Elverk

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
XYZZY
Inlägg: 25
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: Elverk

Inlägg av XYZZY »

Pumpen sitter förstås inte på 80m, kanske på 60 eller nåt sånt. Vatten kan du ha ganska högt upp, vår brunn är borrad drygt 100m, pumpen sitter om jag kommer ihåg rätt på 70m. Vattenytan ligger 10-15m ner men sen beror det ju på hur fort det rinner till, det är ju ett hyggligt vattenmagasin i röret ovanför pumpen. En enfaspump nedsänkt i stf den ordinarie på kanske 25m och försiktig pumpning klarar säkert nödbehoven. Inte enkelt att få upp ordinarie pump dock, kabel o pump väger en hel del, jag vet inte hur mycket.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Elverk

Inlägg av maskros »

Trefas gör att allt genast blir mycket dyrare, se här https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... t=products

Dessutom vill du antagligen ha ett elverk där åtminstone motorn är av bra kvalitet. Är motorn av bra kvalitet har tillverkaren antagligen månat sig lite om att det ska vara hyfsad kvalitet på hela klabbet, annars smäcker de ihop något med en kinamotor som drivkälla för att det ska bli billigt. Jag är inte så hemma på bensindrivna trefaselverk. För bensinelverk allmänt är min uppfattning att Honda gör bra motorer så hittar du ett elverk med Hondamotor skulle jag säga att det är stor sannolikhet att det är ok.

Som läget är nu är det kanske inget bra tips men det har funnits hyfsade elverk, även trefas, på blocket förut.

Fundera på om du kan komma runt det där med trefas på något sätt. Finns det någon grävd brunn i närheten? Kan du ställa en billig pumpautomat vid den och driva pumpautomaten med ett enfas elverk?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Elverk

Inlägg av reboot »

Har börjat komma många DC-pumpar nu.
Sök på t.ex. "48V Submersible Deep DC Well Water Pump"
En del går på solel direkt och fyller en lagringstank då solen skiner, andra går på 48V batteri som kan laddas med solpaneler.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elverk

Inlägg av bastard »

tyvärr hadde honda bytt till plast på en del saker i dom senare motormodellerna
så det känns lite hopplöst att hitta en bensinmotor som man ska tro att den kommer hålla några tusen timmars gångtid

hatz dieselmotorer är driftsäkra men dyra

fördelen med diesel är att blankdiesel tål att lagras under flera år utan bekymmer


men tanken på en solcellsanläggning med batteri och växelriktare som klarar ödrift är inte fel
rätt gjort så minskar den ju elkostnaden medans man har den, vilket inte är helt fel
sällan man köper något som tjänar in sig själv på riktigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Elverk

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 05 mar 2022 07:07
men tanken på en solcellsanläggning med batteri och växelriktare som klarar ödrift är inte fel
rätt gjort så minskar den ju elkostnaden medans man har den, vilket inte är helt fel
sällan man köper något som tjänar in sig själv på riktigt
Precis, initialkostnaden är kanske högre, men lösningen är en investering du i längden tjänar in. Preppet med en generator är (förhoppningsvis) bara en utgift och en pryl som äger lite till av din tid med underhåll, oljebyten, testkörningar osv.
Survival
Honor
Liberty
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Re: Elverk

Inlägg av Hansson »

Tack för engagemang, tips o förslag! :up:
Ska fundera ett par varv till samt se över om jag kan öka budget för detta.
Skriv svar

Återgå till "Energi"