Donera till Ukraina

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 02 mar 2022 20:55 Absolut är det så, men tänkte också mycket på själva miljöns stressorer. Dåligt med mat, jävligt dåligt med sömn, psykologisk åverkan av ständiga artilleribrisader, ständig paranoia av att vara i ett okänt land i krig och inte kunna språket. Lägg till sjukdomar. TBC och Covid lär härja, Hepatit C, dåligt vatten. Ukraina har en av Europas högsta andelar av HIV-positiva bland den vuxna befolkningen, 1,3 % år 2010, så allt som har med blod att göra blir en fara i sig.

Alla kan hålla ut på en liten krigsförbandsövning i en vecka, eller en dryg fjälltur på tio dagar med blåsor och skavsår, men skall man spendera månad efter månad i U-lands-liknande miljö så tror jag att det skulle knäcka en...
sant... samt en övning så vet man att risken är extremt liten att skadas.. även om risken finns då det finns de som dött på övningar.

Man måste nog vara en väldigt speciell typ av människa för att frivilligt åka till en krigshärd :hm: ...... Medans det blir en helt annan sak när man hamnar i fly eller fäkta mode när något händer plötsligt framför näsan på en.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Charlie** »

Jag har donerat pengar till Ukraina genom Unicef. Akelius foundasion, dubblar alla bidrag.

https://unicef.se/katastrof/hjalp-ukrainas-barn
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av rödluvan »

Det gjorde jag också nyss, bättre sent än aldrig resonerar jag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av rödluvan »

Jag donerade en mindre summa till Armé SOS också över paypal, hoppas att det kommer fram...
Egentligen vill jag inte bidra till att döda människor, men de har ju inget annat val nu och kriget måste få ett slut snarast annars kommer ju ännu fler att bli dödade, man skickar ju också sjukvårdsmaterial och andra förnödenheter.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av rödluvan »

Jag också tänka mig att ta emot enstaka människor som verkligen behöver det om det är fråga om liv och död som här och önskemålet bara är att få låna en soffa och madrass och en filt hos mig, så klart delar jag min havregrynsgöt till frukost också om mat saknas... ha ha

Spelar egentligen inte så stor roll om det är yngre personer eller någons gamla farfar som behöver temporärt skydd, bara det är en stabil och pålitlig person. Det kanske går att göra sig någorlunda förstådd ändå med kroppsspråk även om man inte kan språket här.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Ursus »

Bumpar upp denna tråd för att hålla den aktuell.

En till Swish gick till Röda Korset ikväll.
Ursus

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Ursus »

Skall påminnas om att Postnord kostnadsfritt skickar hjälppaket till Ukraina. Skriver hastigast från mobilen så kan inte länka, men att googla "postnord Ukraina" borde gå bra.

Skall försöka få ihop ett paket med mat och ett paket med medicinsk utrustning snarast, då kriget går in i ny fas. Uppmuntrar er att göra detsamma, med språng.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Marie »

Kalasbra att ni hjälper dem. :mrgreen: :up:

Tänk bara på att inte plocka slut på hyllor i affärer och apotek, då våran befolkning oxå behöver.
När ni vill skicka större partier, ta kontakt med grossisterna, för då blir det mindre påverkan ute i butik, så gamla Agda kan få sin ärtsoppa och pannkakor på torsdag. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Skymning »

слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av deadrabbit »

Istället för att posta i sänkt beredskap skriver jag här. Istället för att skicka med postmord skickar jag med privatperson ner handsprit, tvål, ögondusch, bandage och kompresser etc, body/baby powder och rakttvål direkt in till fronten i Ukraina.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"