Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Allt om odling
Eld
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2022 15:10

Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Inlägg av Eld »

Tomater är en basvara hos oss, men det blir svårare och svårare att få en bra skörd på friland.

Potatisbladmögel kan förstöra en hel skörd, och 2020 uppdagades problemen med pyralid i jord och gödsel. Det gör det svårt att gödsla, då man inte vet vilken växtnäring eller naturgödsel som innehåller pyralid. Man är inte ens garanterad att få pyralidfri gödsel ens från sina egna djur om man köper deras foder, eftersom innehållet av pyralid inte står på förpackningen.

Och nu verkar det ha kommit en ny virussjukdom som går på bl.a. tomater, paprika och chili. Ryktet säger att den smittar väldigt lätt genom att du t.ex. hanterar smittade plantor/frukter/frön och sedan hanterar friska plantor (t.ex. rör med händerna, använder redskap eller odlingskärl). Jag har även läst att den dödar plantorna i nästan 100% av fallen och förstör skörden. På gårdar som den har hittats så sanerar man jorden för att stoppa smittan, men den verkar ändå ha spridit sig över världen och kommer nog snart att skapa rubriker då tomatodlingen i världen hotas. Här kan man läsa mer och se bilder på symptomen: https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter ... nsk-odling

Jag läste ett rykte om att en stor del av tomaterna man köper i affären redan är smittade av viruset. Det innebär att köpetomater hemma kan besmitta tomatplantorna man håller på att dra upp i köksfönstret, vilket leder till förstörd skörd och smitta i jord, odlingskärl och redskap. Samma problem kan uppstå om man tar fröer från köpetomater.

Hur tänker ni kring era tomatodlingar? Hur ska man minimera riskerna för kontaminerad jord, men ändå kunna prova nya frösorter eller gödsla? Får man gå över till lokalt odlat gräsklipp som näringskälla? Måste man undvika köpetomater framöver? Eller är det här något som kommer att åtgärdas ganska snabbt med virusresistenta sorter och en uppstramning av användandet av pyralid?

Man vill ju inte hamna i ett läge där man själv måste producera en stor del av sin mat, men där jorden man ska odla i är förstörd och inte går att använda till vissa grödor.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Inlägg av maskros »

Detta var nytt för mig. Mina tomater, i växthus, får alltid bruna blad framåt sensommaren. Tomaterna fortsätter att mogna medan plantorna blir sämre och sämre. Jag känner inte igen det från bilderna i din länk.

Jag har inte tänkt på det du skriver om. Försöker i första hand hålla potatisen frisk, bara det är en del jobb.

Tack för din info, följer tråden med intresse.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Det är ett djävla skit det där. Vi verkar ha klarat oss från pyralider och kommer fortsätta köra på kogödsel från jobbet men har börjat passa oss mer för köpejord. Börjat bygga större "jordfabriker".
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Inlägg av EN brun böna »

Jag köpte tomatplantor i fjol som var väldigt friska och fina. Gav många tomater. De enda bruna bladen jag fick på plantorna var efter första höstfrosten, som kom ovanligt tidigt. Efter det täckte jag krukorna med täckväv och ännu senare tog jag in krukorna på nätterna och satt ut dem igen på morgonen. När det tillslut blev för kallt ställde jag krukorna i ett fönster och där mognade de sista tomaterna. Men det kom även nya småtomater som fick sitta kvar och mogna. De var klara under vintern.

Men i år ska jag odla upp plantor av frön jag tagit från dessa plantor här ovan för att sedan odla i sand och gräsklipp. https://gronarader.se/odla-med-grasklip ... 20stora%20

Gräsklippet behandlar man genom att stoppa i svarta sopsäckar och sedan ställa i full sol, vänd då och då så gräset blir uppvärmt från båda sidor. Det kan bli 70-80 grader i säcken och det dödar många skadliga saker samt hjälper till att starta nedbrytningen av gräset. Blir bättre gödselverkan.

Ett tips till är att samodla tomat med basilika, basilikan motar bort många sjukdomar och skadedjur från tomaten, och dessutom är det ju två växter som samsas bra på tallriken med.

Att odla tomat och potatis på samma tomt är svårt då potatisen smittar tomaten. Jag hade 100 meter mellan landen och klarade mig.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hur säkra upp den framtida tomatodlingen?

Inlägg av Parabellum »

Detta känns inte bra alls, då potatisen och tomaten tillhör samma växtfamilj som är Solanaceae.
Skulle detta drabba potatis skördar så vi verkligen i skiten! :shtf:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Odling"