Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av Prepsson »

Hur lång livstid pratar vi om?
Vart köper man lösa gm-tuber med skaplig hållbarhet?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

Hur är det med dessa runda, lågbyggda kvartsglasrör från 80 talet?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte om jag tänker fel här, men min fundering är att man kanske kan använda svaga Beta och Gamma indikatorer för att ringa in potentiella Alfa källor med de platta rören borde man i teorin få en större yta om man kan hålla det riktigt nära källan som skall undersökas. Man tycker ju att man kunde tex linda in själva röret i en plastpåse eller liknande för att kunna göra detta smidigare över fuktiga saker som livsmedel och vatten, sedan ta bort plasten när man vill göra en kontroll för Alfastrålning om man monterar röret på ett löst handtag med en kabel.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av TedBear »

jag tror inte att någon geigermätare tål n-emp. gammal eller ny. köper man en geigermätare måste man ha en faradaybur, men de är inte svåra att tillverka.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av bastard »

visst finns det dom som tål
gm röret är ok

sedan skall resten vara icke halvledare
så dom elektromekaniska funkar och rörmodellerna med

dock inget som är vanligt nuförtiden

däremot kan man göra relativt enkla modeller där man bara har några få halvledare och ha i reserv som är nempskyddat och bara byta efter big bang
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av bastard »

man får nog köpa några och prova att dom funkar , nya fina gm rör som klarar alfastrålning kostar en hel del
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

Alfastrålning är dock egentligen bara nödvändigt att kunna se om man misstänker kontaminering med radioaktiva mikropartiklar. (vilket dock kan vara befogad om man gör det för att slippa få in kontaminering i blodet) Alfastrålning från normalt förekommande källor går inte ens genom huden så länge själva källan stannar på utsidan av kroppen. (inuti kroppen är mikropartiklarna dock väldigt obra...)
Bakgrundsstrålning behöver man i princip aldrig mäta annat än direkt efter ett skarpt A-läge. Så det är egentligen inte heller så intressant, dock är dessa mätare såpass billiga i jämförelse att man kan köpa till en extra sådan om man ändå vill kunna göra det, dessa fungerar dock inte för punktmätning även om många försöker att göra det ändå i Youtube videos och liknande.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av maskros »

Har det hänt något sen sist eller är det fortfarande GMC 320 https://www.amazon.se/GQ-Counter-Nuclea ... B00ROHGWIQ som gäller?
Om man vill ha koll på Alfa också, då blir det markant dyrare antar jag. Hittade nån Voltcraft för knappt 5 kkr och det kan jag inte motivera nu.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av deadrabbit »

Vad som trendar är inte jag rätt man att svara på men GMC 320 håller i sig väl. Min är framme konstant så att jag kan se den, bor alltså inte i någon faradaybur.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"