Ny uniform

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Ny uniform

Inlägg av maskros »

Gissningsvis högt ställda krav och det ser seriöst ut. Hoppas de släpper civila versioner med samma specar men utan försvarets mönster.
https://cornucopia.se/2022/02/m90-unifo ... -systemet/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Ny uniform

Inlägg av deadrabbit »

De ser fina ut. Skulle vilja se behind the scenes på de gedigna testerna eller åtminstone en recension från Sverige och vår grannländer.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny uniform

Inlägg av Parabellum »

Spontant är jag inte imponerad, men skall bli intressant och roligt att få prova, känna och klämma på detta system.
Ett litet land som Sverige är behöver robusta kläder när det kommer till materialval och sömnad.
Vid en konflikt så kommer vi sättas i blockad och med det så knips försörjnings linjerna av och då behöver vi materiell som är bra och håller länge samt att det går att reparera det vi har på ett tillfredställande sätt.
M90 systemet lyckas med detta, men det är precis det.
Det jag ser på videon är ett hitec system som säkert är bra för friluftsverksamhet och expeditioner, men inte ett långdraget krig där män och kvinnor är beroende av sin utrustning utan möjligheter till att enkelt byta det som går i sönder.
När vi nu bygger upp försvaret igen så måste man väl ändå tänka invasionsförsvar, inte insatsförsvar tänker jag.
Men jag har säkert fel. :)

Från en sann GGG när det kommer till sådant här!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ny uniform

Inlägg av Charlie** »

Att det skall vara slitstarkt är ju en förutsättning, liksom även flamskydd. Jag hoppas att man haft samma kravspes som på "gamla" m/90 gällande flamskyddet. Jag sätter "gamla" inom citattationstecken för jag gjorde värnplikten i m/59 :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Ny uniform

Inlägg av Omnivore »

Jag tyckte att det såg väldigt bylsigt ut men de som kan sånt här vet väl om det går att röra sig obehindrat i tygsjoken. Sedan skall väl all möjlig utrustning och vapenarsenal hängas på. Verkligheten är en sak och dataspel en annan men min första tanke var: vilken level i stealth och agility får man i allt det där?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Ny uniform

Inlägg av Ursus »

Både ris och ros från mig.

+ Huva. Äntligen har västerländska krigsmakter fattat värdet av huva, även på ordinarie vapenrock. Har inte mycket gott att säga om öst, men den detaljen har medföljt i många decennier sedan Sovjettiden.

+ Kängorna. Om de avbildade kängorna är ny standard (kanske är det sedan förut? har inte hängt med så noggrant) är det är en gudagåva. Verkar vara mer Kampfstiefel-stuk. Om det är något som svenska försvaret har gjort jävligt dåligt under all nedtecknad historia så är det skodon. Svårt att avgöra vilken av M59 och M90 som var värst. M59 var som att ha båtar på fötterna, M90 är sladdriga och utan stöd.

+ Dämpade knän (?). Första dagen i fält tog vår psykopatiske förste sergeant ut oss på en grusväg för knäfallsövningar. Gång efter gång skulle vi dunka ned på knäna på grushelvetet och sedan gå ned i liggande ställning. Två bassar fick skickas hem någon vecka senare med havererade knän. Sadism åsido så är någon form av integrerat knäskydd riktigt bra, med tanke på hur mycket tid en soldat spenderar på att krypa.

+- Ullunderställ är ett steg i rätt riktning, men jag undrar om det kommer att finnas tillräckligt? Det är relativt intensiv insats att producera ullkläder, och kommer dessa att hålla mer än en omgång värnpliktiga 19-åringar som skall ut och härja?

- Combat shirts bland vanliga soldater har jag aldrig fattat grejen med. Känns lite för amerikaniserat och "black ops".

- Personlig åsikt: Sveriges försvarsmakt har inget i öknen att göra, därför kan vi skippa den delen.

- Ingen snygg skärning. En uniform skall inge respekt. Ett par rejäla dragskor för att tajta till midjan hade varit nice. Annars är det lite risk att man ser ut som en dagisunge på utflykt i äldre syskons friluftskläder.

