Språkkunskaper

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Språkkunskaper

Inlägg av preppernurse »

I och med det försämrade säkerhetsläget i Europa så satt jag och frun i veckan som var och diskuterade lite löst, om det blir WW3 eller om Europa blir mer eller mindre ödelagt, vart skulle vi fly/emigrera? Men efter denna diskussionen kom jag att tänka på att jag kan bara engelska och tyska, vilket inte är super användbart om Europa är uteslutet. Visst, AU, NZ, USA, CA, finns men dessa lär väll bli indragna i WW3 genom olika försvarsallianser. (:)

Visst, engelska funkar på många ställen, som turist, men kanske inte om du ska bli bofast i ett land där det inte är modersmålet. Så nu tänkte jag att jag måste börja fila upp språkkunskaperna, jag har börjat försöka lära mig spanska med hjälp av en app och franska är väll språket jag ska försöka ge mig på efter detta. Jag blir ju inte flytande inom språket på detta vis men med lite träning kan jag nog hanka mig fram.

Tränar ni andra här på forumet på andra språk i händelse av att ni måste omlokalisera om SHTF? :shtf:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Daltorpet »

Jag hade dualingo förut och läste lite irländska och började på tyskan. I sommar ska jag gå en gymnasiekurs på distans och funderar på endera ryska eller franska. Det är väl egentligen inte ett preppingsyfte utan mer att jag behöver poäng och därför tar jag något som jag tycker är spännande samtidigt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
lupl

Re: Språkkunskaper

Inlägg av lupl »

Engelska flytande.. tyska ok.
Läser mandarin.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Kardinal »

Läser franska och spanska. Bedömt är Spanska och Engelska de språk jag kan ha mest nytta av, då det möjliggör flytt till hela det gamla brittiska imperiet samt större delen av Syd- och Centralamerika och delar av Afrika och Asien. Finns få länder som är intressanta för mig där de språken inte går hem. Italienska och portugisiska står på listan efter spanskan.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Ursus »

Det enda du behöver kunna är dessa fraser:

"Idi na khuy, suka!" (dra åt helvete, hora)

samt

"Pizda!" (fitta)

och

"Ruki vverh!" (upp med händerna)

... i den ordningen. Striden är vunnen.

Men för att svara på frågan utan urspårning så tror jag att flytande engelska är dugligt tills man vet var man hamnar. Inte för att trampa på dina idéer, men att börja spekulera i vilka språk som kommer att vara gångbara om man måste fly ett tredje världskrig (och därefter lära sig dito) är meningslöst. Ingen vet hur detta slutar, och ifall ett världskrig faktiskt inträffar; vilka länder och kontinenter som kommer att vara beboeliga. Det kan vara allt mellan portugesiska, afrikaans, thailändska eller bantu. Eller bara tystnad, om alla tvärt dör.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 05 mar 2022 14:48 Det enda du behöver kunna är dessa fraser:

"Idi na khuy, suka!" (dra åt helvete, hora)

samt

"Pizda!" (fitta)

och

"Ruki vverh!" (upp med händerna)

... i den ordningen. Striden är vunnen.

Men för att svara på frågan utan urspårning så tror jag att flytande engelska är dugligt tills man vet var man hamnar. Inte för att trampa på dina idéer, men att börja spekulera i vilka språk som kommer att vara gångbara om man måste fly ett tredje världskrig (och därefter lära sig dito) är meningslöst. Ingen vet hur detta slutar, och ifall ett världskrig faktiskt inträffar; vilka länder och kontinenter som kommer att vara beboeliga. Det kan vara allt mellan portugesiska, afrikaans, thailändska eller bantu. Eller bara tystnad, om alla tvärt dör.

Kan du komplettera med:

- Lägg dig ner

- Ligg still

- Var är dina kamrater?

- Dina vänner är redan döda
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Språkkunskaper

Inlägg av xsive »

Kardinal skrev: 05 mar 2022 15:00 Kan du komplettera med:

- Lägg dig ner

- Ligg still

- Var är dina kamrater?

- Dina vänner är redan döda
Pozhaluysta, ispol'zuyte smazku, kotoraya u menya v zadnem karmane.
Bud'te ostorozhny, eto moy pervyy raz
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Marie »

Jag skulle nog nöja mig med engelskan, då den mer eller mindre fungerar världen över... det är alltid några som kan engelska i alla olika länder... sedan när man väl vet vart man hamnar, så kan man lära sig språket med stöd av engelskan.. Man lär sig ett språk extremt mycket snabbare i ett land som talar språket, än att studera språket här i sverige.

Men skulle jag av någon anledning studera ett språk i nutid för att ha det som backup i en teoretisk framtid, så skulle jag nog kika på vilka språk är störst/bredast använt i världen.
Franska är ingen idé om man inte vet att det är dit man kommer fly i en teoretisk situation. Spanska talar de väl i flera länder... arabiska är väl en hel del länder oxå.. osv osv.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Språkkunskaper

Inlägg av preppernurse »

Som de flesta av er skriver klarar man sig så klart en lång bit med bara engelskan, är ju ett av de stora världsspråken. Nu tror jag väll inte (hoppas) att jag ska behöva fly ifrån Sverige och Europa. Men tanken slog mig att OM jag behöver göra detta så skadar det ju inte att kunna ett språk till som är gångbart i stora delar av världen. Om jag inte minns fel är det väll nästan 80 miljoner fler människor som talar spanska än engelska, som modersmål, men räknar man med de som har engelska som andraspråk så går det väll över miljarden som talar det.

Kunskap är lätt att bära brukar jag tänka. :D
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Språkkunskaper

Inlägg av Parabellum »

Önskar du framtids säkra dig, lär dig kantonesiska eller mandarin. :|
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"