Dosering kaliumjodid

Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Dosering kaliumjodid

Inlägg av entropi »

Jag har gamla kaliumjodid -tabletter men nu när det börjar kännas mer troligt så inser jag att jag inte vet säkert hur de ska doseras.
Tanken var från början att jag skulle använda dem, men skulle det skita sig kommer jag nog avstå och ge dem till barn. Hur ska de doseras, och är det skillnad på kroppsvikt, ålder, kön osv?
Survival
Honor
Liberty
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Dosering kaliumjodid

Inlägg av Scoo »

Här är finländska läkemedelsverkets sajt som tar upp samma info som finns på läkemedlets bipacksedel (i detta fall finländska Orions 130 mg kaliumjodid som säljs under namnet Jodix): https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=35 ... ARMA_JODIX FInns även här än mer detaljerad info (ex. 65mg/130mg doser åt småbarn etc): https://www.fda.gov/drugs/bioterrorism- ... -iodide-ki

Klistrar även in här:

1. Vad produkten är och vad den används för
Avsikten med Jodix är att förhindra sköldkörteleffekterna av radioaktivt jod i ett nedfall vid en kärnexplosion eller kärnkraftsolycka.

Radioaktiv jod i luften man andas in upptas via lungorna och ansamlas i sköldkörteln, varvid sköldkörteln får en stor strålningsdos. Detta kan förorsaka underfunktion i sköldkörteln eller, som en senare verkan, tumörer i sköldkörteln.

Jodix förhindrar till 90–99 % radioaktivt jod från att ansamlas i sköldkörteln, då engångsdosen genast tas när man får informationen om att ett radioaktivt nedfall hotar. Om intagandet av tabletten försenas med 3–4 timmar är skyddseffekten endast cirka 50 %. Skyddsverkan av en engångsdos varar i 1–2 dygn.

2. Vad du behöver veta innan produkten används
Jodix-tabletter används endast på uppmaning av myndigheterna.


Ta inte Jodix
om du är allergisk mot kaliumjodid eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt Förpackningens innehåll och övriga upplysningar)
om du har lidit av sköldkörtelinflammation
om du har funktionsstörning i sköldkörteln
om du har dermatitis herpetiformis (hudkeliaki).

Berätta för läkaren också om du har andra sjukdomar eller allergier.

I fall av radioaktivt nedfall kan det dock vara nödvändigt att ta tabletten.

Lyssna på myndigheternas direktiv i radion.

Andra läkemedel och Jodix
Tala om för läkare eller apotekspersonal om du tar, nyligen har tagit eller kan tänkas ta andra läkemedel.

Effekter av jodid på sköldkörteln kan förändras om läkemedlet används samtidigt med litium eller amiodaron (ett läkemedel mot rytmstörningar).

Jodix med mat och dryck

Tabletterna tas med en riklig mängd vätska.

Graviditet, amning och fertilitet

Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

Man känner inte till att en engångsdos skulle ha betydande skadliga verkningar på fostret eller dibarnet.

Körförmåga och användning av maskiner

Jodix påverkar varken förmågan att köra eller att använda maskiner.

Jodix innehåller kalium

Jodix tabletterna innehåller kalium 30,6 mg/tablett. Detta bör beaktas av patienter med reducerad njurfunktion eller patienter som ordinerats kaliumfattig kost.

3. Hur produkten används

Vid intag av Jodix tabletter skall myndigheternas instruktioner följas. Ta alltid detta läkemedel exakt enligt beskrivning i denna bipacksedel eller enligt anvisningar från läkare eller apotekspersonal. Rådfråga läkare eller apotekspersonal om du är osäker.

För att få bästa möjliga effekt skall man ta Jodix så snabbt som möjligt. Om intagandet av tabletten försenas med 3–4 timmar är skyddseffekten endast cirka 50 %. Skyddsverkan av en engångsdos varar i 1–2 dygn.

Tabletter alltid finnas tillgängliga i hemmet, på arbetsplatsen och i skyddsrummen.

Rekommenderad dos är:

Vuxna och barn över 12 år: 1 tablett som engångsdos.

Användning för barn

barn från 3 till 12 år: ½ tablett som engångsdos

Tabletten kan tuggas, krossas eller sväljas hel. Tabletterna tas med en riklig mängd vätska.

Följ dessa anvisningar om läkare inte har gett en annan ordination.

Man bör inte ta en tilläggsdos på egen hand. Om ett nytt radioaktivt utsläpp sker eller om utsläppet fortgår så länge att en ny dos är motiverad, informerar myndigheterna om saken via radion.

Om du har tagit för stor mängd av Jodix

Om du fått i dig för stor mängd läkemedel eller om t.ex. ett barn fått i sig läkemedlet av misstag kontakta läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 0800 147 111) för bedömning av risken samt rådgivning.

En överdosering av Jodix tabletter är sällan farlig. En överdosering yppar sig närmast som en förstärkning av biverkningar.
4. Eventuella biverkningar

Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

En engångsdos förorsakar i allmänhet inga biverkningar.

Vid upprepad dosering och hos personer med sköldkörtelsjukdomar eller överkänslighet för jod kan Jodix dock förorsaka struma eller under- eller överfunktion i sköldkörteln. Andra möjliga men sällsynta biverkningar är magbesvär, illamående, metallsmak i munnen, ökad salivutsöndring och inflammation i öronspottkörteln.

Personer som är överkänsliga för jod kan också få eksem eller allvarligare allergiska reaktioner, t.ex. sammandragning av luftrören, uppsvällda lymfkörtlar, ledsmärtor och feber.

PS iom. att kaliumjodid i princip är ett salt så åldras det inte heller i obruten förpackning, de brukar dock ha bäst-före som anges till 5 pga lagstiftning (åtminstone i Finland där säg en träpåk även skulle få bäst före om 5 år iom att det är maxtiden för läkemedel). De bör därför funka och inget behov av att slänga bort.
För mina barns skull
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Dosering kaliumjodid

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 27 feb 2022 16:33 Jag har gamla kaliumjodid -tabletter men nu när det börjar kännas mer troligt så inser jag att jag inte vet säkert hur de ska doseras.
Tanken var från början att jag skulle använda dem, men skulle det skita sig kommer jag nog avstå och ge dem till barn. Hur ska de doseras, och är det skillnad på kroppsvikt, ålder, kön osv?
Över 40 år - Ingen mening ta Kaliumjodid i händelse av kärnkraftolycka. För nedfall från 1000km bort kommer det knappast ha betydelse i vilket fall
Är man äldre kommer man inte hinna utveckla sköldkörtelcancer som är det enda som Kaliumjodid skyddar mot genom att blockera för radioaktivt jod.
Ger inte ökad skydd för tex Cesium eller andra radioaktiva ämnen
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"