Donera till Ukraina

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 28 feb 2022 19:50 Skrev till deras mailadress emb_se@mfa.gov.ua men har inte fått något svar. Sidan ligger fortfarande nere. Antar också att de har annat att göra än att svara på mitt mail. Försökte hitta nånstans att tala om för UNHCR att jag kunde ta emot en familj men allt jag hittade var att de behövde pengar, ingenstans att höra av sig och erbjuda rum. Ringde kommunen. De har haft det uppe till diskussion enligt personen i växeln men visste inte vad de skulle göra, eller hur det skulle göras och ingen fanns som höll i det. Jag blev kopplad till en person på samhällsbyggnad, personen var inte inne, jag hamnade i en kö.

Nytt försök imorgon.
Följer detta med stort intresse!

Har inte plats för en familj, men kan ta en person vid krisläge, möjligtvis en mamma med ett barn. Då får denna individ plus eventuellt bihang självklart sängen och jag tar soffan.

Om nu en ensamstående man får ta emot flyktingar, vi brukar ju vara misstänkliggjorda vid exempelvis adoption :hm:
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av svart framtid »

preppernurse skrev: 27 feb 2022 21:46
maskros skrev: 27 feb 2022 21:30 Är det nån som vet var man ska vända sig om man har plats över för en familj?
Jag skulle börja med att kontakta den kommun du bor i, typ socialkontoret. :up:
Kommunen är ett bra tips! Fick höra idag av vänner som jobbar på kommun att man börjat planera för tillfälliga boendeplatser!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av entropi »

Ok, jag sökte på Facebook och hittade en länk där man kunde registrera sig genom att bevara ett antal frågor.
Inte 100% säker att det är legit, så jag vill inte posta länken. Men den som vill kan söka via Ukrainas ambassad på FB.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av maskros »

Jag kommer inte in på Ukrainas ambassads hemsida https://sweden.mfa.gov.ua/en
FecesBook är jag inte med i.

Men faktiskt hade Cornu en länk. Jag anmälde mig där. Får se om det händer något. Kontaktar nog kommunen senare i veckan ändå.
https://cornucopia.se/2022/03/har-du-bo ... stockholm/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Scoo »

Finns även möjligheten om man har utbildning och färdigheter att själv åka dit och göra skillnad. Själv gör jag det inte av familjeskäl men annars skulle det nog locka, lite som spanska inbördeskriget igen. Formulär på google drive, man kan även ta kontakt med sin lokala ukrainska ambassad. Skulle ha lagt upp bild på flödesschema för detta men får bara textruta med "HTTPfelmeddelande" då jag försöker ladda upp (trots att filen var 89Kb och tillräckligt liten)
För mina barns skull
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Abbe »

maskros skrev: 27 feb 2022 21:30 Är det nån som vet var man ska vända sig om man har plats över för en familj?
Förutom de tips du fått: kanske det lokala Röda korset. Annars kanske i ett senare skede som en "fadder". Minns att det fanns lite av det med flyktingarna från Jugoslavien.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Omnivore »

Det finns en Facebookgrupp enligt SVT. Omni skriver också om den. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... aina-hjalp
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Ursus »

Har funderat flyktigt på det där med att agera knekt i Ukraina.

Jag är singel, inga barn att lämna kvar. Ingen gård eller husdjur som binder mig. Jag är en väldigt god skytt och jägare och skulle göra nytta som skarpskytt eller i spaning; kanske inte som regelrätt prickskytt. Men frågan är hur långt min lilla lumpen räcker i faktisk krigszon? Särskilt som det var över ett decennium sedan.

Visst, man behöver ju kanske inte vara vid frontlinjen. Bevakning eller närskydd kanske är tänkbara tjänster. Men ringrosten är påtaglig, och när jag väl i en riktigt skarp situation vet jag inte hur jag kommer att agera. Vill man då vara många mil hemifrån om man flippar ut av pressen och tappar konceptet? Mitt mod räcker nog inte tillräckligt långt för att göra slag i saken.
Och om man kommer hem oskadd, vad säger lagen? Det är en stor entusiasm just nu och säkert mycket som ses mellan fingrarna, men kan nästan garantera att det finns någon paragraf som säger något surt om att vara kombattant i annat land. Kommer man att omhändertas som krigsförbrytare eller betraktas som en smutsig legosoldat när man korsar gränsen? Är det tankebrott bara att överväga detta? Jag vet inte. Sverige har som en lite avig inställning till dylika saker.

Ger dock massiv heder till de som beger sig. Har sett att många britter med tjänstgöring i MÖ bakom sig har packat sina säckar och dragit till Ukraina. Bra resurs. Kommer att bli en kraftmultiplikator för både reguljära styrkor och improviserade.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Marie »

Det är en sak att jaga djur och en annan sak att sätta en kula i pannan på en människa och se i siktet när substansen splattar ut... Första frågan man nog ska ställa sig..är man så skarp att man kan stänga av känslor
Nu överdrev jag som en film, men det kan vara verklighet i krig.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Donera till Ukraina

Inlägg av Ursus »

Marie skrev: 02 mar 2022 20:32 Det är en sak att jaga djur och en annan sak att sätta en kula i pannan på en människa och se i siktet när substansen splattar ut... Första frågan man nog ska ställa sig..är man så skarp att man kan stänga av känslor
Nu överdrev jag som en film, men det kan vara verklighet i krig.
Absolut är det så, men tänkte också mycket på själva miljöns stressorer. Dåligt med mat, jävligt dåligt med sömn, psykologisk åverkan av ständiga artilleribrisader, ständig paranoia av att vara i ett okänt land i krig och inte kunna språket. Lägg till sjukdomar. TBC och Covid lär härja, Hepatit C, dåligt vatten. Ukraina har en av Europas högsta andelar av HIV-positiva bland den vuxna befolkningen, 1,3 % år 2010, så allt som har med blod att göra blir en fara i sig.

Alla kan hålla ut på en liten krigsförbandsövning i en vecka, eller en dryg fjälltur på tio dagar med blåsor och skavsår, men skall man spendera månad efter månad i U-lands-liknande miljö så tror jag att det skulle knäcka en...
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"