preppa solidariskt

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: preppa solidariskt

Inlägg av bokmalen »

Marie skrev: 06 mar 2022 21:43 pasta ris och ketchup = näringsdropp på sjukhus
Jag testa det när jag vägra ta studielån när jag plugga i 5år.
så sorry.. men skörbjugg är möjligt att få på det eller åtminstone så kommer du bli riktigt sjuk o behöver näringsdropp.
Så blanda till lite bönor och någon köttprodukt och något med vitaminer i för att garantera att inte bli sjuk. Kroppen behöver varierad kost för att fungera.
Allt till överdrift kan ju bli problematiskt. Men några månader bör man nog klara sig utan direkta problem. Om man ens står ut med att äta så ovarierat :lol: De flesta lär ju försöka ha något till pastan i alla fall emellanåt.

Men som frågan var ställd, om det var ett "dåligt tips" att säga åt kompisen att köpa pasta och ketchup för två veckor så skulle jag säga "NEJ, det är ett bra tips" Men att kanske även komplettera med lite annat, och i värsta fall multivitamintabletter
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Timmerstugan »

"Det finns ingen anledning att vara orolig, maten kommer inte ta slut."

Man ser ju tydligt på bilden att hyllorna är tomma. :smack:
Bilagor
Screenshot 2022-03-06 at 21.52.15.jpg
Screenshot 2022-03-06 at 21.52.15.jpg (35.98 KiB) Visad 326 gånger
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 06 mar 2022 21:51
Marie skrev: 06 mar 2022 21:43 pasta ris och ketchup = näringsdropp på sjukhus
Jag testa det när jag vägra ta studielån när jag plugga i 5år.
så sorry.. men skörbjugg är möjligt att få på det eller åtminstone så kommer du bli riktigt sjuk o behöver näringsdropp.
Så blanda till lite bönor och någon köttprodukt och något med vitaminer i för att garantera att inte bli sjuk. Kroppen behöver varierad kost för att fungera.
Allt till överdrift kan ju bli problematiskt. Men några månader bör man nog klara sig utan direkta problem. Om man ens står ut med att äta så ovarierat :lol: De flesta lär ju försöka ha något till pastan i alla fall emellanåt.

Men som frågan var ställd, om det var ett "dåligt tips" att säga åt kompisen att köpa pasta och ketchup för två veckor så skulle jag säga "NEJ, det är ett bra tips" Men att kanske även komplettera med lite annat, och i värsta fall multivitamintabletter
sockerbitar är bra att ha... snabba kolhydrater när man börjar få lågt blodsocker och inte hinner ta en matpaus på ett tag.

Jag minns inte hur länge jag åt så ensidigt innan jag fick ta trippen till sjukan.... men det är ingen bra idé.. så att säga åt kompisen att även köpa några burkar vitabönor o köttfärssås på burk kan vara en idé oxå. Ärtsoppa på burk är bra komplement oxå... då kan du leva på det i ett halvår lätt o ledigt utan att lida av näringsbrist. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Marie »

Timmerstugan skrev: 06 mar 2022 21:55 "Det finns ingen anledning att vara orolig, maten kommer inte ta slut."

Man ser ju tydligt på bilden att hyllorna är tomma. :smack:
precis.... hyllan över, hyllan under, hyllan i bakgrunden o hyllan bakom honom. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Timmerstugan »

precis.... hyllan över, hyllan under, hyllan i bakgrunden o hyllan bakom honom.
Fiberpasta.. aldrig i livet. :lol:
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: preppa solidariskt

Inlägg av bokmalen »

Timmerstugan skrev: 06 mar 2022 21:55 "Det finns ingen anledning att vara orolig, maten kommer inte ta slut."

Man ser ju tydligt på bilden att hyllorna är tomma. :smack:
Du menar, du ser tydligt på bilden att EN av 12 hyllor är tom, och de andra fulla.
Gå och trolla DN:s kommentarsfält istället
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: preppa solidariskt

Inlägg av maskros »

Å där har vi lämnat trådämnet helt. :roll:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Kråkfot »

Gör ett försök att hålla oss till ämnet.

Malnutrition och svält är lite beroende på vilken kroppsfysik man hade innan. 250 kilo kärleks Roffe kommer klara sig mycket längre än ballerinan Bella.

Jag länkar till wiki längst ner, men kom ihåg attden artikeln gäller vid absolut 0 kaloriintag.

Kan man förse sig med någonting under en period av matbrist(välj valfri orsak) så kan man klara sig ganska länge. Exakt hur länge beror ju på utgångsläget och viktigast är ju att man kan få tag på vatten.

I övrigt ställer jag mig till den samlade kören att utöver pasta o ris även köpa till nån konserv med proteininehåll och lite fett.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Tank »

Och som någon klok sa i en annan tråd: spara även det som är äldre och kasta det inte. Kan ju vara bra att ge till någon annan (förutsatt att det är ok grejor) i ett brunt läge :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
lupl

Re: preppa solidariskt

Inlägg av lupl »

Tank skrev: 07 mar 2022 09:33 Och som någon klok sa i en annan tråd: spara även det som är äldre och kasta det inte. Kan ju vara bra att ge till någon annan (förutsatt att det är ok grejor) i ett brunt läge :hm:

//Tank
Ja, om det kommer snyltare… då är det bara det man har… då ska maten helst vara dåligt..
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"