Vattenrening med aktivt kol.

Allt om vatten
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av Kråkfot »

Sitter o funderar på vattenreningskapacitet i hushållet.
Sawyer och lifestraw i all ära men om man är relativt stationär, har tillgång till en sjö och kan säg behöva filtrera större mängder vatten i stöten. Skulle typ julas vattenfilter med aktivt kol funka för en hemmalösning? Exempelvis hämta vatten i sjön och slanga genom filtret till "rena" dunkar för att dricka ur sedan?

Lägger länk som ref men är inte låst till ju-la eller feltema.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... er-438008/

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... er-438011/

Nånting i den storleken och inte en såndär klocka eller mindre varmvattenberedare...har sett en sån man sätter på kökskranen men det hjälper ju inte när vattnet från kommunen tar slut....

Anledning till aktivt kol är om vattenkällan (skymningsläge, shtf)fått ev läckage av petroleumprodukter eller andra mer högaktiva partiklar....

Eller finns det någon annan lösning, filter, kombo?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av Charlie** »

Det funkar säkert men vad jag förstår så kräver den där uppsättningen tryck i kranen? Det finns många färdiga lösningar med både keramiska- och/eller kolfilter för situationer där man måste samla råvatten som renas till dricksvatten. Många av dessa fungerar med självtryck, dvs en vattenbehållare med kran utan eldriven pump.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av entropi »

Jag har några såna liknande de där filterpatronerna.
Använder kolfilter på trycksatt dricksvatten, men jag har också haft ett på en ibc tank med självfall. Det fungerade bra med självfallet, fast jag testade bara med partikelfilter, så kan inte säga något om kolfiltret även om jag tror det skulle fungera.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av Kråkfot »

Jul-las är ju billig, filtret också så det skadar ju inte att prova, annars har man ju en att montera i huset v.b.
Är bommulsgarnet ett förfilter?antar jag. Ska det i såfall monteras i serie med två hållare: fulvatten=>förfilter=>kolfilter=>rent vatten.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av FCR2 »

Jag hade polypropylen 5um och kol filtret monterat efter mitt avhärdningsfilter. Det visade sig att det blev för högt motstånd så avhärdningsfiltret orkade inte trycka igenom. Jag skulle istället monterat polypropylen filtret före avhärdningsfiltret och bara filter storlek 20um. Och inget kolfilter alls.

Dvs ha inte för litet filter utan rejält tryck i rören.

Ps jag har säkert rört ihop enheten för filter förmågan.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av Kråkfot »

Jag e ingen rörmockare men e ju inte omöjligt att det krävs tryck för att det ska funka.

Jag har spånat på lite olika användningsområden, dels som fristående vattenrening i större skala i hemmet. Då tänker jag kanske via självtryck. Fulvatten i nån dunk högt upp och filtret nedom samt utlopp i dunk för rent vatten. Tänkte då jag har flera sjöar i närområdet men känner att jag vill ha lite mer reningskapacitet stationärt än de traditionella campingfiltren(har sådanna också).

Kolfilter var ju mest utifall det kommunala vattenförsörjingen blir diselförgiftat i ett skymningsläge. Men det kanske inte hjälper mot det. Skulle ju vara toppen om det gick att montera innan vattenkranen i köket för ev parasitspridning. Bara som ibland användning.

Bra eller dum ide?

Någon som vet mer om aktiv kolnfiltrering? Kikar lite men hittar väldigt basic info. Har ju inte supervässat min google-fu...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vattenrening med aktivt kol.

Inlägg av maskros »

Vi har grävd brunn. Ibland, speciellt på vårar och höstar, smakar det jord och multna löv om vattnet. Vi har kolfilter eller 20 micro mekaniskt filter. Vi växlar alltså lite slumpartat beroende på humör och vad jag får tag i när det är dags. Filtret filtrerar endast vattnet i köket, sitter en större hållare med patronfilter på kallvattnet under diskbänken. Vi upplever ingen jätteskillnad mellan filtren, möjligen att mer av smaken försvinner med kolfiltret.

Innan ett strömavbrott på vintern rensade hela pumprummet hade vi ett stort 20 micro filter på utgående ledning från pumprummet och kolfiltret i köket. Det mekaniska var för att skydda alla kranar och ventiler i huset eftersom vi får med nån slags stendamm i vattnet och kolet för smaken. Vi har inte tagit oss samman att montera nytt än. Jag skulle säga att för smak och lukt funkar det bra med ett mekaniskt om det bara är lite grodbajs och skogsmarksvatten som hamnar i brunnen, att kol tar bort bort mer smak och att filtrena i vårt ganska rena vatten räcker mellan ett halvt och ett år.

Vad som händer om man blandar diesel och tungmetaller i vattnet har jag ingen aning om.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Vatten"