Nödkamin / tältkamin

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Nödkamin / tältkamin

Inlägg av Scoo »

Noterade med förskräckelse då jag bläddrade tillbaka i chatthistoriken med en kompis att jag har varit involverad i 6 år med ett kaminprojekt som dock inte kommit någon vart då bägge varit upptagna. Ursprungligen gällde det att tillverka någon slags reservkamin eller nödkamin för lägenheter som saknar eldstad och skorsten, det skulle vara nån slags lätt sak som kunde förses med rökrör som skulle ledas ut genom ventilationslucka eller litet fönster (som skulle förses med värmetålig skiva eller dylikt).

"Av olika orsaker" så funderar jag nu att sent omsider göra ett slag i saken, har tittat på olika videor och sånt men även om ex. en hemsvetsad kamin gjord av bilfälgar kunde vara kul så undrar jag inte om det är lite väl mycket jobb och onödigt svårt ex. då man ska med vinkelslip skära ut böjda partier. Nånting kantigt tillverkat av plåt skulle nog vara lättare, i mitt tycke bör kaminen ha platt ovansida så man kan tillreda på den. Sen bör den vara någorlunda liten och lätt, gärna kanske lite större än en klassisk Laxen-kamin. Jag tänker även att den bör ha ren förbränning för att få högre effekt ( = lägre vedförbrukning) och det kan endera åstadkommas med sekundärluft (där uppvärmt luft tillsätts som gör att själva röken kan förbrännas) eller med katalysator (dyr specialsak som även nöts med tiden, fördelen är att man kan "snålelda" med sådan då den har upp värmen och kan i princip ha igång kaminen en hel natt och ändå få bra effekt). Jag skulle välja att göra något med sekundärluft. Detta kan åstadkommas på olika sätt, ex. genom att ha en perforerad skiva baktill under en rökhylla som röken passerar eller med luftinsläpp någon annanstans, gärna mot utblåset eller skorstensanslutningen. Här är video på en lettisk variant och något sådan men mindre och försedd med roster skulle jag tro att kunde vara ganska behändig (140x390mm gjutjärnsroster kostar i lokal järnhandel motsv. cirka 140 SEK, eventuellt kunde man lägga till tunna eldfasta tegel för att förlänga hållbarheten). Jag skulle även försöka öka sekundärluftinsläppet genom att ha endera rör eller profiljärn som skulle kunna gå längs med rökhyllan och som skulle ha flera hål för att bättre distribuera luft över hela "rökflödesområdet". Lite i stil med detta. Men den lettiska modellen med flänsar eller lameller för att få luftström runt kaminen tror jag är riktigt bra.

Sedan projektet började har jag skaffat egen pinnsvets och även en begagnad migsvets så borde nog ta mig i kragen och göra plats i kalendern, hrrm :nono:

Har någon här gått i liknande tankar? Det finns ju en mängd olika gör-det-själv kaminmodeller och även sådana som man kan tillverka utan att svetsa men jag är lite skeptisk till hur hållbara de är, ta nu som exempel denna som är gjord av målarburk.
För mina barns skull
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Nödkamin / tältkamin

Inlägg av xsive »

Avråder vänligen men bestämt från att elda inomhus i något som är galvat. Fälgar kan nog vara både galvade och sen målade?
Kommer avge otrevligheter när det blir varmt.
Utomhus funkar det men absolut inte som värmekälla i lägenhet
I started out with nothing, and still have most of it left
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Nödkamin / tältkamin

Inlägg av Scoo »

Jo absolut, önskar inte få uppleva zinkfrossa :shock: Kan också tillägga att naturligvis så skulle sån här nödkamin komma på fråga först vid verklig kris, behöver ju inte vara Sarajevo-lajv utan kunde även vara om vår kontinent drabbas av omfattande störningen i elförsörjningen (säg om nuvarande kris eskalerar "på ett snällt sätt" med kärnladdningar i atmosfären eller så.
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10349
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nödkamin / tältkamin

Inlägg av bastard »

som sagt, undvik galvat

nackdelen med plana plåtar är att dom slår sig lätt

ska man ha lite livslängd så är värmetålig syrafast rostfritt mycket bra, och lika dyrt som det är bra

största svårigheten är att få en bra och tät lucka för veden, gjutjärn som åldrats lite är formstabil om den inte spricker

någonstans i min fördummade hjärna så funderade jag på en kamin där man eldade i en kon, där man hadde konen som förbränningszon och kunde få primär sekundär och tertiärluft rätt och hög förbränningstemperatur
dock så kommer konan bli vitglödgad och man måste ha rätt material för att det ska hålla

men rund burk med plan ovansida är klassisk kaminmodell där man har tillräckligt högt för att inte lågorna ska ta emot kall metall innan det brunnit färdigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"