Blir även nyfiken på eventuella stridshandskar. Kan man dessutom hoppas på att de produceras inhemskt; undantag för Woolpowers underställ?
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Ny uniform

Inlägg av Kardinal »

Tycker det ser bra ut. Hade mest önskat att man hade djupdykt i kamouflage istället för att göra ett mindre M90. Känns extremt icke-innovativt.

Ursus skrev: 09 feb 2022 08:08 +- Ullunderställ är ett steg i rätt riktning, men jag undrar om det kommer att finnas tillräckligt? Det är relativt intensiv insats att producera ullkläder, och kommer dessa att hålla mer än en omgång värnpliktiga 19-åringar som skall ut och härja?

- Combat shirts bland vanliga soldater har jag aldrig fattat grejen med. Känns lite för amerikaniserat och "black ops".
Gissar att Ullmax kommer göra en blandning av ull och syntet.

Combat Shirts bär man för att det blir svettigt, varmt och skavigt att bära plattbärare över vanlig fältjacka. Det är skräp. Det är alltså en organisk utveckling och ett resultat av att våra soldater fått utrustning för det här seklet, istället för det förra. Då är det väl rimligt att de även får en uniform som är anpassad för detta? Anledningen till att den typen av plagg blir allt populärare är inte att det ser häftigt ut, utan för att det behövs.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Ny uniform

Inlägg av Ursus »

Kardinal skrev: 09 feb 2022 16:44 Combat Shirts bär man för att det blir svettigt, varmt och skavigt att bära plattbärare över vanlig fältjacka. Det är skräp. Det är alltså en organisk utveckling och ett resultat av att våra soldater fått utrustning för det här seklet, istället för det förra. Då är det väl rimligt att de även får en uniform som är anpassad för detta? Anledningen till att den typen av plagg blir allt populärare är inte att det ser häftigt ut, utan för att det behövs.
Tack för förklaring, köper den! Men är det meningen att samtliga fotsoldater skall bära platecarriers numera? När jag lumpade var det mer av ett privilegium för typ Nordic Battle Group och de som skulle till utlandet, vi övriga fick slita med de där hemska, bylsiga kroppsskydden som man hade under uniformen och gjorde all verksamhet till svett och misär.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Ny uniform

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 09 feb 2022 16:50
Kardinal skrev: 09 feb 2022 16:44 Combat Shirts bär man för att det blir svettigt, varmt och skavigt att bära plattbärare över vanlig fältjacka. Det är skräp. Det är alltså en organisk utveckling och ett resultat av att våra soldater fått utrustning för det här seklet, istället för det förra. Då är det väl rimligt att de även får en uniform som är anpassad för detta? Anledningen till att den typen av plagg blir allt populärare är inte att det ser häftigt ut, utan för att det behövs.
Tack för förklaring, köper den! Men är det meningen att samtliga fotsoldater skall bära platecarriers numera? När jag lumpade var det mer av ett privilegium för typ Nordic Battle Group och de som skulle till utlandet, vi övriga fick slita med de där hemska, bylsiga kroppsskydden som man hade under uniformen och gjorde all verksamhet till svett och misär.
Alla soldater jag har stött på har burit Kroppsskydd 12. Med undantag för HV och saltare förband då. Heltidssoldater har rätt okej utrustning ändå, för att inte gå in på detaljer. https://www.soldf.com/personlig-utrustn ... 2-krsk-12/

Vissa i HV verkar dessutom fått stora friheter med materielen: https://www.forsvarsmakten.se/ImageVaul ... 11_135.jpg
Slava Ukraini!
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Ny uniform

Inlägg av Tank »

Kardinal skrev: 09 feb 2022 17:06 Vissa i HV verkar dessutom fått stora friheter med materielen: https://www.forsvarsmakten.se/ImageVaul ... 11_135.jpg
Lagom salta Hv gubbar utan BOA? :notme:
Det chefen inte ser... :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Kläder"