Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av maskros »

Om jag vill ha en radiakmätare för att kolla så att mat och vatten inte är uppenbart olämpliga att förtära samt för att kolla så jag inte vandrar in i några strålningsfickor när jag promenerar iväg från molnet (1) undrar jag vad jag ska köpa.

Har det hänt något på sistone, har det kommit några nya fabrikat eller modeller som är bra på allt, billiga, tåliga och lättburna? Eller är det som det var för ett år sedan ungefär? Då övervägde jag en https://www.conrad.se/p/gamma-scout-sta ... ion-101706 eller en betydligt billigare https://www.conrad.se/p/soeks-geigermae ... on-2226744 är det de som gäller nu eller finns det mer kvalité per krona? Vad i så fall?

(1) https://youtu.be/nZuF7AKga4I
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av bastard »

som jag ser det är dom nya med massa digitala funktioner ganska sårbara för nemp och överlag för krasslig elektronik


sedan så är det lämpligt att ha en som klarar ABG , dom är dyrare och känsligare rent mekaniskt tyvärr

får fundera lite mera på detta , igen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av jr_36 »

Är inte jättekunnig här, men ska återberätta lite vad jag tror, och be en vän korrekturläsa:

Vatten är väldigt svårt att kontrollmäta (i alla fall för vår budget). Då vattnet kan vara kontaminerat men mätaren kan enbart mäta det som är på/väldigt nära ytan. När vi dricker det vattnet så blir vi som ett filter och har mestadels kontamination kvar. Hade jag varit i ett läge där jag har massa vatten och lite utrustning hade jag filtrerat vattnet med partikelfilter och sedan kolfilter (men vet inte om kontamination är enbart partiklar eller som ett salt som blir upplöst i vattnet (och då inte går att få ut med denna metod)). Därefter skulle man kunna mäta filtrena för att se om de har förhöjda nivåer (om inte, möjligen dricka både filtrerat och ofiltrerat (om man skakade upp ev bottensats)?). Alla dessa mätningar måste ske som långtidsmätningar, dvs hur många tick får man under 2 timmar (och jämföra med två timmar timmar utan testämnet (hela tiden i ett område man vet är kontaminationsfritt)). Man *kanske* hade kunnat komma en bit genom att sakta torrkoka många liter för att sedan göra en långtidsmätning av den utfällning som finns kvar kokningen i botten av grytan. (Vet inte man lika gärna hade kunnat använda det kondenserade (avkokade) vattnet istället).

Och enligt ovan har mat samma svårigheter. Så länge maten är försluten (och tillverkad innan det blev utsatt för kontamination) så är det OK givet man kan ta ut det ur förpackningen utan att få kontaminationen på/i sig. Har man mycket mat i förråd så görs detta lämpligen genom att trä en svart sopsäck över matreservern. När man ska ha de lyfter man sakta bort säcken (med en skyddsvante), släpper båda de försiktigt åt sidan, och bär ivag sin mat. (Då kontaminationen sätter sig som ett lager av damm över allt).

Att prova långtidsmätningar är bra att göra. Det kan man göra redan nu, gör en mätning på 24h i hemmet, hur många ticks får man, anteckna på papper med mätinstrumentet. Gör om på våra fyra säsonger i några år så har man en baseline.

Återkommer med vad en vän säger om detta.

Som mätare är GMC-320 vettiga, tar beta och gamma. De har varianter som tar alfa med. Man bör lagra de EMP-skyddat.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av reboot »

En liten skrift från det Kalla Kriget på 1980-talet......bra att lägga in i biblioteket.

Fallout Protection
What to know and do about nuclear attack

https://www.dahp.wa.gov/sites/default/f ... d%20Do.pdf


Finns också en äldre tråd om diverse GM och strålningsmätare
viewtopic.php?t=210
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av Prepsson »

Jag skall försöka bygga en som projekt. GM-tuben verkar vara den dyraste komponenten.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

På tal om saken, är det någon som vet varför det fortfarande är sådant riv efter gamla mätare idag?
Rent logiskt sett borde saker som gamla ryska mätare och liknande bara tilltala tekniknördar som är intresserade av att samla militära saker, eller folk som tycker om att analyser och laborera hemma med komponenter för rent vetandes skull om instrumenten i fråga.

Men detta förklarar knappast att marknaden fortfarande verkar var i princip dammsugen på all surplus oavsett vad det är.
Vanlige svenne banan/John Doe lär knappast ens veta hur man använder dem korrekt, tveksamt om svenne/John ens kan slå på apparaten och veta vad den visar, jag tror inte det när man talar med folk i gemen så är det bara siffror för "svenne" som han inte begriper vad det är hen egentligen mäter då man ofta får till svar att denne tror sig mäta någonting helt annat, totalt okunnig och inte egentligen intresserad om hur man applicerar skalor men försöker ge intryck av att han vet vad han snackar om i Aftonbladet, osv, men ändå antyder ju då detta att det är just den typen av personer och inte nördar (som jag själv) som samlar på militaria eller kuriosa vintage teknologi som står för merparten av köpen som det var tidigare.

Edit, Detta var inte riktat till dig Maskros!
Jag antar du vill kunna kolla svamp och annat med.
Senast redigerad av rödluvan den 04 maj 2022 16:00, redigerad totalt 2 gång.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

GM rör kan man ofta finna själva röret i saker som gamla ryska mätare och annat som är hyggligt bra rör till detta men inte lika dyra eller svåra att få tag på och montera en bättre receptorförstärkare.
Bra att känna till är dock att alla rör inte tål vatten och fukt bra, ofta är enklare mätare en kompromiss mellan en tålig mätare eller att kunna mäta alfastrålning. Kör man på enklare grejer så skulle jag nog välja flera olika mätare och kombinera ihop.
Det går nog kanske att få ett grovt index av alfastrålning om man mäter nära ytan på fuktiga saker tror jag även om man inte kan mäta direkt i.
Beta och Gamma tycker man att man i allafall bör få en grov uppskattning om det ligger över värden för bakgrundsstrålning.

(i övrigt hänvisar jag till reboot»s inlägg)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av Prepsson »

Enda anledningen för mig som inte är jätteinsatt i det är väl att de är tåligare vid eventuellt EMP
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av rödluvan »

Jo, härinne har vi ju andra orsaker, som att ha beredskap att kolla nedfall, eller andra föroreningar, osv, jag undrade bar aom någon visste, då det låter som att någon skum trend pågår en annan har missat.

Vad Maskros skall ha dem tor jag mig kunna gissa (jag är litet intresserad själv av vad jag tror att det är), men vi som hänger härinne antar jag är mer intresserade av att faktiskt lära hur man använder instrument och skalor, mm.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Det var ett tag sen: Geiger-Müller-mätare?

Inlägg av bastard »

folk är rädda för kärnvapenkrig och förstår inte vad som händer om det smäller
men tror dom kan annvända en mätare

tunnväggiga gm rör är förbrukningsvara, dom läcker med tiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"