Elverk

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Elverk

Inlägg av Hansson »

Hej, alla!
Ny medlem sen typ igår så detta blir första inlägget. Jag hittade inget om just detta ämne när jag scrollade runt men är nog för kass på att leta...
Min fråga är om ett bensindrivet elverk är det bästa i min situation eller om nåt annat är bättre.
Jag bor i ett hus vid kusten med några uthus. Jag har vedspis och kamin så värme o matlagning är fixat.
Har kommunalt el och v/a men har även egen borrad brunn med drickbart vatten. Skulle vilja driva den brunnspumpen om el o vattenförsörjning slås ut. Skulle även vara bra om den kunde försörja kyl/frys också såklart men primärt brunnen.
Vilken storlek, tänker på watt o sånt, som jag skulle behöva osv.

Tack på förhand
Thomas
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elverk

Inlägg av xsive »

Hansson skrev: 04 mar 2022 09:07 Hej, alla!
Ny medlem sen typ igår så detta blir första inlägget. Jag hittade inget om just detta ämne när jag scrollade runt men är nog för kass på att leta...
Min fråga är om ett bensindrivet elverk är det bästa i min situation eller om nåt annat är bättre.
Jag bor i ett hus vid kusten med några uthus. Jag har vedspis och kamin så värme o matlagning är fixat.
Har kommunalt el och v/a men har även egen borrad brunn med drickbart vatten. Skulle vilja driva den brunnspumpen om el o vattenförsörjning slås ut. Skulle även vara bra om den kunde försörja kyl/frys också såklart men primärt brunnen.
Vilken storlek, tänker på watt o sånt, som jag skulle behöva osv.

Tack på förhand
Thomas
Hej och välkommen till forumet.
Första frågan är väl om brunnspumpen är trefas eller enfas. Dom flesta borrade brunnar har trefaspump
Skall man upp i trefas elverk så är väl dom minsta runt 4,5kVA vilket är mer än vad som behövs till pumpen och kyl/frys.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 905
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Elverk

Inlägg av Omnivore »

Välkommen! Här kommer du att hitta bra tips från folk som vet vad de snackar om och en massa annat småprat också. Heja gärna till i presentationstråden. viewforum.php?f=69
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Elverk

Inlägg av entropi »

Välkommen!

Låter som du fått en bra flygande start. Det luriga med pumpar är att de kan ha väldigt hög start-ström, starkare än märkeffekten.
Med dagens höga subventioner av batterier kanske det inte är så stor skillnad i att investera i ett hybrid batterisystem som kan köra off-grid?
Survival
Honor
Liberty
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Re: Elverk

Inlägg av Hansson »

xsive skrev: 04 mar 2022 09:27
Hansson skrev: 04 mar 2022 09:07 Hej, alla!
Ny medlem sen typ igår så detta blir första inlägget. Jag hittade inget om just detta ämne när jag scrollade runt men är nog för kass på att leta...
Min fråga är om ett bensindrivet elverk är det bästa i min situation eller om nåt annat är bättre.
Jag bor i ett hus vid kusten med några uthus. Jag har vedspis och kamin så värme o matlagning är fixat.
Har kommunalt el och v/a men har även egen borrad brunn med drickbart vatten. Skulle vilja driva den brunnspumpen om el o vattenförsörjning slås ut. Skulle även vara bra om den kunde försörja kyl/frys också såklart men primärt brunnen.
Vilken storlek, tänker på watt o sånt, som jag skulle behöva osv.

Tack på förhand
Thomas
Hej och välkommen till forumet.
Första frågan är väl om brunnspumpen är trefas eller enfas. Dom flesta borrade brunnar har trefaspump
Skall man upp i trefas elverk så är väl dom minsta runt 4,5kVA vilket är mer än vad som behövs till pumpen och kyl/frys.

Tack för svaret, ska kolla det där. Har inte tänkt på om det är trefas eller ej. Så jag börjar där. :up:
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Re: Elverk

Inlägg av Hansson »

Omnivore skrev: 04 mar 2022 09:50 Välkommen! Här kommer du att hitta bra tips från folk som vet vad de snackar om och en massa annat småprat också. Heja gärna till i presentationstråden. viewforum.php?f=69
Tack så mycket!
Jo, det verkar finnas mycket kunskap här och att folk är hjälpsamma.
Ska kolla in den där tråden också :)
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Re: Elverk

Inlägg av Hansson »

entropi skrev: 04 mar 2022 10:02 Välkommen!

Låter som du fått en bra flygande start. Det luriga med pumpar är att de kan ha väldigt hög start-ström, starkare än märkeffekten.
Med dagens höga subventioner av batterier kanske det inte är så stor skillnad i att investera i ett hybrid batterisystem som kan köra off-grid?
Tackar!
Hybrid batterisystem, låter avancerat.. Men det ska jag undersöka också. Tack för tips! :)
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Elverk

Inlägg av entropi »

Hansson skrev: 04 mar 2022 10:33 Tackar!
Hybrid batterisystem, låter avancerat.. Men det ska jag undersöka också. Tack för tips! :)
Det är nog inte så svårt som det kanske låter. Jag menar en solcellsanläggning som både kan skicka ut el på elnätet, ladda batteri, och som fortsätter att fungera även när/om elnätet går ned.
De flesta solcellssystem för hus (även många batterier) slutar fungera om elnätet går ned. Med hybrid menar jag att man kan, automatiskt eller manuellt, ha el i huset även under elavbrott.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elverk

Inlägg av xsive »

Enig med entropi att en solcellsanläggning med batteri och hybridinverter är ett utmärkt anläggning men samtidigt
hur man än ser på det en skapligt stor investering. Mer än skapligt stor.

Kanske lättare tänka på alternativ om du skulle bli utan el en längre tid.
Du är inte beroende av den borrade brunnen idag eftersom du kör med kommunalt VA.
Hur kan du får vatten från brunnen utan trefaspumpen? Hur långt ner ligger vattennivån i röret?
Kanske titta efter en enfaspump som kan drivas med enkelt elverk eller enklare batteribank och enfasinverter?
Inte så enkelt och man bör tänka igenom hur man vill satsa framöver för att inte kasta pengar på något som
ändå man vill byta igen efter något år.

Jag har själv bara egen grävd brunn och bytte till enfaspump som jag kan driva från batteribank/solceller/elverk
men det systemet har några år på nacken nu och utvecklingen har gått framåt sen dess så skulle troligen inte bygga samma idag
Att jag gjorde det berodde på Gudrun stormen där vi var utan el i 12 dagar - med inget vatten eftersom jag inte hade någon beredskap då.
I started out with nothing, and still have most of it left
Hansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 mar 2022 16:59

Re: Elverk

Inlägg av Hansson »

Ja, onekligen en del att fundera på..
Men en solcellsanläggning blir nog för kostsamt för mig.
Pumpen är trefas, borrdjup 80m.
Om det händer så tänker jag att kyl/frys o så får vara ikopplad hela tiden och pumpen bara kopplas på vid behov tror jag, typ :)
Men det får nog bli ett elverk, bensin. Om man kan få ett skapligt för max 8-10.000.
Skriv svar

Återgå till "Energi"