om det blir elände i ukraina

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

om det blir elände i ukraina

Inlägg av bastard »

funderar på konsekvenser om ukraina invaderas helt eller delvis av ryssland i närtid
finns en del som tror att det är risk för det
skippa den del

utan om det skulle hända, och usa och eu går in endast med sanktioner
så kan man fundera på vad som kommer hända på personlig nivå

finns det saker man borde gå ut och skaffa så fort det händer något
ex fylla på bränsle i alla dunkar man har
skaffa extra mat som bli dyr framöver

och liknande, funderingar på det?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Många lastbilschaufförer i EU är från Ukraina. Behöver inte betyda någonting men kan också skapa en hel del problem om de får för sig att ta lite ledigt och åka hem.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av Kråkfot »

Skulle tänka mig att om Ryss blir föremål för ekonomiska sanktioner så står nog ett cyberangrepp för dörren. Bland annat...

Tror även att för vår granne i öst äre lite väl häftigt att öppna upp fler skådeplatser i EU om man går in i Ukraina. Så fler större uppladdningar är nog inte att föreslå i det läget, men det är vad jag tror.

Alltså, prepp för en kortare störning i samhället typ mat, vatten, husgeråd osv. Jag tror(framförallt hoppas) att sammhällsviktiga strukturer har under det senaste halvåret jobbat fram lite backupplaner om cyberangrepp o liknande skulle falla på.

Hård konfrontation i norra europa ser jag som lite långsökt, men det är min högst ammatörmässiga kunskap. Som cornucopia skriver så är ju skenmanövrar och perceptionen av att vi tror en sak ochså händer något annat som tar oss på sängen det fina i kråksången.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av maskros »

Sanktioner -> Avstängd gas -> Energibrist -> Andra bärare (kol, olja, diesel, gasol, LNG) blir dyrare och brist uppstår ev. -> Strömavbrott -> ?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av bastard »

funderade åt det hållet med
och alla prisuppgångar som blir med ökade energipriser
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av entropi »

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att se hur mycket och vilken typ av livsmedel som exporteras till Europa av Ukraina, men fick inte fram någonting.
Jag tror att vi har en del spannmål och sånt därifrån.

På ett rent praktiskt plan tycker jag det är svårt - jag har varit i något sorts beredskapsläge så länge nu iom corona mm att man blir lite avtrubbad. Så jag faller tillbaka på vanlig preppingen: mat, kaffe, bensin, ved, likviditet/kontanter redo, cryptovaluta.
Ska duvbelkolla att gasen i husbilens tuber är fyllda också.

Sen har jag börjat spara undan backupdiskar med data om någon klipper internet, typ Wikipedia och annat jag lagrat sen tidigare. Tror jag lagt upp backipscript för sånt tidigare?
Idag ska jag linda in hårddiskarna i grillfolie, och krypteringsnycklar är sen tidigare antingen utstansade på metall eller finns i mitt huvud. Inte jätte troligt ännu, men bara utifall att någon börjar avfyra NEMPs i atmosfären.

Sen kan ju SWIFT stängas ned för verksamheter där ryska ledare varit inblandade, det är väl svårt att avgöra vilka det är.
Skulle ju tex kunna vara så att Revolut påverkas, har för mig att det startades av en ryss (dock ingen kunskap ifall han har något med Putin att göra).
Jag har ju tidigare tipsat om Revolut, men hoppas ingen tagit det som att lägga alla ägg i den påsen.

Utöver det lär de intensifiera aktioner liknande somaliernas hat mot socialen, drönare osv. Om vi har interna problem blir det svårare att stötta andra Europeiska länder när de blir angripa, och tvärt om.
De lär angripa kollektiva system som vatten och elförsörjning på ett sätt som gör att tilltron till dess stabilitet ifrågasätts och blir asymmetriskt svårt att åtgärda. Tex, förgiftar de vattnet på några ställen kommer alla undra om det går att lita på vattnet i deras kommun och det kostar massor att säkra upp.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av entropi »

Jag kan inte ändra inlägget ovan längre. Här är tråden för den som vill ladda ned en offline-kopia på en del kunskap

viewtopic.php?p=20053&hilit=kwix#p20053
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 12 feb 2022 10:17 Sanktioner -> Avstängd gas -> Energibrist -> Andra bärare (kol, olja, diesel, gasol, LNG) blir dyrare och brist uppstår ev. -> Strömavbrott -> ?
? = leverans- och produktionsstopp -> arga EU-medborgare -> inre oro och instabilitet.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av Marie »

Jag tror inte vi kommer påverkas så vi märker det i vardagen... några speciella saker som kanske är just Ukraina import.. Men jag vet inte om något.
Lastbilar.. nee de kommer rulla, det är många andra baltiska stater som rullar på våra vägar, samt de Ukrainska förarna kommer nog stanna utanför sitt lands gränser o jobba vidare.. jag tror inte de åker hem o krigar.

Stängd gas till Tyskland.. ja det kan ju påverka oss genom att det driver upp priserna.. Men jag tror ärligt att om vi får underskott på el så kommer nog svenska kraftnät prioritera svenska kunder istället för export, så nedstängning av förbrukare kommer bli utlandet istället för inhemskt... Så strömavbrott av den anledningen.. nopp.

Cyberattacker.. jaa, det sker ju redan, så det blir nog ingen mega skillnad, då Sverige inte är ett hot mot Rysslands invasion.. de kommer nog rikta sig mot de som är ett direkt hot och det är ju UK, USA och ettpar till som kommer bistå Ukrainarna vapen osv... så jag tror inte vi kommer bli utsett måltavla, möjligtvis sekundärt offer för att vi har it system som samverkar med måltavlornas IT system.. (coop är ett bra exempel på sekundärt offer)

Värsta scenariot... Det som verkligen kan bli ett problem med IT biten, det är om USA, Nato och EU skulle få någon dille att gå in i Ukraina blackops för understöd o sabotage mot ryssen och ryssen härsknar till o klipper alla internetkablar som ligger på de olika havsbottnarna.
Världen kommer ju inte stanna av då börser o allt kommer gå över via satellitkommunikation.. Men trafiken kommer bli privilegierad så vi vanliga döda kan ju glömma internet.. dock kommer vi fortfarande kunna logga in på svenska sajter och närliggande länder som vi har kablar över via marken.
Vi kommer bara bli primär måltavla om vi lägger näsan i blöt o skickar understödstrupper till Ukraina.. och vi alla vet att det kommer inte ske med vårat superstarka försvar vi har idag, så det är lugnt. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: om det blir elände i ukraina

Inlägg av bastard »

enligt eu får vi inte prioritera vår el före allas, så det kommer int bli så

det är därför våra priser kommer bli samma som norra eu när vi får mer kablar nedåt, och i norr får dom samma höga priser när kablarna är utbyggda åt det hållet
i retur får vi el , till hög kostnad om vi saknar det, i teorin
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"