Same-välde efter SHTF

Tänk efter före, och gör det här
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Same-välde efter SHTF

Inlägg av Baddaren »

Hur skulle det gå för samerna efter SHTF/TEOTWAWKI? Som urfolk har dom en livsstil mer anpassad för det tekniklösa samhället, där dom lever i naturen. Skulle samerna snabbt komma på benen efter shtf, och börja att bygga upp någon form av same-nation i norr?

Sametinget är ju den organisation som kanske skulle kunna ta över en sådan roll i norra Sverige. Är jag helt fel ute?
Ursus

Re: Same-välde efter SHTF

Inlägg av Ursus »

Nja, tror inte det. Bor granne med det samiska folket och de är tämligen beroende av petroleum för att valla runt renarna. Vi pratar fyrhjulingar, pickups, snöskotrar, till och med helikoptrar. Dessutom matas renarna regelbundet med kraftfoder; en stor del varför är för att det inte finns tillräckligt med hänglavar i skogarna vid svåra år, då marken är stenfrusen.

Samerna idag är inte samerna från förr, tyvärr. Säkerligen står de en bättre chans än Svenne B Anan från Stockholm i vildmarken, men sedan skall det kommas ihåg att få är renägare och ännu färre vallar renar på heltid. Det finns nog fler samer i storstädernas kontor än i skogen.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Same-välde efter SHTF

Inlägg av Kardinal »

Teoretiskt låter det logiskt. Ett urfolk som lever i samklang med naturen och redan idag organiserar sig i en stor klan. Ursus har dock en poäng, eftersom föreställningen om att de lever i samklang med naturen är felaktig. Deras rennäring är beroende av samma saker som annan produktion, utöver konstanta EU-bidrag. Rennäringslagen ger renägande samer rättigheter som provocerar markägare i landets norra delar, och det går historier om hur de tar sig friheter utanför sina lagstadgade rättigheter. Renägande samer är generellt sett illa ansedda i norr, och risken är snarare att laglöshet skulle tala till deras nackdel. Det kan också finnas motsättningar mellan samebyar, samt mellan samer med och utan renmärke. Min slutsats är att samerna skulle ha mycket att vinna på att samverka med andra delar av befolkningen, men att de krav de ställer idag kommer innebära problem vid en sån situation.

Jag såg en karta som samerna menade visade hur deras renbetesområden förstördes av annan verksamhet. Kartan de använde som bevis för hur omöjligt "svenskarna" gjorde det för "samerna" att leva som de gjort i tusentals år, visade allt som finns i Norrland och som inte är samernas; vandringsleder, vägar, tågspår, gruvor, städer, fabriker osv. Men kring alla dessa platser hade man markerat ett område om 5km på vardera sida som man då menade omöjliggjorde rennäring. Tyvärr är den typen av argumentation kontraproduktivt. Inte kan jag köpa att en vandringsled omöjliggör renförflyttningar över den, eller inom 5km från den. Det finns ibland fog för den irritation folk känner där uppe, och naturligtvis skapar det konspirationsteorier om att samerna obstruerar av egoism snarare än faktiska behov. Hade jag varit same hade jag oroat mig vid SHTF.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"