Var köper man bäst kaliumjodid?

Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av Ongrid »

Slutsålt överallt... några tips?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av Scoo »

samma i Finland tyvärr, hörde igår av en läkarbekant att de ska finnas vid bara 10 apotek i Finland. Det fina är ju att om man har jodtabletter som "gått ut" så spelar det i praktiken ingen roll (tablettarna kan ta lite längre tid på sig att lösas men det är allt). Se denna text samt länkad PDF. Släng alltså inte gamla jodtabletter!
För mina barns skull
preppernurse
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av preppernurse »

Om du inte kan få tag i kaliumjodid men ändå vill mätta sköldkörteln med jod så kan du med fördel använda dig av multivitamintabletter/brus, de flesta har 50% av dagsbehovet i sig, kolla på innehållsförteckningen och dubbelkolla innehållet, så tar du då säg 2 st brus som ger dig 100% av dagsbehovet så har du mättat sköldkörteln. Tänk bara på att ett långvarigt högt intag av jod inte är bra för sköldkörteln. :up:

Kaliumjodidtabletternas höga jodinnehåll är väll mest till för att vara riktigt jävla säker på att den verkligen är mättad men om du likt de flesta av oss dödliga i Sverige äter för mycket salt (joderat då) så lär 2 brustabbletter av denna typ samt det du får i dig i kosten mätta sköldkörteln mer än nog. Om inte annat så är det bättre än inget.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av Marie »

Bordssalt med jod i är effektivt oxå..
När jag skulle kontraströntga min sköldkörtel med radiaktiv-kontrastvätska så blev jag tillsagd att inte konsumera något med jod i flera dagar innan röntgen.. speciellt inte bordssalt med jod i.
Så eftersom de sa det, så borde asså dagligt saltkonsumtion användas med jod.. och har man inte högt blodtryck, så kan man ju öka saltkonsumtionen... Jag har lågt blodtryck och har fått rekommendation av min läkare att salta maten mera för att undvika mina blodtrycksfall.

Jag har inget vetenskapligt att tillföra, men minnet av att jag skulle ge attan i jodsalt sitter kvar.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av Ursus »

Bara en "amatörkommentar",

Men brukar inte kaliumjodid avrådas för alla över 40, även vid radiak? Det enda det gör är väl bara att skydda sköldkörteln mot cancer, men det anses vara verkningslöst/meningslöst över en viss ålder?

Eller har jag fått det helt om bakfoten? Några år sedan jag läste om detta, så kan ha helt fel och är helt öppen för motargument.
preppernurse
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av preppernurse »

Ursus skrev: 28 feb 2022 18:38 Bara en "amatörkommentar",

Men brukar inte kaliumjodid avrådas för alla över 40, även vid radiak? Det enda det gör är väl bara att skydda sköldkörteln mot cancer, men det anses vara verkningslöst/meningslöst över en viss ålder?

Eller har jag fått det helt om bakfoten? Några år sedan jag läste om detta, så kan ha helt fel och är helt öppen för motargument.
Som jag förstått det stämmer detta. Är väl som jag förstått det för att det tar så lång tid att utveckla sköldkörtelcancer vid en radioaktiv händelse men detta är inte mitt expertområde så ta det inte för en absolut sanning. :notme:
Utan snus försmäktar vi i detta land
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av svart framtid »

Scoo skrev: 28 feb 2022 10:19 Det fina är ju att om man har jodtabletter som "gått ut" så spelar det i praktiken ingen roll (tablettarna kan ta lite längre tid på sig att lösas men det är allt). Se denna text samt länkad PDF. Släng alltså inte gamla jodtabletter!
Gott att läsa! Har en paket utgångna tabletter i husapoteket :)
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Var köper man bäst kaliumjodid?

Inlägg av xsive »

FASS skrev:Kaliumjodidprofylax rekommenderas normalt inte till vuxna över 40 år eftersom risken för strålningsinducerad sköldkörtelcancer
i den populationen är låg.

Dessutom är det mer sannolikt att denna population har sköldkörtelsjukdom och har därmed en ökad risk för att
utveckla sköldkörtelrelaterade biverkningar vid upprepad administrering.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0207000051
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"