alger i vattendunkar

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

alger i vattendunkar

Inlägg av bastard »

normalt sett så brukar det bli en liten beväxtning av kiselalger i alla vattenledningar
ingen fara, det blir bara mindre kontakt mellan vattnet och ex koppar och plaströr

men i vattenflaskor så kan det bli ett problem
jag har annvänt petflaskor för både vatten och läsk, återannvänt under månader

men
märkt problem med att om man annvänt dom till vatten så kan det bli smak, och råkar man annvända dom till läsk efter man annvänt dom till vatten så måste dom sköljas ur fort

bara efter någon dag blir det små svarta prickar , och tja då vill inte jag annvända dom mera

råkade glömma två flaskor från sköljning och det blev större svarta fläckar

tänkte jag provar en sak, tok poolklor och några korn granulat och in i flaskan och lät det stå i några dagar och blev förvånad över resultatet

först såg jag att dom mörka fläckarna var borta
men när man rörde flaskorna så lossnade stora sjok av en vit hinna, sannolikt kiselalgerna

nu så har jag sköljt ur dom och har vatten i dom igen, och ska skölja ur dom en gång till och provsmaka vattnet

så till er som har samma vattenflaska länge, gör rent med klor någon gång då och då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: alger i vattendunkar

Inlägg av entropi »

Hm, attans jag roterade ju dunkarna idag. Får bli att testa det vid nästa dunk-snurr!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: alger i vattendunkar

Inlägg av bastard »

dunkar är sällan så stora problem, utan dricksvattenflaskor , där det kommer in mer än vatten i värsta fall

typ flaskor man har i ryggsäcken men sällan tänker på att det blir en biofilm på insidan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Lagring"