Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

preppernurse
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

Hallå alla!

Jag har knåpat ihop en lista med lite bra mediciner, förbandsmaterial och hårdvara som kan vara bra att ha hemma både i fred och krig, gällande hårdvara så är en del kanske överkurs att ha om man inte har någon medicinsk utbildning men tar med det ändå för de som är intresserade. En del av detta har varit uppe i "fråga sjuksköterskan" tråden men sammanställer det här så det är mer lättöverskådligt.

Läkemedel mot värk
Paracetamol
-Alvedon 500mg (Bra mot feber och lättare värk)

NSAID (Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel)
Det är av största vikt att dessa läkemedel ej överdoseras då det kan leda till problem med bl.a. hjärtat samt stor risk för blödningar i mag- och tarmkanalen med dödlig utgång i värsta fall!
-Ipren 400mg (Bra mot värk, feber och inflammation)
-Naproxen 250-500mg (Inflammationsdämpande, febernedsättande och smärtstillande upp till måttllig värk)

Alvedon 1g och Ipren 400mg kan kombineras och tas samtidigt för en ökad smärtstillande effekt, tänk på att läsa på hur mycket som är maxdoseringen!

Läkemedel för mag- och tarmkanalen
-Antacida (mot halsbränna och magkatarr)
-Omeprazol 20mg (Mot magkatarr och sura uppstötningar)
-Novaluzid tuggtablett (Mot sura uppstötningar)
-Microlax (Rektallösning mot förstoppning)
-Laxoberal, orala droppar (Mot förstoppning, 15 droppar brukar göra susen för att få igen en förstoppad mage)
-Dimor 2mg (Mot diareé, tas ej vid magsjuka då toxiner då kan bli kvar i kroppen längre än önskvärt)
-Postafen 25mg (Mot illamående)
-Vätskeersättning, välj den sort som passar dig bäst smakmässigt (mot uttorkning)

Förgiftning
-Carbomix, granulat till oral suspension eller färdig kolsuspension (Används till att binda toxiner med aktivt kol, t.ex. vid en misstänkt förgiftning av läkemedel, får ej tas om man fått i sig frätande ämnen, tänk på att kontakta giftinformationscentralen och/eller 112 vid misstänkt förgiftning innan kol ges)

Allergi och klåda/insektsbett
-Desloratadine 5mg (Mot allergiska besvär, kan även användas som klådstillande)
-Kortisonsalva, finns en uppsjö av receptfria (Mot eksem, klåda, insektsbett och solsveda, tänk på att inte få i ögonen)
-Xylocain salva, lokalbedövande (Mot klådande insektsbett)


Med dessa läkemedel i sitt husapotek så klarar man av en hel del, både i vardagen och vid kris. För de som har barn, tänk på att ha läkemedel hemma för dem också, t. ex. Alvedon i barndos.



Förbandsmaterial

-Cederroth 4-i-1 förband, kan användas som brännskadeförband, tryckförband, täckande förband m.m.
-Plåster av olika storlek och form, jag föredrar McKesson H-bandage, de funkar speciellt bra på fingrar där man oftast får de mindre skärsåren.
-Sorbact plåster/kompresser, dessa suger åt sig bakterier och svamp och minskar infektionsrisken i sår drastiskt. Kompresser kan även läggas i hudveck för att behandla mindre svampinfektioner i huden.
-Non-woven kompresser, fastnar ej i sårytan.
-Kirurgtejp och gasbinda för att fästa kompresser över såryta.
-Lågelastiska lindor, för stukningar.
-Sårtvätt/ögonskölj (finns en på spray från Cederroth som kombinerar dessa i samma, väldigt smidigt)
-Brännskadegel eller brännskadekompresser med gel. (Tänk på att brännskador större än den skadade personens handflata samt brännskador i ansikte/halsregionen alltid ska tas till läkare för bedömning)

Det här anser jag vara grunden av förbandsmaterial som man bör ha hemma, sedan kan detta byggas ut i all oändlighet med mer material och material som man tror att man kan behöva beroende på vad man preppar för.

Hårdvara (Tips på ”bra ha grejer” som kan vara användbara)

-Pincetter (en med trubbig spets och en med vässad spets)
-Förbandssax
-Termometer (gärna rektal då de ger bäst resultat)
-Mindre ficklampa
-Stetoskop (inte det billigaste du kan hitta)
-Manuell blodtrycksmanschett
-Pulsoximeter (för att mäta syresättning i blodet och puls)
-Otoskop (”ficklampa” för att kolla i öronen med)

Jag har säker missat något men detta kan ses som en "grundläggande" lista med undantag för en del av de diagnostiska verktygen under hårdvara. Jag hoppas det kan hjälpa någon. :hug:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av vantohal »

Tack för den här tråden!

Jag har en fråga. Jag köpte några sutur-set på nätet och har övat lite hemma, på de medföljande ämnena och på grishud. Det lät kanske lite makabert, men så är det.

Vad tycker du om att sätta stygn på människor i hemmet i nödfall? Har hört att det bara är läkare som får göra det rent legalt?

Mvh
preppernurse
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av preppernurse »

vantohal skrev: 22 feb 2022 13:04 Tack för den här tråden!

Jag har en fråga. Jag köpte några sutur-set på nätet och har övat lite hemma, på de medföljande ämnena och på grishud. Det lät kanske lite makabert, men så är det.

Vad tycker du om att sätta stygn på människor i hemmet i nödfall? Har hört att det bara är läkare som får göra det rent legalt?

