Notis om 3M:s helmaskfilter

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Scoo »

Hej gott folk, har handlat ytterligare ABEK2-P3 multispektrum kombinationsfilter (gas + partikel) för jag trodde att jag de jag hade hade gått ut. Det visade sig att jag nog tidigare köpt till flere men dessa har möjliga problem - beställde i förrgår från lokal järnhandel mera filter och fick dem igår. Tyvärr uppvisar dessa samma potentiella problem som de filter som jag handlade tidigare som är av samma modell som fd. Scott Health & Safety lanserade på 90-talet och som förr gjordes i Vasa i Österbotten, Finland. Verksamheten såldes dock och produktionen flyttades till Storbrittannien där de säljs under 3M:s märke.

Till saken. ABEK2-P3 filter används vanligen som allroundfilter inom civilförsvaret, i Finland skall skyddsrum vara utrustade med mindre mängd masker för personal som ska kunna utföra jobb utanför själva skyddsrummet. Sådana här filter kunde förr, likt finska försvarets, fås förpackade i tjock metallfolie och då var lagringstiden angiven till 10 år. Vanliga filter, även med samma ABEK2-P3 klassning kommer i vanlig plastfolie och ska vara lufttäta (sådana som följde med skyddsmask i grå plastväska i stil med de svenska folkskyddsmaskerna har inte metallfolie runt filtret, jag misstänker det beror på att det inte får plats i lådan).

Jag skulle ha laddat upp bild men det krånglar av någon anledning (får textruta som säger "HTTPfelmeddelande" och ingen bild laddas upp här trots att den är JPG och tillräckligt liten) så använder bildtagg i stället: filterexempel. I bild från vänster ett "civilförsvarsfilter" i metallfolie, två 3M ABEK2-P3 och ett Dräger ABEK2-P3. Vårt sorgebarn är här 3M filtren, som ni ser så är det vänstra ordentligt förpackat med till synes vakuumpackad plastfilm. Den till höger är nog lufttät men med extra luft runt filtret. Av ett sampel på tre filter jag köpte 2020 hade samtliga tre filter perforerad plastfilm och fukt kan sålunda ta sig in i filtret varvid dess funktionsförmåga i alla lägen mot alla sorts farliga ämnen inte kan garanteras. Av ett sampel på ett flertal filter som jag köpte igår så var endast ett med ordentlig vakuumförpackning (tänk kaffepaket) medan ett flertal var "uppsvälda" och flera av dessa var perforerade. Måhända på grund av att de kunnat slå mot varandra i transport eller dylikt och sålunda har det gått hål på emballaget.

Min rekommendation baserade på detta förvisso begränsade sampel är tyvärr att undvik 3M:s helmaskfilter såtillvida man inte köper dem direkt över disk i affär och kan inspektera filtren ifråga, är de uppsvällda löns det att klämma på det för att se så det inte pyser luft ur dem. Ett bra alternativ är istället tyska Dräger som förpackar sina RD40 filter (aluminiumskal) i kartonglåda och som dessutom har sigillförsedda pluggar i bägge ändor. Om man nu väl handlar försäkring för 25-30€ styck så vill man nog kunna lita på att grejorna fungerar om man väl behöver dem.
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Tank »

Tråkigt, men tack för upplysningen.
Skall strax uppdatera mina. Får ta en titt på Dräger.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Preppad666
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2020 21:34

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Preppad666 »

Tråkigt!
Jag har en fundering? Jag har vägt alla mina filter på våg.
Om bäst före datum går ut men vikten ej ökat på filtret, det betyder ju att fukt och smuts ej kommit in. Då borde väl filtret fortfarande vara funktionsdugligt. Eller vad är det som åldras?
Kolet blir väl inte förstört om det är torrt?
Det känns mer som man sätter en sluttid på filtren för att vara säker. Det känns mer att det är hanteringen av filtret som är viktigt? Eller är filtret slut när bäst före gått ut?
Någon som vet?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Scoo »

Hejsan! Gas- och kombinationsfilter innehåller inte "bara" aktivt kol utan kolsubstratet är berikat med en kemikaliecocktail för att kunna binda olika farliga ämnen. Därför åldras de även i obruten lufttät förpackning, de oxiderar av åldern. Sålunda bör man nog hålla sig till datummärkningen. Detta är något som man blev varse om för 20-30 år sedan, här en tråd om saken på SS-forumet.
För mina barns skull
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Kråkfot »

Om vacumet är perforerat kan fukt leta sig in i filtret som binds upp av kolet dvs det förbrukas. Om jag inte minns fel. Äre natogänga kan man köpa "brand" som passar och har folieförpakat. Kollade mina sundströmsfilter i veckan och de håller tätt efter 4 år i källare.
Preppad666
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2020 21:34

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Preppad666 »

Ok!
Som jag tolkar det i denna tråd då så kan man då spara utgångna filter som enbart P3 filter.
Vilket ändå betyder att man inte behöver slänga dem.
Skyddar ju ändå mot virus och radioaktivt nedfall. Även om skydd mot gas, ammoniak mm utgått.
Då får det bli ett skydd när alla andra filter är slut.
Så känns det bättre att de inte behöva kastas.
Bara att komplettera med nytt alltså
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Scoo »

Preppad666 skrev: 20 mar 2022 01:04 Som jag tolkar det i denna tråd då så kan man då spara utgångna filter som enbart P3 filter.
Korrekt!
För mina barns skull
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Notis om 3M:s helmaskfilter

Inlägg av Kråkfot »

Japp, spara spara :up:
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"