Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

Kråkfot skrev: 22 feb 2022 17:41 Jättebra lista!

På mediciner skulle jag tippsa om värktablett i suppform då man kräks och inte kan behålla något.

Ang suturering vid shtf: glöm inte saker att rengöra såret med. Sårtvätt, steril nacl, kompresser pincett osv. Sårlim är bra men dyrt, om någon har en bra källa på det relativt billigt får man gärna dela med sig :roll:

En suturstapler är också ett alternativ. Lite dyrare än suturtråd och nålförare men men...

Vet ej om det är olagligt att sy sig själv i fredstid. Va någon artikel för flera år sedan om någon som fick vänta länge på akuten som tog saker där och sydde sig själv. Vart ett rättsmässigt eftermäle om jag inte minns fel.
Om man gör det på sig själv äre vell risken för infektion störst och sen om såret blir fult får man nog inga pengar från försäkringsbolaget.
Bra tips om suppar!

Sedan som du säger är det viktigt att såret är helt rent innan man sluter det, oavsett metoden. I de flesta fall är tvål och vatten nog för tvätt, steril natriumklorid behövs egentligen bara om det är senor som är exponerade eller om det är ett operations sår, generellt i alla fall.

Sårlim är inte billigt, jag brukar köpa dermabond sårlim, kostar ca 190 kronor ampullen, men det är samma sort vi använder i vården så det är den jag har vana med och vill använda själv. Sedan tänker jag att det knappast kommer vara en uppsjö av sår jag behöver sammanfoga, beror ju så klart vad man preppar för, så jag klarar mig med ett fåtal ampuller. :D
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

Ursus skrev: 22 feb 2022 20:17
preppernurse skrev: 22 feb 2022 14:08 Jag ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, men vill minnas att det rent juridiskt bara är läkare, barnmorskor och operationssköterskor som får suturera patienter, men ta det inte som en absolut sanning. Tror det klassas som misshandel rent juridiskt om du skulle suturera någon.

Visst, om skiten träffat fläkten och lag och ordning inte gäller, go at it! Annars skulle jag rekommendera sårlim, vilket är jäkligt effektivt, det är vad jag har hemma, går snabbare och är lättare än att öva syslöjd utan bedövning. Steristrips är effektivt annars för att försluta sårskador. Sedan vet jag att man via nätet kan beställa hudstaplers, alltså sådana där häftklamrar som man kan häfta ihop sår med, sådana används numera väldigt flitigt i vården för att försluta större sår.

Men oavsett vad man ska försluta såret med så är det extremt viktigt att det är ordentligt rengjort innan. :up:
Åsikter om butterflysuturer/fjärilsplåster istället för stygn, eller superlim för dito? :)
Eld skrev: 22 feb 2022 19:17 Vill passa på att tipsa om en grym sårsalva som veterinären använde på svårläkta infekterade sår på vår hund. Den är även godkänd för användning på människa. Den heter L-mesitran soft gel och innehåller medicinsk honung. Bra att ha i ett läge där man inte kan få tag i antibiotika så lätt, eller behöver sköta om småsår så att de inte förvärras.
Det där såg riktigt intressant ut! Har sökt något som kan ersätta så kallade antibiotiska salvor.

Kommer jag mig utomlands till plats där antibiotika säljs som sockervadd så skall jag dock försöka skaffa en oftalmisk antibiotisk salva (dvs. applicerbar på ögon). Det är en knepig nisch att täcka.
Butterflysuturer har jag ingen erfarenhet av men vad jag sett verkar de funka fint, vi använder mest steristrips som sköterskor, tricket är att tejpa från vartannat håll för att dra ihop såren ordentligt. Superlim är ju beprövat som metod, bör funka fint om det kniper, det som skiljer är väll att sårlim är lättare att avlägsna och har en högre renhetsgrad.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

bokmalen skrev: 22 feb 2022 20:25
preppernurse skrev: 22 feb 2022 14:08 Jag ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, men vill minnas att det rent juridiskt bara är läkare, barnmorskor och operationssköterskor som får suturera patienter, men ta det inte som en absolut sanning. Tror det klassas som misshandel rent juridiskt om du skulle suturera någon.
Wow, hade ingen aning om denna begränsning. Har googlat och letat och det verkar nog luta åt det hållet.

När jag på 90-talet lumpade som kompanisjukvårdare fick vi öva sy, först i liggunderlag och sedan i gris-svålar. Sedan när vi gjorde praktik på sjukhus så var en av de saker som vi skulle göra assistera vid mindre (ytlig) operation och prova sy ihop. Jag var med och tog bort en tumör/hudförändring stor som en gammal femkrona.

Tittar jag på militärens hemsida nu och söker information om sjukvårade verkar det mest handla om att underhålla utrustning och hjälpa till att få folk till sjukhus. I min värld, så fram tills aldeles nyss, så trodde jag att militära sjukvårdare fick göra sådana saker under ofred, men nu så blev den saken plötsligt väldigt tvivelaktig.
Det var bättre förr!
Utan snus försmäktar vi i detta land
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Kråkfot »

Har för mig att sårlimmet ibörjan (60 tal?) var samma som vi köper på classe idag. Funkade men vissa reagerade allergiskt på det vilket inte va så kul...

Har råkat limma nån hudspricka på mig själv (rek inte av ovanstående skäl) och det funkar. Skulle inte förvåna mig om det finns fler som gjort det här.

Vart kanske lite motsägelsefullt men men....
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Omnivore »

Suverän lista. Skrev genast ned allt i Excel och kompletterar med kolumn där jag kan checka av vad som finns hemma, hur mycket osv.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av EN brun böna »

Till bra att ha prylar skulle jag lägga till andningsmasker vid hjärt/lungräddning. De med backventil där man blåser i en tub istället för direkt i munnen på personen. Även de där plastskynkena är bra att ha och lätta att ta med.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

EN brun böna skrev: 23 feb 2022 15:50 Till bra att ha prylar skulle jag lägga till andningsmasker vid hjärt/lungräddning. De med backventil där man blåser i en tub istället för direkt i munnen på personen. Även de där plastskynkena är bra att ha och lätta att ta med.
Det är absolut inget dåligt att ha tillgängligt! :D Kan av erfarenhet säga att när blod och kräk rinner ur munnen så är man jävligt glad att masken finns. ;)
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"