Mvh
Jag ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, men vill minnas att det rent juridiskt bara är läkare, barnmorskor och operationssköterskor som får suturera patienter, men ta det inte som en absolut sanning. Tror det klassas som misshandel rent juridiskt om du skulle suturera någon.

Visst, om skiten träffat fläkten och lag och ordning inte gäller, go at it! Annars skulle jag rekommendera sårlim, vilket är jäkligt effektivt, det är vad jag har hemma, går snabbare och är lättare än att öva syslöjd utan bedövning. Steristrips är effektivt annars för att försluta sårskador. Sedan vet jag att man via nätet kan beställa hudstaplers, alltså sådana där häftklamrar som man kan häfta ihop sår med, sådana används numera väldigt flitigt i vården för att försluta större sår.

Men oavsett vad man ska försluta såret med så är det extremt viktigt att det är ordentligt rengjort innan. :up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Tank »

Bra lista! :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Kråkfot »

Jättebra lista!

På mediciner skulle jag tippsa om värktablett i suppform då man kräks och inte kan behålla något.

Ang suturering vid shtf: glöm inte saker att rengöra såret med. Sårtvätt, steril nacl, kompresser pincett osv. Sårlim är bra men dyrt, om någon har en bra källa på det relativt billigt får man gärna dela med sig :roll:

En suturstapler är också ett alternativ. Lite dyrare än suturtråd och nålförare men men...

Vet ej om det är olagligt att sy sig själv i fredstid. Va någon artikel för flera år sedan om någon som fick vänta länge på akuten som tog saker där och sydde sig själv. Vart ett rättsmässigt eftermäle om jag inte minns fel.
Om man gör det på sig själv äre vell risken för infektion störst och sen om såret blir fult får man nog inga pengar från försäkringsbolaget.
Eld
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2022 15:10

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Eld »

Bra lista! Tack!

Vill passa på att tipsa om en grym sårsalva som veterinären använde på svårläkta infekterade sår på vår hund. Den är även godkänd för användning på människa. Den heter L-mesitran soft gel och innehåller medicinsk honung. Bra att ha i ett läge där man inte kan få tag i antibiotika så lätt, eller behöver sköta om småsår så att de inte förvärras.
Ursus

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Ursus »

preppernurse skrev: 22 feb 2022 14:08 Jag ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, men vill minnas att det rent juridiskt bara är läkare, barnmorskor och operationssköterskor som får suturera patienter, men ta det inte som en absolut sanning. Tror det klassas som misshandel rent juridiskt om du skulle suturera någon.

Visst, om skiten träffat fläkten och lag och ordning inte gäller, go at it! Annars skulle jag rekommendera sårlim, vilket är jäkligt effektivt, det är vad jag har hemma, går snabbare och är lättare än att öva syslöjd utan bedövning. Steristrips är effektivt annars för att försluta sårskador. Sedan vet jag att man via nätet kan beställa hudstaplers, alltså sådana där häftklamrar som man kan häfta ihop sår med, sådana används numera väldigt flitigt i vården för att försluta större sår.

Men oavsett vad man ska försluta såret med så är det extremt viktigt att det är ordentligt rengjort innan. :up:
Åsikter om butterflysuturer/fjärilsplåster istället för stygn, eller superlim för dito? :)
Eld skrev: 22 feb 2022 19:17 Vill passa på att tipsa om en grym sårsalva som veterinären använde på svårläkta infekterade sår på vår hund. Den är även godkänd för användning på människa. Den heter L-mesitran soft gel och innehåller medicinsk honung. Bra att ha i ett läge där man inte kan få tag i antibiotika så lätt, eller behöver sköta om småsår så att de inte förvärras.
Det där såg riktigt intressant ut! Har sökt något som kan ersätta så kallade antibiotiska salvor.

Kommer jag mig utomlands till plats där antibiotika säljs som sockervadd så skall jag dock försöka skaffa en oftalmisk antibiotisk salva (dvs. applicerbar på ögon). Det är en knepig nisch att täcka.
Senast redigerad av Ursus den 22 feb 2022 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Ursus

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av Ursus »

Kommer ni över till Finland kan jag rekommendera Betadine för sårtvätt.

Melatonin säljs även billigare där och i mildare doser. Melatonin behövs sällan i mer än 0,5 mg per natt.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av bokmalen »

preppernurse skrev: 22 feb 2022 14:08 Jag ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, men vill minnas att det rent juridiskt bara är läkare, barnmorskor och operationssköterskor som får suturera patienter, men ta det inte som en absolut sanning. Tror det klassas som misshandel rent juridiskt om du skulle suturera någon.
Wow, hade ingen aning om denna begränsning. Har googlat och letat och det verkar nog luta åt det hållet.

När jag på 90-talet lumpade som kompanisjukvårdare fick vi öva sy, först i liggunderlag och sedan i gris-svålar. Sedan när vi gjorde praktik på sjukhus så var en av de saker som vi skulle göra assistera vid mindre (ytlig) operation och prova sy ihop. Jag var med och tog bort en tumör/hudförändring stor som en gammal femkrona.

Tittar jag på militärens hemsida nu och söker information om sjukvårade verkar det mest handla om att underhålla utrustning och hjälpa till att få folk till sjukhus. I min värld, så fram tills aldeles nyss, så trodde jag att militära sjukvårdare fick göra sådana saker under ofred, men nu så blev den saken plötsligt väldigt tvivelaktig.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"

Inlägg av deadrabbit »

Egen sjukhus-analog utrustning; hemapotek inklusive förbandsmaterial riktigt bra summerat.
Steristrips har jag haft och använt i flera år.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"