir laser vilket ännu färre ser

i dagsläget är morse även bra för maskin läsa och sända
vilket gör att man kan lyssna länge och kolla vad som hörts i etern
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Morse

Inlägg av Jakob »

En visuell signal är nåt helt annat än en hörbar signal. Det finns ingen garanti för att en van morseoperatör kan läsa morse från en lampa.

Punkter och streck.. är fel sätt att lära sej. Då måste ljudet omvandlas till symboler som i sin tur omvandlas till bokstäver. Då lär man sej på sin höjd att ge morse med moderat hastighet. Att tolka förblir svårt.
Bättre att skippa punkter och streck helt och hållet. Omvandla ljud till bokstäver direkt, då går det att komma upp användbar hastighet.

Man lär sej läsa skriven text genom att känna igen bokstäverna, sen känner man igen ord och till sist känner man igen ord genom att iaktta ordets första och sista bokstäver samt längden på ordet. Det samma sker också då man lär sej morse. Man börjar känna igen ord.
Då du läser en bok så betraktar du inte bokstaven "a":s runda former, inneslutna yta eller dess två svansar. Detsamma med morse - bokstaven känns inte igen från punkt och streck, man känner igen den från att den låter di-daa i örat.

Det tar några hundra timmar att lära sej morse. Inget kommer gratis. Punkter och streck är bortkastad tid som man aldrig får tillbaka.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
flatlander
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jan 2022 21:08

Re: Morse

Inlägg av flatlander »

Sitter hemma och försöker lära mig jag också.
Knackar ut texter på nyckeln, lyssnar till ljuden och försöker repetera utan att titta allt för mycket på alfabetet.
Har fortfarande svårt för att lyssna men jag har väldigt nyss börjat så ibland är det svårt att särskilja men det blir ju lite bättre dag för dag.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Morse

Inlägg av Vattendrag »

Kör tecknen i 80-takt med förlängt mellanrum. Då är man tvungen att lyssna på hur tecknen låter så man undviker att räkna punkter och streck. Sedan när det sitter kan man backa till den fart man är bekväm med vilket för mig är 60-70-takt med nyckel (fast jag kör mest med bug).

Men CW är inte det energieffektivaste vill jag påstå. De digitala moderna kan brygga samma avstånd med lägre effekt.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"