Kärnvapenmål i och nära Sverige

Tänk efter före, och gör det här
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av Baddaren »

Nu när Putin har börjat hota med sina kärnvapen börjar jag fundera lite på vilka mål som finns i vår närhet i händelse av ett kärnvapenkrig. Vilka delar av Sverige kan påverkas?

Medparten av alla rysslands kärnvapen kommer naturligtvis att användas mot Nato-länder, militära installationer som flygfält, kärnvapenbaser, och förmodligen en del befolkningscentra.

Men vilka platser har vi i vår närhet som vi kan räkna med ska bombas? Tyska Militärbaser i runt östersjön? Ett antal platser i England?

Kan det finnas några platser i Sverige som bombas av bara farten?
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av Tank »

Jag skulle säga:
Alla strategiska militära mål inom Sverige är i riskzonen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av entropi »

Här är lite gamla planer som kommit ut. Putler kommer ju från den eran, så jag skulle inte förkasta allt

https://www.kalla-kriget.se/sverige/mil ... planer.php
clip_image002_006.jpg
clip_image002_006.jpg (43.21 KiB) Visad 891 gånger
clip_image002_003.jpg
clip_image002_003.jpg (38.73 KiB) Visad 891 gånger
clip_image002_002.jpg
clip_image002_002.jpg (55.63 KiB) Visad 891 gånger
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av entropi »

Just nu bedömer jag att det mer skulle handla om taktiska kärnvapen, eller något högt upp i atmosfären för att döda all elektronik.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10353
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av bastard »

ryssarna har sedan länge haft två taktiska mål i sverige på stående order

en avlyssningsfacilitet åt fjollträsk till och en flygplats mitt i småland

dom kan ändra det fort, men jag utgår ifrån att dom två målen är ganska lagom för ryssarna att börja med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av entropi »

Här kommer en lekmans sätt att tänka kring det här:

Generellt tror jag de flesta inte behöver oroa sig så mycket för taktiska kärnvapen som man kanske tror. Det är att inte vara medvinds målet så man får en massa nedfall på sig som är viktigast. Blir det en kärnvapenattack så försök få en uppfattning om vilket håll nedfallet blåser åt. Kommer svampmolnet mot/över dig så fly utav helvete, annars är det benhård bug-in som gäller.

Är strategisk bombning aktuellt lär det vara bra att hålla sig från städer och produktionscentra i allmänhet och hoppas på det bästa. Tror inte Sverige är ett såpass åtråvärt mål att man lägger massor av resurser på oss.

Håll er inne och se till att ha så mycket massa och avstånd som möjligt mellan er och nedfallet utomhus. En eller två veckor inomhus så klarar man sig nog det mesta med marginal. Annars var det så nära att man har grova problem av själva tryckvågen och då behöver man inte oroa sig för just strålningen.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av EN brun böna »

Jag tror inte att putte kommer att göra något utanför Ukraina om inte det blir för svårt att överleva i ryssland pga omvärldens påtryckningar.
Däremot om motståndet i Ukraina inte ger med sig inom vissa tidsramar kan jag tänka mig att putte sänder kanske inte rena kärnvapen men en smutsig bomb eller gasar kiev för att sänka motståndskraften hos folket. Eller av samma anledning skickar missiler mot tjernobyl, där kan han ju även i värsta fall säga att missilerna var tänkta mot andra mål eller att ev strålning då kommer från kraftverket och inte missilerna.

Skulle han vilja kriga mot eu/nato så ser nog målen annorlunda ut, men han är lite upptagen just nu.
bokmalen
Inlägg: 761
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av bokmalen »

EN brun böna skrev: 28 feb 2022 11:26 kan jag tänka mig att putte sänder kanske inte rena kärnvapen men en smutsig bomb eller gasar kiev för att sänka motståndskraften hos folket. Eller av samma anledning skickar missiler mot tjernobyl,
Har jag oerhört svårt att tänka mig.
Ser nog nästan alla andra som mer tänkbara mål än Ukraina för sådan attack.

Jag misstänker att en stor anledning till att annektera ukraina till att börja med är att komma åt odlingsmarken och vetet, inför en tämligen säker global matbrist. Att då förstöra/förorena den jorden vore verkligen att ha kastat alla pengarna denna militära operation kostat, rakt i sjön.

Skulle möjligen vara för att "om inte jag kan få det ska ingen ha det".
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av EN brun böna »

Enligt svenska jordbruksverkets siffror så tror inte jag att det är odlingsmarken putte vill ha
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... 2019-2020/
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kärnvapenmål i och nära Sverige

Inlägg av Parabellum »

EN brun böna skrev: 28 feb 2022 19:26 Enligt svenska jordbruksverkets siffror så tror inte jag att det är odlingsmarken putte vill ha
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... 2019-2020/
Varför skulle Ryssland inte vara intresserad?
Nr 7 i Världen när det kommer till enbart vete produktion är ingen dålig placering.

Länken nedan visar lite var Ukraina befinner sig i Världens rankinglista och reder ut osanna påståenden som spridits på sociala medier.

https://www.snopes.com/fact-check/why-d ... ne-matter/
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"